• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 23 آذر 1400
کد مطلب : 148149
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n53k5
+
-

روند منفی تولیدات صنعتی برای دومین ماه

آمار تولیدات صنعتی در آبان‌ماه 1.1درصد دیگر افت کرد

پژوهشکده پولی و بانکی تازه‌ترین گزارش شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس را منتشر کرد.این گزارش نشان می‌دهد میزان تولید کارخانه‌های صنعتی فعال در بورس، در آبان ماه، برای دومین‌ماه متوالی منفی شده است. به‌معنای دیگر، حجم تولید کالاهای صنعتی به سطح سال‌1397 رسیده است.
به گزارش همشهری، بعد از منفی شدن شاخص تولید صنعتی در مهر ماه، در آبان‌ماه نیز، شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورس، نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، نزول ۱٫۱‌درصدی را ثبت کرد. اگرچه نزول تولید در گروه فلزات اساسی بیشترین سهم را در ماندگاری رشد منفی شاخص تولید صنعتی در آبان‌ماه داشته است، اما در مجموع از ۱۳‌صنعت بورس تولید 5صنعت دیگر نیز در دو‌ماه اخیر نزول کرده که نشان می‌دهد؛ نامطلوب بودن وضعیت تولید محدود به یک صنعت نیست.
با توجه به افزایش شاخص موجودی انبار، در مهر و آبان امسال و کاهش تولید در این 2ماه، می‌توان گفت کاهش در تقاضا برای محصولات صنعتی به کاهش فروش در صنایع منجر شده است و در نتیجه آن صنایع تولید خود را کاهش داده‌اند. در 2‌ماه گذشته شرکت‌های صادرات محور، تولیدکننده‌های کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای با افت تولید مواجه شده‌اند و شرکت‌های واردات محور و تولیدکننده کالاهای مصرفی رشد مثبت را تجربه کرده‌اند.
بیشترین تأثیر در کاهش شاخص تولیدات صنعتی به صنعت فلزات اساسی مربوط است.به‌طوری که شاخص تولید این صنعت در 2‌ماه مهر و آبان به‌ترتیب 8٫8درصد و ۶٫۵ درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. بیشترین رشد تولید نیز مربوط به صنعت خودرو بوده است. شاخص تولید صنعت خودروسازی و ساخت قطعات در آبان‌ماه مانند مهر‌ماه 8درصد رشد کرده است. رشد مثبت این صنعت مهم‌ترین عامل کوچک بودن رشد منفی شاخص تولید صنعتی است و درصورتی که رشد این صنعت ادامه دار نباشد باید منتظر رشد منفی بیشتری در شاخص تولید صنعتی بود. یکی دیگر از صنایعی که در آبان‌ماه با کاهش تولید و فروش مواجه شده گروه صنایع شیمیایی است، آمار‌ها نشان می‌دهد: نرخ رشد این صنعت در آبان‌ماه کاهش محسوسی داشته و به زیر یک درصد رسیده و متناسب با تولید روند فروش این صنعت هم با کاهش مواجه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید