• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 آذر 1400
کد مطلب : 147674
+
-

معرفی پرافتخارترین بازیکنان تاریخ پینگ‌پنگ

اروپا در محاصره چشم بادامی‌ها

در دهه 90میلادی و کمی پیش از آنکه سیطره چینی‌ها بر پینگ‌پنگ جهان کامل شود بازیکنانی در مسابقات بین‌المللی خودنمایی می‌کردند که قابلیت بدل شدن به برترین بازیکن تاریخ را داشتند؛ مثل یان اووه والدنر سوئدی که با استایل منحصربه‌فردش طرفداران بسیاری داشت یا جان فیلیپ گاتین فرانسوی که به همراه ژان میشل سیو، مثلث مدعیان قهرمانی در مسابقات جهانی را تشکیل می‌دادند. اگر چه هنوز هم از آنها به‌عنوان برترین بازیکنان تاریخ یاد می‌شود اما به‌سادگی نمی‌توان از کنار عناوین و افتخارات بی‌شمار پینگ‌پنگ‌بازهای چینی هم عبور کرد. اگر بخواهیم درباره اسطوره‌های پینگ‌پنگ جهان صحبت کنیم حتماً باید جایگاه ویژه‌ای را برای بازیکنان مرد و زن چینی مثل لی گولینگ یا دنگ یپینگ قائل شویم و تاریخ پینگ‌پنگ بدون نام بردن از آنها ورق نمی‌خورد. این گزارش 7پینگ‌پنگ‌باز برتر تاریخ را معرفی می‌کند.

یان اووه والدنر

این بازیکن سوئدی را باید ستاره بی‌چون وچرای پینگ‌پنگ جهان در دهه 90میلادی دانست. در آن سال‌ها رسانه‌ها می‌گفتند محبوبیت یان اووه والدنر در آمریکا از بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا هم بیشتر است. والدنر بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ است و مهارت عجیبی در برقراری هماهنگی بین چشم‌ها و دستانش داشت. والدنر سال‌های طولانی در پینگ‌پنگ حضور داشت و بهترین دستاورد او کسب 9عنوان قهرمانی در مسابقات جهانی بود. شاید به همین دلیل چینی‌ها لقب «درخت همیشه سبز» را به این بازیکن دادند. والدنر یکی از 7بازیکن تاریخ پینگ‌پنگ است که 5دوره متوالی در بازی‌های المپیک حضور داشته و در المپیک 1992بارسلون قهرمان شد. همین افتخارات قابل اعتنا او را به افسانه‌ای در تاریخ پینگ‌پنگ بدل کرده است. او در فوریه ۲۰۱۶ آخرین بازی باشگاهی خود را در لیگ سوئد انجام داد و در سن ۵۱ سالگی با دنیای ورزش وداع کرد.

ژان میشل سیو

این بازیکن بلژیکی یکی دیگر از قهرمانان پرآوازه دنیای پینگ‌پنگ است. ژان میشل سیو در یک خانواده کاملاً ورزشی به دنیا آمد. پدر او یکی از بهترین پینگ‌پنگ‌بازهای تاریخ بلژیک بود و مادرش در زمان بارداری ژان، قهرمان مسابقات دوبل در بلژیک شد. ژان میشل سیو در 16سالگی قهرمان بلژیک شد و تا سال 2011به‌مدت 26سال متوالی این عنوان را تکرار کرد. ژان به همراه پرسون و پریموراک تنها بازیکنانی هستند که هفت بار در بازی‌های المپیک حضور داشته‌اند. او در سال 1994به نفر اول رده‌بندی جهانی پینگ‌پنگ بدل شد و حدود 2سال این عنوان را در اختیار داشت. این بازیکن یک مدال طلا و 7مدال نقره مسابقات جهانی و کوله‌باری از افتخارات ریز و درشت با دنیای پینگ‌پنگ خداحافظی کرد. جالب اینکه ژان میشل سیو، 2سال قبل با شکست دادن یان اووه والدنر در نیمه‌نهایی در نهایت عنوان قهرمانی مسابقات اسطوره‌های پینگ‌پنگ جهان را تصاحب کرد.

جان فیلیپ گاتین

فرانسوی‌ها هم در دهه90 میلادی، جایی که هنوز سایه سنگین چینی‌ها بر پینگ‌پنگ جهان افکنده نشده بود، حرف‌هایی برای گفتن داشتند. یکی از ستاره‌های مسابقات جهانی پینگ‌پنگ در دهه 90میلادی و یکی از رقبای یان اووه والدنر معروف کسی نبود جز جان فیلیپ گاتین که عنوان بهترین پینگ‌پنگ‌باز تاریخ فرانسه را یدک می‌کشد. این بازیکن مطرح فرانسوی یکی از اضلاع مثلث قهرمانی مسابقات پینگ‌پنگ در دهه 90میلادی بود و رقابت نزدیک او با والدنر سوئدی بسیاری از مردم جهان را پای تلویزیون میخکوب می‌کرد. جان فیلیپ گاتین ۶ مدال طلا، ۶ مدال نقره و ۸ مدال برنز در مسابقات مهم بین‌المللی کسب کرد اما مهم‌ترین افتخار او قهرمانی در مسابقات جهانی سال‌های 1994و 95بود. او این دو عنوان مهم را در حضور همه بزرگان پینگ‌پنگ جهان در دهه 90میلادی کسب کرد.

دنگ یپینگ

وقتی صحبت از اسطوره‌های تاریخ پینگ‌پنگ به میان می‌آید باید از بهترین بازیکنان زن هم نام ببریم و دنگ یپینگ چینی یکی از همین بازیکنان است. از او که به‌عنوان بهترین پینگ‌پنگ‌باز زن تاریخ هم نام برده می‌شود، به‌نظر می‌رسد رکوردهایی که در دوران فعالیتش به جا گذاشت به این زودی در تاریخ پینگ‌پنگ تکرار نخواهد شد. دنگ یپینگ در طول عمر حرفه‌ای خود به یکی از بهترین بازیکنان زن تنیس روی میز در جهان بدل شد. او از معدود زنانی است که 4مدال طلای المپیک را به گردن آویخت و بعید است بازیکنی با این افتخارات قابل اعتنا در دنیای پینگ‌پنگ ظهور کند. دنگ یپینگ یک‌بار هم در سال 1995با تیم ملی چین قهرمان مسابقات تیمی جهان شد و با تیم ملی چین روی بام پینگ‌پنگ جهان ایستاد. چینی‌ها از این بازیکن به‌عنوان اسطوره تکرار نشدنی پینگ‌پنگ نام می‌برند.

ما لانگ

حیف است که درباره اسطوره‌های پینگ‌پنگ جهان صحبت کنیم اما از این بازیکن چینی نام نبریم. ما لانگ یکی از معدود پینگ‌پنگ‌بازهای معاصر است که همه عناوین مهم را در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی که همسنگ مسابقات جهانی و بازی‌های المپیک است کسب کرده. او برنده مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ و قهرمان آسیا و جهان در سال ۲۰۰۴ است و هیچ بازیکنی تاکنون نتوانسته این دو عنوان را توامان از آن خود کند. این بازیکن چینی از مارس ۲۰۱۵ تاکنون، بیش از ۳۰ بار در مسابقات مهم بین‌المللی به میدان رفته و از همه مسابقات با مدال برگشته است. لانگ موفق به پیروزی در 5دوره از مسابقات فدراسیون تنیس روی میز شده و از او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین بازیکنان پینگ‌پنگ تاریخ نام می‌برند. حضور چنین اسطوره‌ای در رقابت‌ پینگ‌پنگ آسیایی، فرصتی بزرگ برای پینگ‌پنگ‌باز‌های این قاره بوده تا خودشان را محک بزنند.

وانگ هائو

در فهرست بلندبالای بهترین بازیکنان تاریخ، نام یک پینگ‌پنگ‌باز چینی دیگر به چشم می‌خورد. وانگ هائو بازیکنی است که ۳۷ مدال طلا، ۱۴ مدال نقره و ۶ مدال برنز از مسابقات مهم بین‌المللی صید کرده و کثرت مدال‌های مرغوب او را به یکی از مهم‌ترین بازیکنان تاریخ بدل کرده است؛ مجموعه‌ای که به‌نظر می‌رسد فقط چند تن در تاریخ این رشته موفق به جمع‌آوری آن شده‌اند. این بازیکن چینی یک رکورد منحصربه‌فرد را هم تصاحب کرده و آن هم کسب 3مدال نقره متوالی در بازی‌های المپیک است. وانگ هائو، یکی از معدود بازیکنان تاریخ پینگ‌پنگ است که سبک جدیدی را معرفی کرد. او به‌عنوان شروع‌کننده سبک جدیدی از بازیکن‌هایی که با بک‌هند هم حمله می‌کنند شناخته می‌شود. بسیاری از بازیکنان دیگر بعد از وانگ هائو این سبک را در پیش گرفتند اما بک‌هندهای هیچ‌کدام از آنها مثل این بازیکن چینی نبود.

لی گولینگ

وقتی که درباره پینگ‌پنگ‌بازهای مطرح تاریخ صحبت می‌کنیم، قطعا باید ژانر ویژه‌ای هم برای چینی‌ها باز کنید. چینی‌ها علاوه بر اقتصاد، در ورزش هم شروع به درو کردن عنوان‌ها و جایگاه‌ها کرده‌اند. خیلی‌ها از این بازیکن چینی به‌عنوان دومین بازیکن برتر تاریخ پینگ‌پنگ نام می‌برند. لی گولینگ یکی از معدود بازیکنان تاریخ پینگ‌پنگ است که به‌طور همزمان در مسابقات جهانی و بازی‌های المپیک حضور داشته و در همه این مسابقات پیروز شده است. در کلکسیون افتخارات این اسطوره چینی، 2مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز المپیک تنیس به چشم می‌خورد و شاید اگر زود با دنیای پینگ‌پنگ خداحافظی نمی‌کرد به افتخارات بیشتری می‌رسید. لی گولینگ پس از طی کردن یک دوره باشکوه در سن ۲۷ سالگی از دنیای قهرمانی فاصله گرفت و به‌عنوان مربی پینگ‌پنگ فعالیتش را در کشور چین آغاز کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید