• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 20 آذر 1400
کد مطلب : 147781
+
-

تازه‌های نشر/ خُمی از شراب ربّانی


در گذشته رسم چنان بوده که شاگردان و مریدان در مجلس‌ها از سخنان مشایخ و پیران یادداشت برمی‌داشتند. مقالات شمس مجموعه چنین یادداشت‌هایی است. این قبیل یادداشت‌های شتاب‌آلود و درهم و برهم را معمولاً پس از تنظیم و تنقیح در وقت فراغت بازنویسی می‌کردند و آن را به‌نظر خود شیخ یا استاد می‌رسانیدند. مقالات شمس این بخت را نداشته، یعنی هیچ‌گاه از سواد به بیاض نینجامیده و‌ترتیب و تنقیح نیافته است. مقالات  به‌صورتی که به‌دست ما رسیده  مجموعه‌هایی از همان یادداشت‌های تندنویس نامنظم است، مشتمل بر بسیاری عبارت‌های گسسته، پاره و ناتمام. نسخه کامل کتاب مقالات شمس را نیز دکتر محمدعلی موحد خود تصحیح کرده است و در اینجا کوشیده تا با آوردن بخش‌های مهم و ضروری کتاب و همچنین توضیح غرایب لغوی، خواندن کتاب را برای خوانندگان مفیدتر و سهل‌تر کند. نشر ماهی این کتاب 568صفحه‌ای را به بهای 75هزار تومان منتشر کرده است.

  اسطرلاب حق

اسطرلاب حق (گزیده‌ فیه ما فیه) با انتخاب و توضیح محمدعلی موحد را نشر ماهی منتشر کرده است. فیه‌مافیه، کتابی است منثور از خالق مثنوی، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، مشهور به مولوی. آنچه در این کتاب آمده صورت ویراسته و تثبیت‌شده بیانات شفاهی مولاناست و بنابراین واژه‌ها و ساختار جمله‌های آن را حد وسط میان زبان گفتار و زبان نوشتار باید به‌شمار آورد. در این کتاب می‌بینیم که مولانا، در مناسبت‌های گوناگون، بیشتر در مجلس پذیرایی امیری یا وزیری که به زیارتش آمده‌اند، سخن می‌گوید و البته کلام مولانا هیچ‌گاه از باریک‌اندیشی‌ها و نکته‌سنجی‌های لطیف عرفانی خالی نیست. محمد‌علی موحد در این گزیده، که با نام اسطرلاب حق شناسانده شده است، از نسخه فروزانفر استفاده کرده و در پاره‌ای موارد به ترجمه ترکی گلپینارلی هم مراجعه کرده است. نشر ماهی این کتاب290صفحه‌ای را به بهای 45هزار تومان منتشر کرده است.

  جاسوسی که سقوط کرد

جاسوسی که سقوط کرد (سرگذشت اشرف مروان، داماد جمال عبدالناصر) نوشته آرون برگمان را مهدی نوری به فارسی برگردانده است. در ژوئیه 1970، مردی مصری در لندن پا به باجه تلفنی گذاشت، شماره سفارت اسرائیل را گرفت و پیشنهاد همکاری داد. این شروع ماجرایی شگفت انگیز و پر فراز و نشیب بود که سال‌ها بر تاریخ خاورمیانه سایه گسترد و چه بسا تبعاتش هنوز نیز ادامه داشته باشد. این مرد کسی نبود جز اشرف مروان، داماد جمال عبدالناصر که آرون برگمان، نویسنده کتاب حاضر، پرده از راز بزرگ او برداشت. این داستان اطلاعاتی۔ جاسوسی و فرجام غریب آن همواره محل مناقشه بوده است. نشر ماهی این کتاب 128صفحه‌ای را به بهای 40هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید