• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
شنبه 20 آذر 1400
کد مطلب : 147779
+
-

انگیزه نوشتن، طلای ذهن نویسنده

فرزام شیرزادی- نویسنده و روزنامه‌نگار

1-انگیزه روایت، القای موقعیت و لحن و زبان نوشتار 3ضلع مثلث طلایی نوشتن داستان هستند. در این مجال کوتاه، از انگیزه روایت می‌نویسم و در این‌باره، نقل‌قول‌هایی از نویسندگان شناخته‌شده می‌آورم.
انگیزه روایت یعنی نویسنده درباره موضوعی بنویسد که دغدغه‌اش باشد یا دست‌کم بخش مهمی از فکر و ذهنش را مشغول کرده باشد. «ریچارد براتیگان» نویسنده شناخته‌شده نسل «بیت» آمریکا در مصاحبه‌ای می‌گوید: «به شاگردانم می‌گویم درباره موضوعی بنویسید که تجربه‌اش کرده‌اید و برای نوشتن آن انگیزه لازم را دارید. همیشه فرصت دارید درباره چیزهایی بنویسید که تجربه نکرده‌اید.» جان اشتاین‌بک، نویسنده رمان خوشه‌‌های خشم درباره جادوی نوشتن گفته بود: «اگر سحر و جادویی در داستان‌نویسی وجود دارد، به‌سبب انگیزه پردرد نویسنده است و آنچه حس می‌کند برای خواننده اهمیت دارد.»
2-انگیزه روایت، ناخودآگاه نویسنده را وامی‌دارد چنان بنویسد که موضوع مورد اندیشه‌اش را با همه احساس و وجودش روی کاغذ بیاورد. «روبرت فراست» می‌گوید: «اگر اشکی از چشمان نویسنده فرونریزد، از چشم خواننده هم نخواهد ریخت.»
3-اگر برای نوشتن داستان یا رمانی انگیزه لازم را در خودتان سراغ دارید، اما هنوز اطلاعات کاملی درباره موضوع ندارید، حتما پیش از نوشتن درخصوص سوژه موردنظرتان تحقیق و پژوهش کنید. ویلیام گلدمن، نمایشنامه‌نویس در مصاحبه‌ای درباره یکی از فیلمنامه‌هایش که جایزه اسکار را برده بود، می‌گوید: «انگیزه‌ای که باعث نوشتن آن فیلمنامه شد، اواخر دهه1950 سراغم آمد؛ وقتی که مطلبی را درباره دو یاغی خواندم. بعد از آن درباره آنها جست‌وجو و تحقیق کردم. 8سال بعد کار روی پیش‌نویس نسخه‌ها را شروع کردم و کارم برای نوشتن 4هفته طول کشید.»
خبرنگار با تعجب از او می‌پرسد: «4هفته؟»
گلدمن زل می‌زند توی چشمان خبرنگار: «8سال و 4هفته؛ چون برای نوشتن انگیزه داشتم.»
4-یکی از عواملی که در نویسنده ایجاد انگیزه می‌کند، مواجهه او با موضوعات و رخدادهاست و آنچه او می‌بیند و بر او می‌گذرد. ازاین‌رو تجربه زیسته و باتمام وجود سراغ موضوع رفتن، اهمیت زیادی دارد. جان اشتاین‌بک برای نوشتن رمان خوشه‌های خشم با کارگران مهاجر زندگی کرد. ارنست همینگوی برای نوشتن رمان پیرمرد و دریا به ماهیگیری در دل دریا رفت و والدوسالت برای نوشتن فیلمنامه «بازگشت به خانه» مشغول تحقیق تمام‌وقت شد. حجم مصاحبه‌های او با معلولان ویتنام درمجموع به 1500صفحه می‌رسید؛ به‌خاطر همین بود که جایزه اسکار را هم برای بهترین فیلمنامه نصیب خود کرد. حال باید گفت و نوشت که انگیزه نوشتن، همان طلای نهفته در ذهن نویسنده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید