• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 27 آذر 1400
کد مطلب : 148429
+
-

رسوایی چند وجهی!

فوتبالیست گابنی گل ‌گهر، حالا به خبرسازترین چهره فوتبال ایران تبدیل شده است

رسوایی چند وجهی!

 جریمه سنگین علیه باشگاه گل‌گهر، تغییرات مهمی در جدول لیگ برتر ایران به‌وجود آورده اما به‌نظر می‌رسد رأی ضربتی فدراسیون علیه این باشگاه و بازیکن گابنی‌اش، تلاشی برای بستن این پرونده بدون پاسخ دادن به سؤال‌های اصلی باشد. اریک بایناما حالا خبرسازترین چهره این روزهای فوتبال ایران به شمار می‌رود. بازیکنی که یک‌تنه 7‌امتیاز از تیمش گرفته اما بدون شک، هیچ تقصیری در این ماجرا ندارد. مقصران اصلی این وضعیت را باید در باشگاه گل‌گهر و فدراسیون فوتبال جست‌وجو کرد. افرادی که در کنار هم، یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های این سال‌های فوتبال ایران را ساختند.
 
   قانون چه می‌گوید
در قوانین مکتوب فوتبال ایران، اشاره کاملا مشخصی به این وضعیت وجود دارد. براساس قوانین، اگر قرار باشد بازیکنی از کشور گابن به فوتبال ایران ملحق شود، باید در یک‌سال گذشته حداقل در 4‌دیدار تیم ملی کشورش شرکت کرده باشد. بدون این پیش نیاز، این بازیکن در فوتبال ایران «غیرمجاز» تلقی خواهد شد. اریک بایناما به‌صورت تستی در تمرین‌های گل‌گهر حاضر شده و رضایت کادر فنی را به‌دست آورده، اما به لحاظ قانونی نمی‌توانسته برای باشگاهی در لیگ برتر ایران به میدان برود. ارسال شدن چند ای‌میل از سوی فدراسیون فوتبال گابن، سوابق ملی او را تأیید کرده اما یک جست‌وجوی اینترنتی ساده، نشان می‌دهد چنین موضوعی حقیقت ندارد و اریک حتی در یک نبرد هم همراه تیم ملی گابن نبوده است. جالب اینکه 2‌مسابقه از 4‌مسابقه اعلام شده از سوی فدراسیون فوتبال این کشور، اصلا برگزار نشده‌اند که اریک بخواهد در این دیدارها به میدان برود!
 
   اصراری که دردسرساز شد
استقلالی‌ها نخستین تیمی بودند که به شکایت از گل‌گهر به‌دلیل استفاده غیرقانونی از اریک بایناما پرداختند. از همان روزهای اول هم مشخص بود که این پرونده پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و ممکن است استفاده از این فوتبالیست برای گل‌گهر دردسرساز شود. با وجود این آنها به استفاده از این فوتبالیست در 2‌مسابقه بعدی هم ادامه دادند. در حقیقت اینطور به‌نظر می‌رسد که آنها به هیچ وجه به روبه‌رو شدن با محرومیت از سوی فدراسیون فوتبال فکر نمی‌کردند چراکه قبلا هم در موارد مختلفی فدراسیون با این شکایت روبه‌رو شده بود و به سراغ صدور رأی علیه طرف متشاکی نرفته بود. کار هوشمندانه‌تر این بود که گل‌گهر بعد از مسابقه با استقلال، قید استفاده از اریک را بزند و تا روشن شدن همه زوایای پرونده این بازیکن را به زمین نفرستد اما آنها به همان روند ادامه دادند و درنهایت به میانه‌های جدول تبعید شدند.گل گهر پس از تساوی  بدون گل مقابل استقلال، پیکان را یک بر صفر شکست داد و سپس با نتیجه رویایی  4 بر 2 از سد سپاهان گذشت.

   مرجعی که فقط «جریمه» می‌کند
در اینکه باشگاه گل‌گهر مرتکب تخلف شده تردیدی وجود ندارد اما آنها تنها مقصران این وضعیت نبودند. کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران می‌توانست با یک جست‌وجوی 5 دقیقه‌ای، متوجه سوابق ملی اریک بایناما شود و جلوی صادر شدن کارت بازی این فوتبالیست را بگیرد اما چنین کاری را انجام نداد. مسئول کمیته بین‌الملل فدراسیون هم با امضایش پای ای‌میل دریافتی از فدراسیون گابن، روند صدور مجوز را تأیید کرد. بیست و دوم آذرماه، سخنگوی فدراسیون فوتبال رسما مدعی شد که فیفا ای‌میل فدراسیون گابن را تأیید کرده اما حالا مشخص شده که این ای‌میل‌ها جعلی بودند و اصلا مربوط به گابن نیستند. 3 بر صفر کردن دیدارهای گل‌گهر، اصلا زوایای این پرونده را روشن نمی‌کند. باید مشخص شود که رابطه ای‌میل‌های ارسالی و باشگاه گل‌گهر چه بوده است. باید مشخص شود که چرا فدراسیون متوجه ماجرا نشده است. مگر می‌شود مهم‌ترین نهاد فوتبالی یک کشور، فقط مرجع جریمه کردن باشگاه‌ها باشد و در زمان رسیدگی به صلاحیت بازیکن‌ها، پای خودش را از پرونده کنار بکشد.
 
   هنوز تمام نشده است
بارها و بارها در فوتبال ایران، تیم‌ها با محرومیت‌های این‌چنینی روبه‌رو شده‌اند و با بردن رأی به استیناف، مسیر پرونده را عوض کرده‌اند. برای مثال باشگاه پیکان فصل گذشته به‌دلیل انجام 6تعویض، بازنده نبرد با سایپا اعلام شد اما مسیر این رأی را عوض کرد. در دوران مدیریت آجورلو در تراکتور هم این باشگاه در چند مسابقه بدون باز شدن پنجره نقل و انتقالات به‌صورت غیرقانونی از عالیشاه و نوراللهی استفاده کرد و محروم نشد. درست همانطور که چنین رایی در پرونده‌های کی‌روش استنلی، پاتوسی و پروپییچ صادر نشده بود. پس نباید تصور کرد که این ماجرا دیگر تمام‌شده است. روی کاغذ، استقلال و سپاهان برنده‌های اصلی این اتفاق هستند اما آنها نباید تصور کنند که دیگر خودشان را از سایر رقبا جدا کرده‌اند. دو سوم مسیر یک لیگ طولانی و فشرده باقی مانده و هنوز ممکن است اتفاقات بسیار زیادی در زمین فوتبال رخ بدهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :