• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 18 آذر 1400
کد مطلب : 147684
+
-

خبرهای کوتاه/ بازگشت 6هزار هکتار از تالاب انزلی به سازمان جنگل‌ها

6هزار هکتار از تالاب انزلی به سازمان جنگل‌ها بازگشت. رضا افلاطونی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها با اعلام این خبر  به همشهری گفت: تالاب انزلی در محدوده 3 شهرستان رشت، صومعه‌سرا و انزلی قرار دارد. مالکیت بخش‌هایی از تالاب که در حوزه ثبتی رشت و صومعه‌سرا واقع شده بود به سازمان جنگل‌ها بازگشته و مالکیت بخش دیگر تالاب که در انزلی واقع شده نیز در روزهای آینده به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور باز خواهد گشت. هم‌اکنون از ۲۳ هزار هکتار مساحت کل این تالاب سند ۶هزار هکتار آن به نام سازمان جنگل‌ها صادر شده و ۱۷ هزار هکتار نیز طی یکی، دو روز آینده به نام سازمان صادر خواهد شد. این تالاب سال‌های قبل تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست بود اما وزارت نیرو با استناد به مواردی سند مالکیت آن را به نام خود منتقل کرد که با توجه به پیگیری‌های این سازمان و سازمان حفاظت محیط‌زیست و صدور نظریه حقوقی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مقرر شد این تالاب مجددا به سازمان جنگل‌ها بازگردد.

  خبری از موتورهای برقی نیست
جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با ناوگان برقی تقریبا به فراموشی سپرده شده است. محمد مهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌زیست در این‌باره به فارس گفت: در زمینه نقش وزارت صمت در تامین و جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی که در قانون هوای پاک با صراحت از آن سخن گفته شده، به‌دلیل عدم‌رغبت به مصرف این نوع مُد حمل‌ونقلی در مصوبه هیأت دولت، این مسئله معادل‌سازی‌ شده و طبق آن اسقاط برای خودروها به اسقاط یک هفتمی خودرو و تولید موتور برقی رسیده است. میرزایی قمی ابراز داشت: علاوه بر این در ماده 2آیین‌نامه قانون هوای پاک چند تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی که دارای ناوگان موتورسیکلت‌های مِلکی هستند نیز درنظر گرفته شده است‌که می‌تواند به تولید موتور برقی‌ها رونق بدهد، طبق آن ناوگان موتوری دستگاه‌ها باید تا سال 97به موتورسیکلت‌های برقی تبدیل می‌شدند.
رئیس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌زیست با تأکید بر اینکه طبق این قانون تمدید و صدور مجوز راه‌اندازی شرکت‌های سرویس پیک‌های موتوری از سال 97تنها با برقی بودن ناوگان ممکن بوده است، گفت: با تأخیر 2 ساله باز هم از ابتدای سال 99از تمامی پیک‌های موتوری خواسته شده که کل ناوگان را برقی کنند، اما همچنان این اتفاق نیفتاده است.

  حفاظت کیفی از مناطق حفاظت شده
در دوره جدید مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار است از مناطق چهارگانه تحت مدیریت، حفاظت کیفی به عمل‌آید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حسن اکبری، سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اولویت سازمان حفاظت محیط‌زیست، حفاظت کیفی از مناطق تحت مدیریت است و در قدم اول باید تلاش کرد زیستگاه‌های حیات وحش را از هرگونه تخریب و تعرض حفاظت کرد. وی ارتقای مناطق تحت مدیریت را اقدامی مفید و اساسی در راستای حفظ و بهبود غنای زیستی دانست.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید