روستاتیش
روستاتیش، پلتفرم توسعه و فروش محصولات روستایی است که ماموریت خود را توانمندسازی جوامع روستایی تعریف کرده است و تلاش میکند با فروش محصولات روستایی به مخاطبان خود، آنها را در انجام پروژههای توسعه روستا شریک کند. روستاتیش ترکیبی از 2کلمه روستا و آتیش و برای رساندن این مفهوم که آتیش روستا روشن است، انتخاب شده. حتی همین نام روستاتیش به خوبی اهداف طراحان آن را میرساند. یکی از آنها روایت کرده است که کار برای او از بانوک شروع شد؛ پروژهای برای توانمندسازی اقتصادی روستایی به نام سیدبار جدگال در سیستانوبلوچستان؛ طی این پروژه بود گروهی از خانمهای آن روستا کارهای سوزندوزیشان را تبدیل به کارهای مدرنتری مثل زیورآلات کردند و بازار خوبی برای فروششان فراهم شد. از همین طریق، هنر دست کسانی که کیلومترها دورتر بودند بهدست متقاضیان رسید و بعد از آن تقاضا از جانب روستاهای دیگر هم شروع شد و حتی بعد از مدتی افزایش پیدا کرد. هدف طراحان این پلتفرم هم مانند بانوک، توانمندسازی است و نه برداشتن مقطعی بار از دوش اهالی روستا. پس از همین جا بود که کار روستاتیش مبتنی بر فعالیتهای گروهی شد. به این معنا که افراد توانمند در حوزهای واحد گروه تشکیل میدادند و مدیریت کارشان را بهعهده میگرفتند که این خودش در احیای فرهنگ کار گروهی مؤثر بود. مشکلات در روستاها متنوع و متعدد است؛ از سرویس بهداشتی و سرویس مدرسه گرفته تا تهیه علوفه برای دامدارهای خرد که بهنحوی با احیای جنگل در ارتباط است و حالا هر کدام از این مشکلات تحتعنوان پروژهای تعریف میشوند که درصدی از سود حاصل از فروش محصولات همان روستا به پروژهها اختصاص داده میشود و البته این جدا از دستمزد دوزندههاست که مستقیم بهدست خودشان میرسد.