یکمیلیون مسافر حملونقل عمومی باز نگشتهاند
سیدمحمد آقامیری - عضو کمیسیون ترافیک شورای شهر تهران
قبل از کرونا و حدود 2سال قبل استفاده روزانه مردم از مترو به یکمیلیون و 800هزار نفر در روز میرسید. وقتی کرونا شروع شد بهدلیل رعایت فاصله اجتماعی و پروتکلها این تعداد به کمتر از 800 الی 900هزار نفر در روز رسید. مدارس تعطیل شدند و امور بعضی ادارات به شکل دورکاری درآمدند. مردم هم سفرها و کارهای غیرضروری را کاهش دادند. بعد از اینکه واکسیناسیون در اوایل امسال و مخصوصا در تابستان بهصورت جدی اجرا شد، مردم هم دوباره برخی سفرهای درون شهری را از سر گرفتند. در یکی، دوماه گذشته مقداری از دورکاریها لغو و بعضی مراکز آموزشی فعال شدند. متأسفانه از آن یکمیلیون نفری که قبلا از مترو استفاده میکردند، فقط 200،300هزار نفر دوباره به مترو برگشتند. الان استفاده روزانه از مترو حدود یکمیلیون و 100هزار نفر است. پس حدود 700هزار نفر هنوز به مترو برنگشتهاند که شاید بابت ابتلا به کرونا اطمینانخاطر پیدا نکردهاند. به همین نسبت میشود گفت که از مسافران اتوبوسها هم مانند مترو کاسته شده است. علت اینکه ترافیک بعد از یکی، دوسال گذشته، غیرعادی بهنظر میرسد این است که این شهروندان به جای وسایل حملونقل عمومی به وسایل شخصی روی آوردهاند.حال میتوان گفت بخش زیادی از ترافیک این روزها بهدلیل عدماطمینان مردم به وسایل حملونقل عمومی در زمینه انتقال بیماری کروناست. خواهش ما از ستاد ملی کرونا این است که بهدلیل بهتر شدن شرایط کلی جامعه در مقابله با این بیماری، برای آرامسازی فضای جامعه و اطمینان بخشیدن به شهروندان از طریق رسانهها تلاش کنند. اگر یکمیلیون نفر مانند 2سال پیش به وسایل حملونقل عمومی بروند اتفاق بسیار مؤثری است. حداقل این است که به شرایط 2سال پیش برمیگردیم. در ماههای آینده نیز قسمتی از مدارس و دانشگاهها هم بهصورت حضوری درخواهند آمد ولی حجم رفتوآمد آنها بیشتر به حملونقل عمومی اضافه میشود زیرا این گروه از مسافران معمولا از خودروی شخصی استفاده نمیکنند. واقعیت این است که در 4سال گذشته وضعیت ناوگان اتوبوسرانی ما بغرنج شده است. الان 2هزار دستگاه اتوبوس در تهران فعال هستند درحالیکه در سال1396 حدود 6هزار دستگاه اتوبوس فعال بودند. حتی اگر هزار دستگاه از این 6هزار اتوبوس را هم در حال تعمیر تصور کنیم باز هم نزدیک به 5هزار اتوبوس به شهروندان خدمترسانی میکردند که چندبرابر رقم امروزی است. به همین دلیل شهرداری برنامههایی را در درست اجرا دارد. 110اتوبوس جدید به ناوگان افزوده شده است و 300اتوبوس هم تا آخر سال اضافه میشود؛ همچنین 700اتوبوس که نیاز به تعمیرات دارد هم اورهال(تعمیرات اساسی) میشود. قول تامین 1200اتوبوس را هم از دولت گرفتهاند که در سالهای بعد خریداری شود. برای مترو هم درباره تامین 600واگن صحبت شده بود که پیگیری میشود و واگنسازی تهران نیز در حال برنامهریزی برای اضافه کردن 100تا200واگن به متروی تهران است تا در یکی، دو سال آینده به ظرفیت مترو اضافه کند.