• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 23 آذر 1400
کد مطلب : 148072
+
-

اراک نفس می‌کشد

با کاهش مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند به یک‌پنجم، پیش‌بینی می‌شود میزان آلودگی هوا در کلانشهر اراک کاهش یابد

آب و هوا
اراک نفس می‌کشد

روز گذشته(دوشنبه 22آذر) هوای اراک با شاخص‌۱۴۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت؛ این صدوبیست‌وهفتمین روز آلوده اراک از ابتدای سال تاکنون است که به‌ویژه در هفته‌های گذشته با مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند شرایط حادتری را تجربه کرد.

افزایش 5برابری روزهای ناسالم در اراک
رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست مرکزی پیش از این در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرده بود که با توجه به خشکسالی و اینکه اراک تحت‌تأثیر کویر مرکزی ایران است، امسال بیش از 5برابر افت کیفیت هوا را تجربه کرده است. علیرضا محرابیان با بیان اینکه استان مرکزی 3صنعت مادر و بزرگ پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه حرارتی شازند را دارد که در مسیر شهرستان شازند به سمت اراک قرار دارند، گفته بود به‌دلیل جهت وزش باد همه آلودگی آنها به سمت شهر اراک می‌آید. علاوه‌بر اینها ایرالکو(آلومینیوم‌سازی)، ماشین‌سازی و صنایع ریخته‌گری شهرک‌های صنعتی در اراک هم موجب افزایش آلودگی شده‌اند. تغییر سوخت نیروگاه شازند یکی از عوامل آلودگی است و هر چند این نیروگاه سوخت خود را به گاز تغییر داد، اما سال‌های 98 و 99 در آذر، دی و بهمن به‌دلیل افزایش مصرف گاز در کشور ناچار از مازوت استفاده کرد و امسال هم این اتفاق تکرار شده است. با توجه به این شرایط بود که یکشنبه، 21آذر استاندار مرکزی برای توقف مازوت‌سوزی نیروگاه شازند به دیدار وزیر نفت رفت.

توقف مازوت‌سوزی در شازند
اراک در چند سال گذشته همواره یکی از 8کلانشهر آلوده کشور و حتی در روزهایی آلوده‌ترین شهر ایران بوده است.
بعد از دیدار‌ استانداری مرکزی با وزیرنفت، دوشنبه بود که رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست مرکزی به همشهری گفت: ۴۶مشعل مازوت‌سوز نیروگاه شازند روز دوشنبه با پیگیری مستمر تشکل‌های مردم‌نهاد و زیست‌محیطی و مسئولان اجرایی این استان از ساعت10:30خاموش شد. علیرضا محرابیان با بیان اینکه مصرف سوخت نیروگاه شازند از ۲هفته گذشته مازوت بود و سهمیه‌ای برای گاز نداشت، افزود: این اتفاق به‌شدت کیفیت هوای اراک را کاهش داد و با پیگیری‌های صورت‌گرفته از دوشنبه روزانه 5میلیون مترمکعب گاز سهمیه به نیروگاه شازند اختصاص یافته است. وی بیان کرد: در این مدت ۶۶مشعل نیروگاه شازند مصرف سوخت مازوت داشت و با تخصیص سهمیه جدید سوخت گاز، ۲۰مشعل مازوت می‌سوزاند و میزان مصرف مازوت به‌منظور تامین انرژی الکتریکی در این نیروگاه حرارتی به یک‌پنجم رسیده است. رئیس امور‌آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست مرکزی ادامه داد: مصرف مازوت نیروگاه شازند، تأثیر مستقیم بر افزایش آلاینده‌ها به‌ویژه آلاینده دی‌اکسید گوگرد در شهر اراک دارد که به‌شدت بر کیفیت سلامت اثر می‌گذارد. در این مدت که نیروگاه مازوت می‌سوزاند آلودگی دی‌اکسید گوگرد در هوای اراک بالا رفته بود و حالا پیش‌بینی می‌شود بعد از تعطیلی این مازوت‌سوزی‌ها کیفیت هوا افزایش
قابل‌توجهی یابد.

بررسی مجدد طرح جامع کاهش آلودگی هوا
طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال86 تصویب و از سال96 اجرا شد و قرار بود به‌روزرسانی این طرح توسط دانشگاه علم و صنعت اراک و پژوهشکده توسعه پایدار در روزهای پایانی آبان تصویب شود.
حالا رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست مرکزی توضیح می‌دهد: قرار شد این طرح اصلاحاتی داشته باشد و اصلاحات نهایی این هفته بررسی خواهد شد.
به‌گفته محرابیان، با توجه به راهکارهایی مثل تغییر سوخت صنایع، حمل‌ونقل، فیلتراسیون صنایع و... بازبینی طرح جامع به بهبود کیفیت هوای شهر اراک کمک بسیاری خواهد کرد.
  
روز گذشته(دوشنبه 22آذر) هوای شهرهای کرج، تبریز، اراک، اصفهان، اهواز و تهران به‌ترتیب با شاخص‌های ۱۰۹، ۱۲۱، ۱۴۰، ۱۴۰، ۱۴۴ و ۱۴۷ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت؛ همچنین هوای شهرهای سمنان با شاخص۶۰، بندرعباس۶۲، بیرجند۶۳، یزد۶۳، خرم‌آباد۶۸، قزوین۶۹، زنجان۷۳، بوشهر۷۵، زاهدان۷۶، مشهد۸۰، کرمان۸۱، شیراز۸۷، ارومیه۹۳ و نهاوند۹۳ در شرایط قابل‌قبول و هوای شهرهای اردبیل با شاخص۲۱، ایلام۳۶، بجنورد۳۹ پاک اعلام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید