• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 20 آذر 1400
کد مطلب : 147828
+
-

قالیباف در حاشیه سفر کنفرانس بین‌المجالس تأکید کرد

توافق راهبردی با ترکیه

مجلس
توافق راهبردی با ترکیه

رئیس مجلس در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با موضوعات محوری فلسطین، مهاجرت و افغانستان حاضر شد و سخنرانی کرد. محمدباقر قالیباف با بیان اینکه فراموش نکنیم مسئله فلسطین مهم‌ترین اولویت جهان اسلام است، تأکید کرد: بیش از 7دهه است که دنیا نظاره‌گر سیاست‌ها و اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در نقض بنیادین حقوق بشر و کرامت مردم فلسطین است. رئیس مجلس همچنین ضمن هشدار نسبت به‌احتمال خیزش داعش در افغانستان تأکید کرد: وحدت و انسجام درمان دردهای امت اسلامی است. او با اشاره به مسائل افغانستان، تشکیل یک دولت فراگیر و مشارکتی در جهت تامین حقوق همه مردم این کشور اعم از مرد و زن، پشتون، تاجیک هزاره و ازبک را شرط ثبات در افغانستان دانست.
ظهر جمعه محمدباقر قالیباف که برای حضور در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول حضور پیدا کرده بود با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این نشست اردوغان نسبت به ارتقای روابط اقتصادی 2کشور ابراز امیدواری کرد و گفت  امیدوار است مذاکرات وین برای اجرای توافق هسته‌ای به شکل عادلانه‌ای به نتیجه برسد. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین نسبت به سفر در آینده نزدیک به ایران ابراز امیدواری کرد و با اشاره به تحولات افغانستان و بحران مهاجران این کشور تأکید کرد: نهادهای بین‌المللی باید به ایران برای سروسامان دادن به مهاجران افغانستانی کمک کنند.
رئیس مجلس هم در این دیدار که با حضور مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ترکیه برگزار شد، گفت: سند جامع همکاری‌های 2کشور در حال نهایی شدن است که نمادی از اراده جدی برای توسعه روابط است. قالیباف درباره مذاکرات وین نیز گفت: قدرت‌های بزرگ باید یاد بگیرند که نباید اراده خود را به سایر کشورها تحمیل کنند و چنانچه احترام به منافع دیگران را بپذیرند، توافق در دسترس است.‌
قالیباف پنجشنبه‌شب نیز در دیداری که با جمعی از سرمایه‌گذاران و مدیران عامل هلدینگ‌های ترکیه‌ای داشت، اولویت دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی دانست. او با تأکید بر اینکه تجارت دوجانبه نباید فقط تا زمان رفع تحریم‌ها (تحریم‌های ایران از سوی آمریکا) باشد، عنوان کرد: به دلایل متعدد، برنامه‌ریزی باید به‌نحوی باشد که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شد نیز مسیر تجارت دوجانبه ادامه پیدا کند.
رئیس مجلس ظهر پنجشنبه نیز در دیدار با مصطفی شنتوپ، همتای ترکیه‌ای خود اولویت دولت و مجلس ایران را توسعه همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی دانست و افزود: امیدوارم در آینده نزدیک توافق راهبردی 2کشور نهایی شده و نقشه راه توسعه روابط ایران و ترکیه تعیین شود؛ چراکه بدون شک 2کشور می‌توانند با همکاری‌های نزدیک دوجانبه، نقش مؤثری در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید