• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 18 آذر 1400
کد مطلب : 147679
+
-

بازگشت 1000 واحد صنعتی کشور به چرخه تولید

600 واحد تولیدی و صنعتی دیگر در استان‌های مختلف‌تا پایان سال احیا می‌شوند

گزارش
بازگشت 1000 واحد صنعتی کشور به چرخه تولید

رنیان سلطانی - خبرنگار

ماه گذشته بود که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط در لرستان اعلام کرد براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان سال 1600واحد راکد در سراسر کشور احیا شود؛ این در حالی است که برنامه‌ریزی‌ها برای احیای این واحدها از ابتدای سال آغاز شده و تا امروز حدود هزار واحد به چرخه تولید بازگشته‌اند.از آنجایی که احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال‌زایی، تامین نیازهای کشور در داخل و ایجاد درآمد ملی داشته باشد در این گزارش سری به استان‌های مختلف کشور زده‌ایم تا ببینیم کدام‌یک از استان‌ها در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند و سهم هر استان از احیای واحدهای تولیدی کشور تا امروز چقدر بوده است.

   کهگیلویه و بویراحمد در مقام نخست   
از میان استان‌های مختلف کشور، رتبه نخست فعالیت در حوزه احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد به استان کهگیلویه و بویراحمد می‌رسد؛ استانی که با احیای 134واحد راکد از ابتدای سال تا امروز به‌تنهایی حدود 13درصد از واحدهای بازگشته به چرخه تولید کشور را به‌خود اختصاص داده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار این استان در این‌باره می‌گوید: تاکنون با برگزاری 55جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، 837مصوبه داشته‌ایم که حاصل این جلسات و مصوبات، بازگشت به چرخه تولید 134طرح راکد استان بود.
حشمت‌الله صمیمی‌دوست با اشاره به نقش مستقیم احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد در اشتغال‌زایی این استان ادامه می‌دهد: با بازگشت به چرخه تولید این 134طرح راکد در استان، زمینه اشتغال برای 950نفر از شهروندان کهگیلویه و بویراحمد به‌وجود آمده است.

    سهم فارس؛ احیای 115واحد غیرفعال   
بعد از کهگیلویه و بویراحمد، سهم فارس در احیای واحدهای صنعتی و تولیدی غیرفعال کشور بیش از سایر استان‌هاست. اینطور که احمد فتوحی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس می‌گوید از ابتدای امسال تاکنون 115واحد تولیدی غیرفعال در استان به چرخه تولید بازگشته که این عدد معادل 11درصد واحدهای احیاشده کل کشور است.
شاید برایتان جالب باشد بدانید مسئولان این استان برای شناسایی و رفع مشکلات واحدهای صنعتی خود، طرحی با عنوان «کلینیک صنعت» دارند که این طرح در محورهای عارضه‌یابی واحدهای صنعتی، اجرای فرایندهای بهبود، راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی راکد، به بهره‌برداری رساندن طرح‌های صنعتی و افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی و رفع چالش‌های پیش‌روی آنها فعالیت دارد؛ به همین دلیل مسئولان ذیربط استان فارس تا امروز به پایش 818واحد صنعتی نیمه فعال در شهرک‌های صنعتی خود دست یافته‌اند که قرار است به‌زودی با بررسی عارضه‌های موجود، راهکارهای فعالیت مجدد آنها را مورد بررسی قرار دهند و این واحدها را نیز در کمترین زمان ممکن به چرخه تولید بازگردانند.

   بازگشت به‌کار 65واحد صنعتی در قزوین   
هر چند کهگیلویه و بویراحمد و همچنین فارس هرکدام با احیای بیش از 100واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال، رکورددار بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید هستند، اما برخی استان‌های دیگر کشور هم در این زمینه کارنامه درخشانی از خود به‌جا گذاشته‌اند.
قزوین یکی از این استان‌هاست که موفق شده از ابتدای امسال تا امروز 65واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل خود را احیا کند.
هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین در این‌باره می‌گوید: با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 65واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل قزوین به چرخه تولید برگشته‌اند؛ ضمن اینکه ظرفیت تولید برخی صنایع بعد از تحریم به 30درصد هم رسیده بود، اما با پیگیری‌های لازم برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مانع‌زدایی از تولید، امروز همین صنایع با 80تا 100درصد ظرفیت مشغول به‌کار هستند.
با یک حساب سرانگشتی ساده مشخص می‌شود سهم قزوین از احیای واحدهای تولیدی و صنعتی غیرفعال کشور، حدود 6.5درصد است.

   6درصد، سهم مازندران و آذربایجان‌شرقی 
مازندران و آذربایجان‌شرقی هم از ابتدای سال تا امروز موفق شده‌اند 60واحد تولیدی و صنعتی راکد را به چرخه تولید بازگردانند. از مازندران خبر رسیده که این استان احیای 375واحد تولیدی راکد را در دستور کار خود قرار داده که از این تعداد تا امروز 60واحد غیرفعال احیا شده است. با احیای این 60واحد تولیدی 3200نفر از ساکنان این استان شمالی دارای شغل شده‌اند که گفته می‌شود اگر تمام 375واحد صنعتی غیرفعال این استان به چرخه تولید بازگردند، میزان اشتغال‌زایی در بخش صنعت مازندران به 150هزار نفر افزایش خواهد یافت.
آذربایجان‌شرقی هم یکی دیگر از استان‌های موفق در حوزه احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد است که مانند مازندران موفق شده 6درصد بازگشت به چرخه تولید واحدهای غیرفعال کشور را به‌خود اختصاص دهد. این استان که هم‌اکنون یکی از استان‌های صنعتی کشور به‌حساب می‌آید و 5هزار واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در آن مشغول به فعالیت هستند، سعی دارد 350واحد تولیدی و صنعتی راکد خود را در کمترین زمان ممکن از رکود خارج کند و به چرخه تولید بازگرداند.

   خبرهای خوش اقتصادی برای دیگر استان‌ها   
بعد از استان‌هایی که دست‌کم 60واحد صنعتی راکد و غیرفعال را احیا کردند، مرکزی با 55، سمنان با 38، خراسان‌رضوی با 37، همدان با 36، گیلان با 34، گلستان با 33و خراسان شمالی با 30واحد احیا شده در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
همچنین سهم زنجان از واحدهای بازگشته به چرخه تولید کشور در سال‌جاری 27، آذربایجان‌غربی 25، لرستان 25، ایلام 25، خوزستان 25، سیستان و بلوچستان 20، اردبیل 20، قم 17، هرمزگان 16، چهارمحال و بختیاری 8، خراسان جنوبی 7و کرمانشاه 5واحد است.
این در حالی است که از استان‌های مختلف کشور خبر می‌رسد با جدیت در حال پیگیری احیای واحدهای صنعتی و تولیدی غیرفعال هستند؛ تا جایی که قرار است تا پایان سال 45واحد تولیدی در کردستان و 27واحد تولیدی در بوشهر به چرخه تولید بازگردد، خوزستان میزان احیای واحدهای غیرفعال خود را به 78واحد برساند، لرستان 33واحد را به چرخه تولید برگرداند، ایلام و کرمانشاه هر کدام با احیای 30واحد نقش مهمی در اشتغال‌زایی استان‌شان ایفا کنند و چهارمحال و بختیاری نیز احیای واحدهای راکد خود را از 8واحد به 20واحد ارتقا دهد.

گپ
نقش مهم کارگروه رفع موانع تولید
مدیرکل صمت کهگیلویه و بویراحمد از دلایل موفقیت این استان در بحث راه‌اندازی واحدهای راکد می‌گوید


کهگیلویه و بویراحمد فعالیت درخشانی در راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی راکد خود داشته است؛ تا جایی که تا امروز 134طرح غیرفعال را به چرخه تولید بازگردانده است.
 این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد براساس آخرین آمار موجود، کمترین طرح‌های در دست اجرای صنعتی در میان استان‌های کشور را به‌خود اختصاص داده که کمبود زیرساخت لازم و درنتیجه بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران برای حضور در این استان مهم‌ترین دلیل این موضوع است. اما مسئولان این استان در کنار تلاش برای بالا بردن ظرفیت‌های استان در حوزه صنعت به‌صورت جدی طرح احیای واحدهای تولیدی و صنعتی غیرفعال و راکد خود را در دستور کار قرار داده‌اند که در این حوزه با فعالیت درخشانی که داشتند خود را به صدر فهرست استان‌های کشور رساندند. مدیرکل صمت کهگیلویه و بویراحمد درباره چگونگی احیای 134واحد تولیدی راکد در استان به همشهری می‌گوید: این 134واحد تولیدی در حوزه‌های مختلفی احیا شده‌اند که یکی از آنها بخش صنعت است و سایر این طرح‌ها در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری، گردشگری و... فعال‌سازی شده‌اند. اما درباره بخش صنعت ما از سال گذشته تا امسال 34مورد واحد صنعتی راکد را به چرخه تولید بازگردانده‌ایم؛ درحالی‌که برای امسال احیای 26مورد در حوزه صنعت و معدن برای استان درنظر گرفته شده که تا امروز 14مورد فعالسازی شده و 12مورد دیگر تا پایان سال احیا خواهند شد.
 سالار حسین‌پور با اشاره به دلایل موفقیت استان در راه‌اندازی واحدهای راکد استان می‌افزاید: ما به‌صورت دوره‌ای از تمام واحدهای صنعتی استان بازدید می‌کنیم؛ تا جایی که سالانه به‌طور تقریبی 3بار از هر واحد صنعتی استان بازدید می‌شود. علاوه بر این با اطلاع‌رسانی‌هایی که در این حوزه داشته‌ایم از مدیران واحدها می‌خواهیم واحدهایی که دچار مشکل هستند را به ما معرفی کنند. این در حالی است که در استان کارگروهی با عنوان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تشکیل شده که کار این کارگروه به‌طور مشخص شناسایی و تصویب طرح راه‌اندازی واحدهای راکد است. بعد از اینکه احیای یک واحد غیرفعال در این کارگروه به تصویب رسید، تمام دستگاه‌های استان وظیفه دارند برای بازگرداندن هرچه سریع‌تر واحد به چرخه تولید، نهایت همکاری را داشته باشند. به‌گفته او، مهم‌ترین دلیل موفقیت ما در بحث راه‌اندازی واحدهای راکد، استفاده از ظرفیت کارگروه تسهیل و همچنین همکاری بسیار خوب مدیران و مسئولان استانی در این‌باره است.

این خبر را به اشتراک بگذارید