• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 27 آذر 1400
کد مطلب : 148462
+
-

تدوین ۹ سر‌فصل برای حل معضل ترافیک پایتخت

دولت از بسته‌های پیشنهادی مدیریت شهری تهران برای کاهش آلودگی هوا استقبال کرد

حمل و نقل
تدوین ۹ سر‌فصل برای حل معضل ترافیک پایتخت

جلسه شورای‌عالی ترافیک شهر تهران با ۲ دستور بررسی راهکارهای پیشنهادی جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص حل مشکل ترافیکی شهر تهران و ارائه طرح ساماندهی موتور‌سیکلت‌های تهران در کوتاه‌مدت و بلندمدت برگزار شد.
شهردار تهران در این جلسه گفت: رئیس‌جمهور در جلسات هیأت دولت مدیریت شهری را به هوای پاک، آلودگی هوا و ترافیک توجه دادند و باید اعلام کنم در هیأت دولت آمادگی‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و ما می‌توانیم بسته‌های خوبی در این زمینه به دولت ارائه کنیم.
علیرضا زاکانی در این جلسه با اشاره به این مطلب که ۹ سر‌فصل و موضوع داریم که باید برای آنها فکری کنیم، گفت: سر‌فصل اول برای حل مشکل ترافیک شهر تهران بحث ایده و فکر پیشرو در این زمینه است. سر‌فصل دوم مربوط به توسعه زیرساخت‌های شهر با نگاه انسان‌محور است که با استفاده از آن بتوانیم شهروندان را قانع کنیم تا برای مسافت‌های کوتاه و درون‌محلی از وسیله شخصی خود استفاده نکنند.
شهردار در تشریح سر‌فصل‌های بعدی افزود: سر‌فصل سوم این است که در برنامه‌ریزی و اقدام‌ها باید به سمتی حرکت کنیم که حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کند. باید بدانیم و به این موضوع آگاه باشیم تا جایگزین مناسب نداشته باشیم، نمی‌توانیم به مردم بگوییم از وسیله شخصی استفاده نکنند. سر‌فصل چهارم، هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین برای تسهیل‌گری است و در تشریح سر‌فصل پنجم می‌توان به توسعه زیرساخت چراغ‌ها و دوربین‌های شهر اشاره کرد که هوشمندی را میسر می‌کند.
وی بیان کرد: سر‌فصل ششم، سیاستگذاری مدیریت تقاضای سفر و سر‌فصل هفتم قانونگذاری و قاعده‌‌گذاری است که باید تعیین کنیم چه چیزی را باید دنبال کنیم. سر‌فصل هشتم فرهنگسازی و آموزش است. سرفصل نهم و آخرین سر‌فصل، برخورد با متخلفان در حوزه حمل‌ونقل است و به اعتقاد من این ۹ سر‌فصل را باید سر‌فصل اساسی بدانیم که باید درباره آن بحث شود تا مشخص شود کدام موضوع در حیطه اختیار شهرداری و کدام موضوعات در حوزه اختیار شهرداری نیست که جلسه‌های آن با دیگر دستگاه‌ها برگزار شود. اگر ظرفیت‌های استفاده راحت شهروندان از حمل‌ونقل عمومی را ایجاد کردیم، آنگاه می‌توانیم ضابطه‌های سختگیرانه‌ای داشته باشیم و اگر جلسه‌های ما به سمت تصمیم‌های کاربردی نرود، گویا به شکل مجازی چند مبحث را مطرح کرده‌ایم.

 کمبود۴۰۰۰ اتوبوس و ۱۷۰۰ واگن مترو در تهران
شهردار تهران از ورود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به چرخه حمل‌ونقل پایتخت از طریق نوسازی و بازسازی تا عید نوروز خبر داد و گفت: امروز در ۷ خط مترو که از آن بهره‌برداری می‌کنیم کمبود حدود ۱۷۰۰ واگن داریم و در حوزه اتوبوسرانی نیز حداقل ۴۰۰۰ اتوبوس کم داریم به شکلی که میزان اتوبوس‌های موجود ما یک‌سوم نیاز شهر تهران است. در حوزه تاکسیرانی هم نیازمند نوسازی و بازسازی هستیم.
علیرضا زاکانی افزود: در حوزه تاکسیرانی هدف‌گذاری روی نوسازی ۱۰‌هزار دستگاه بود که باتوجه به گرانی قیمت خودرو و شرایطی که ایجاد شده، تلاش خواهیم کرد تعهدات خود را به شکل مطلوب انجام دهیم، گرچه همه این کار دست شهرداری تهران نیست.
شهردار در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود درباره تأمین واگن‌های مترو نیز گفت: درحال حاضر ‌مقدمات بازگشایی ال‌سی برای ۶۳۰ واگن مترو فراهم شده و در آینده نزدیک قرارداد ۱۰۵ واگن با مجموعه تولیدکنندگان داخلی را خواهیم بست. به این ترتیب در حال افزایش ظرفیت‌ها هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید