• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 18 آذر 1400
کد مطلب : 147652
+
-

پیشنهاد های ویژه هفته/فیلم سینمایی شیدا


نقش پرستاران، این فرشتگان سفیدپوش و ناجیان صبور در این روزهای کرونایی بیش از همیشه پررنگ شده ‌است. اینک در آستانه میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار، فرصت مناسبی است تا نگاهی داشته‌باشیم به چند فیلم که در آنها پرستاران نقش مهم و اصلی را ایفا کرده‌اند. فیلم سینمایی «شیدا» یکی از ماندگارترین تصاویر از یک پرستار در سینمای ایران را با چهره لیلا حاتمی تداعی می‌کند. حاتمی با نقش‌آفرینی در کاراکتر یک پرستار صبور و مهربان در آسایشگاه مجروحان جنگی ظاهر می‌شود تا به فرهاد (با بازی پارسا پیروزفر) که چشم‌هایش به دلیل جراحت بسته‌اند، رسیدگی کند. فرهاد به مرور دلبسته شیدا شده و برای بازشدن پانسمان چشم‌هایش و دیدن او لحظه‌شماری می‌کند.

روزهای زندگی

فداکاری پرستاران به‌ویژه در سال‌های جنگ تحمیلی وصف‌ناپذیر است. با وجود این آثار ارزشمند سینمایی‌ای هم هستند که گوشه‌ای از این فداکاری و زحمات را به تصویر کشیده‌اند. از جمله فیلم سینمایی «روزهای زندگی» که سال ۱۳۶۷ و آخرین روزهای جنگ تحمیلی در یک بیمارستان صحرایی نزدیک خط مقدم جبهه را روایت می‌کند. دکتر امیرعلی علوی (با بازی حمید فرخ‌نژاد) سرپرستی بیمارستان را به عهده دارد و با تمام تخصص و علاقه و توانش به مداوای مجروحان جنگ مشغول است. همچنین همسرش لیلا (با بازی هنگامه قاضیانی)به عنوان پرستار و دستیارش در کنار او حضور دارد. این فیلم سکانس‌های زیبا و البته غم‌انگیزی از جان‌گذشتگی‌های این زن و شوهر برای مداوای رزمندگان را به تصویر کشیده است.

فیلم سینمایی امروز

فیلم سینمایی «امروز» با نگاهی دراماتیک به نقش پرستار تلاش کرده تا وجه انسانی این شغل شریف را به مخاطب یادآوری کند. داستان از این قرار است که یک راننده تاکسی با بازی پرویز پرستویی، زن بارداری را به بیمارستان می‌رساند و شبنم مقدمی در نقش سرپرستار به این زن کمک می‌کند. کسی که خودش مشغله‌های بسیار شخصی دارد اما در حرفه‌اش سنگ تمام می‌گذارد تا جایی که فراتر از یک پرستار که حتی مثل یک فرشته در زندگی بیمار مستأصل خود ظاهر می‌شود. نکته قابل توجه در نقش‌آفرینی مقدمی است که او برای نمایش شخصیت یک پرستار طوری رفتار می‌کند که هم اقتدار و هم مهربانی‌اش توأمان به چشم می‌آید.

نسیم مرعشی

فکر اینکه چرا به اینجا رسیدیم. کجا را اشتباه کردیم. کجای خلقت و با کدام فشار شالوده‌مان ترک خورد که بدون اینکه بدانیم برای چه، با یک باد، طوری آوار شدیم روی خودمان که دیگر نمی‌توانیم از جایمان بلند شویم. نمی‌توانیم خودمان را بتکانیم و دوباره بایستیم و اگر بتوانیم، آنی نیستیم که قبل از آوار بوده‌ایم. اشتباه کدام طراح بود که فشارها را درست محاسبه نکرد و سازه‌مان را طوری غیرمقاوم ساخت که هر روز می‌تواند برای شکستنمان چیزی داشته باشد؟ فکر زندگی بی‌خنده و بی‌آرزو، تکه‌تکه‌ام می‌کند؛ مثل لکه زشت زرد ماست، روی پیشخان آشپزخانه. این موقعیت‌های نفرت‌انگیز زندگی من کی قرار است تمام شوند؟ تصمیم‌های زجرآور بین بد و بد، بدتر و بدتر. دوراهی‌هایی که انتهای هرکدامشان یک شهر سوخته است. راه محکوم به شکست باید تنها راه باشد تا زجرش فقط زجر شکست باشد (بخشی از نثر «پاییز فصل آخر سال است»).

مصطفی مستور

هستی لایه‌لایه است؛ تودرتو و پر از راز و البته پیچیده. برای درک اون باید خوب بود. همین. پاسخ من به این سؤال دشوار همینه: خوب. من فکر می‌کنم هرکس در هر موقعیت می‌دونه که خوب‌ترین کاری که می‌تونه انجام بده چیه اما مشکل زمانی شروع می‌شه که انسان نخواد این خوب رو انتخاب کنه. در چنین صورتی او راه را کمی محو کرده. اگر در موقعیت دوم هم انسان نخواد به خوب تن بده راه محوتر و تاریک‌تر می‌شه. وقتی هزار تا انتخاب بد رو به جای هزارتا انتخاب خوب برمی‌گزینیم وضع این‌قدر آشفته و تاریک می‌شه که انسان حتی نمی‌تونه یک قدم هم جلو برداره. شبیه قدم‌زدن در مه می‌مونه که با هر قدم که برداری راه وضوح بیشتری پیدا می‌کنه (بخشی از نثر «روی‌ماه خداوند را ببوس»).

حسین سناپور

نمی‌توانست بایستد یا روبرگرداند. کوچه‌باغ‌ها تند از کنارش می‌گذشتند و کسی خیلی جلوتر از او، با موهای بلند تاب‌خور، پیراهن گلدار بلند، می‌رفت و مدام پشت هر پیچ پنهان می‌شد. هراس داشت اما کنجکاوی یا چیزی دیگر پیش می‌بردش. یا او نمی‌رفت و کوچه‌های باریک پیچ‌در‌پیچ می‌آمدند و می‌گذشتند. غورغور با طنینش انگار برخاسته از اعماق دهلیز یا غاری، همانطور او را به‌خود می‌خواند. رو برنمی‌گرداند. نمی‌توانست. ناگهان دیدش؛ پشت یک پیچ ایستاده بود. صورت سفید و مات، انگار صورتک زده بود، دست‌ها دراز کرده بود سویش. خودش بود؛ غریبه و ترسناک. دیگر نمی‌تواند سکوت و خلوتی باغ پرتقال را تحمل کند که درخت‌های سبز تیره مدام از او می‌خواهند که حرف بزند و حرف بزند و از خالی هم خالی‌تر شود (بخشی از نثر «نیمه‌ی غایب»).

رواق

اگر ‌دنبال پادکست با موضوع روانشناسی هستید، «رواق» بدون‌شک یکی از بهترین پادکست‌های روانکاوی است. در توضیحات این پادکست که توسط فرزین رنجبر روانشناس و گوینده پادکست، نوشته شده می‌خوانیم:«پادکست رواق با رویکردی روانشناختی به اگزیستانسیالیسم می‌پردازد و ساده‌تر از اسمش، ریشه بسیاری از احساسات عمیق آدمی، غم‌ها، ترس‌ها و آرزوها را واکاوی می‌کند. هدف رواق، کشف فردی مخاطبان از ابعاد زیست اصیل است. و من با تکیه بر آثار آروین یالوم، در این مکاشفه همراه شما هستم.» پادکست رواق محتوایی سنگین دارد اما با توضیحات ساده و مثال‌های زیاد، بسیار قابل درک و شنیدنی است. همزمان با مرور کتاب روانشناسی اگزیستانسیال، فرزین رنجبر کتاب‌های دیگری از آروین یالوم را روایت می‌کند که هر کدام به اندازه یک پادکست مستقل، اثرگذار و قوی است.

ناجی

برای افرادی که به مطالعات روانشناسی علاقه دارند، «ناجی» یکی از پادکست‌های خودشناسی مناسب است. این پادکست توسط پری ساخته می‌شود. او پادکست خود را چنین تعریف می‌کند:«در پادکست ناجی معروف‌ترین کتاب‌ها و متن‌های معتبر در زمینه خودشناسی را به زبان ساده بیان می‌کنیم و محور گفت‌وگوها در جهت افزایش سطح آگاهی در زندگی و تجربه داشتن حس بهتر به‌خودمان و هرآنچه پیرامون ما درگذر است.» بنابراین این پادکست خلاصه‌ای از بهترین کتاب‌های روانشناسی روز دنیاست. بیان این پادکست بسیار واضح و آسان است. متخصصانی که در هر اپیزود به‌صورت مهمان صحبت می‌کنند، موضوع را قابل‌فهم‌تر و علمی‌تر می‌کنند. آلبوم‌های مختلفی از این پادکست تا به حال منتشر شده و اگر نام قسمت‌ها را مرور کنید، متوجه می‌شوید که از پایه‌ای‌ترین تا پیچیده‌ترین موضوعات روانشناسی را شامل می‌شود.

سرزمین کارتل‌ها

این فیلم مستند همانطور که از نامش پیداست درباره جنگ‌های داخلی مکزیک و تجارت مواد‌مخدر است. مستند سرزمین کارتل‌ها در سال 2015و به کارگردانی متیو هاینمن ساخته شد و موضوع آن به خرید و فروش مواد‌مخدر و جنگ‌های قاچاقچیان در مرزهای مکزیک اختصاص دارد. این مستند بعد از انتشار سر و صدای زیادی به‌پا کرد و یک‌بار دیگر بحث قدیمی دست داشتن برخی کشورها در قاچاق مواد‌مخدر را مطرح کرد. این فیلم زوایای پنهان و پشت پرده بدل شدن مکزیک به بهشت قاچاقچیان مواد‌مخدر و کارتل‌های قاچاق را نشان می‌دهد و یک‌بار هم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد. اگر دوست دارید درباره آمریکای مرکزی و مکزیک و جریان مواد‌مخدر و... بیشتر بدانید، احتمالا این مستند گزینه خوبی برای‌تان خواهد بود.

۶۳۸ راه برای کشتن کاسترو

ساخت مستند «۶۳۸ راه برای کشتن کاسترو» همزمان با هشتادمین سالروز تولد رهبر کوبا آغاز شد. این فیلم مصاحبه‌هایی با حامیان سابق فیدل کاسترو، رهبر فقید کوبا ازجمله فابین اسکالانته را به نمایش می‌گذارد که معتقد است بیش از ۶۰۰ نقشه و توطئه ازجمله نقشه‌های سازمان سیا برای خاتمه دادن به زندگی فیدل کاسترو طراحی شده بود اما مهم‌ترین شخصیت سیاسی تاریخ کوبا دست آخر با مرگ طبیعی از دنیا رفت. توزیع و پخش جهانی این مستند جنجالی که در قالب ۹۰ دقیقه ساخته شده به شرکت تجاری فریمنتل مدیا اختصاص یافته که پیش از این بسیاری از فیلم‌های مطرح جهان را توزیع کرده است. این مستند نخستین بار در سال 2006از شبکه چهار تلویزیون بریتانیا پخش شد.

ونزوئلا

کشور ونزوئلا را با کوهستان‌های خطرناک، مرداب‌های بزرگ و جنگل‌های غیرقابل نفوذش می‌شناسند و به همین‌خاطر یکی از شگفت‌انگیزترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود. همه این جاذبه‌ها توسط رودخانه‌ای خروشان به نام «اورینوکو» به هم متصل شده‌اند. مسیری که همه زیبایی‌ها را به هم متصل می‌کند در نهایت به شهر افسانه‌ای به نام «الدورادو» می‌رسد که بزرگ‌ترین معادن طلای جهان را دارد. مستند ونزوئلا سفر مجازی به عجیب‌ترین نقاط ونزوئلا است و کارگردان مسیر ماجراجوها از ابتدا تا انتهای «اورینوکو» را دنبال می‌کند و در این سفر پرماجرا به جلگه‌های مملو از لک‌لک‌های قرمز و زیستگاه کروکودیل‌ها می‌رسد. با تماشای این مستند، متوجه خواهید شد که ونزوئلا، چه کشور زیبا و سرشاری است که به این حال و روز دچار شده است.

بازی با لوازم دورریختنی

قرار نیست همیشه بچه‌ها را با خرید اسباب‌بازی‌های جدید خوشحال کنیم. خوب است در این شرایط اقتصادی، یاد بگیریم با وسایل دورریختنی در خانه برای بچه‌ها وسیله بازی درست کنیم. این کار چند فایده دارد؛ اول اینکه به پرورش ایده‌پردازی و خلاقیت بچه‌ها کمک می‌کند. دوم اینکه شما هم از شر یک سری لوازم دورریختنی راحت می‌شوید. کمک به حفظ محیط‌زیست با کاهش زباله و کم شدن هزینه‌های خرید اسباب بازی جدید را هم نباید از قلم انداخت. البته حواستان باشد که هردورریختنی برای ساخت بازی برای کودکان مناسب نیست و باید از لوازمی استفاده شود که ایمن و سالم باشند. مثلاً قوطی‌های فلزی که لبه تیز دارند یا لوزام شیشه‌ای که ممکن است برنده باشند را کنار بگذارید.

ساخت دوچرخه با سی‌دی

برای ساخت وسیله سرگرمی با وسایل دورریختنی تنوع زیاد داریم اما در ادامه می‌خواهیم شما را با یک نمونه ساده و در دسترس آشنا کنیم. بچه‌ها به ویژه پسرها علاقه زیادی به دوچرخه دارند. پس ساخت دوچرخه اسباب‌بازی برای آنها لذتبخش خواهد بود. دست به‌کار شوید و این مواد اولیه را از دورریختنی‌های خانه کنار بگذارید. ۲ عدد سی‌دی، چند عدد چوب بستنی و جای ماست (یا بستنی لیوانی) و چسب مایع. برای این کار 2عدد سی‌دی را مطابق شکل کنار هم گذاشته و با کمک چوب بستنی به هم وصل کنید. می‌توانید خلاقیت به خرج داده و کل دوچرخه را با کاغذ رنگی بپوشانید. البته نصب لیوان پلاستیکی برای دوچرخه به عنوان سبد کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد.

ساخت عروسک با جوراب

از این پس جوراب‌های پاره را دور نریزید و با آنها عروسک‌های جذاب برای نمایش‌های کودکانه در خانه تهیه کنید. می‌پرسید چطور؟ عجله نکنید، به شما توضیح می‌دهیم که چطور از این دورریختنی‌ها یک وسیله سرگرم کننده بسازید. جوراب‌هایی که دیگر به آنها نیازی ندارید را خیلی خوب بشویید و حالا با چند تکه نخ کاموا و دکمه آنها را به شکل آدمک‌های عروسکی درست کنید. شما هم می‌توانید داخل جوراب را با پارچه و کاغذهای بلااستفاده پر کرده و هم می‌توانید به شکل عروسک‌های انگشتی در نمایش‌های کودکانه در خانه استفاده کنید. در درست کردن این عروسک‌ها از فرزندتان ایده بگیرید تا آنها هم در ساخت این سرگرمی ساده اما جالب، سهیم باشند.

ان‌بی‌ای توکی21

بازی N.B-A 2K21  جدیدترین نسخه از پرطرفدارترین سری بازی‌های بسکتبال به شمار می‌رود. این بازی مثل نسخه‌های قبلی خود ورزش بسکتبال را شبیه‌سازی می‌کند و کاربرهایی که رؤیای بازی در NBA را دارند دست‌کم می‌توانند به‌طور مجازی با ستاره‌های لیگ بسکتبال آمریکا بازی کنند. این بازی مهیج تجربه منحصر‌به‌فردی را در اختیار طرفداران بازی‌های کامپیوتری و علاقه‌مندان بسکتبال قرار می‌دهد و ازجمله بازی‌های پرطرفداری محسوب می‌شود که کاربرانش را ساعت‌ها سرگرم می‌کند. فقط طرفداران دو‌آتشه بسکتبال می‌دانند رویارویی مجازی با ابرستاره‌هایی مثل لبرون جیمز، شکیل اونیل، کارل مالون و سایر غول‌های NBA چه تجربه منحصر‌به‌فردی است. این بازی برای بسکتبالیست‌های ایرانی هم می‌تواند جاذبه‌های زیادی داشته باشد؛ درست مثل همان جاذبه‌هایی که بازی‌های فیفا برای فوتبالیست‌‌های حرفه‌ای دارد.

فیفا21

بازی FIFA21 هم یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در سبک شبیه‌سازی ورزشی و مسابقه‌ای است که در سال2020 از طرف شرکت Electronic Arts  و برای پلتفرم PC روانه بازار شده است. این جدیدترین نسخه از سری بازی‌های محبوب FIFA به شمار می‌رود که هر سال یک نسخه از آن به‌صورت انحصاری منتشر می‌شود. عکس کاور این بازی هم به کیلیان امباپه، بازیکن سرشناس فرانسوی اختصاص دارد. در نسخه جدید فیفا تغییرات بسیاری اعمال شده که همین تغییرات گیم پلی جذابی را برای شما رقم خواهد زد. در گیم پلی بازی نیز شاهد تغییراتی همچون دریبل‌های سریع، مالکیت آگاهانه، فرارهای مختلف، سیستم برخورد بازیکنان، آرایش تیم مقابل و تکل‌های خشن خواهید بود که همه آنها بهبود‌یافته و بسیار طبیعی طراحی شده است.

فوتبال‌منیجر2021

مدیر فوتبال2021، نسخه‌ای جدید  و هیجان‌انگیز از سری بازی‌های محبوب Football Manager  از کمپانی مطرح و معروف SEGA است که به‌دنبال موفقیت نسخه‌های قبلی مثل منیجر موبایل2019 و فوتبال منیجر موبایل2020منتشر شده و طبق روال هر ساله در آستانه سال جدید میلادی در دسترس عموم قرار گرفته است. مربی، قلب تپنده باشگاه است و مکانیزم این بازی به‌گونه‌ای طراحی شده که مربیگری مجازی شما، شبیه به مربیگری در واقعیت خواهد بود. این بازی هیجان‌انگیز همه ابزارهایی را که برای بدل شدن به یک مربی درجه‌یک نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد و تمرکز روی مربیگری را به‌گونه که تاکنون تجربه نکرده‌اید به شما پیشکش می‌کند تا یک بازی منحصر‌به‌فرد را تجربه کنید.

کتاب
  ماجراجو در سمنان



کتاب «ماجراجو در سمنان» که به قلم موسی زمان‌زاده دربارن و محمد جولایی تهرانی به رشته تحریر درآمده، همانطور که از اسمش پیداست درباره شهر سمنان است. در این کتاب نویسندگان درباره موضوعاتی همچون طبیعت، آب‌وهوا، سوغات، صنایع‌دستی و غذاهای محلی و بومی و آشنایی با فرهنگ و گردشگری در این شهر و استان اطلاعاتی جمع‌آوری کرده‌اند که با گردآوری آنها کتاب ماجراجو در سمنان به چاپ رسیده است. نویسندگان با رفتن در میان بومیان و افراد محلی و گشت‌و‌گذار  بین کشاورزان و افراد مختلف سعی داشتند تا هویت اصلی و فرهنگ غنی مردم این خطه را شناسایی و معرفی کنند. این کتاب در انتشارات شکیب و در سال 1399منتشر شده است.

پادکست
  سفر به پاکستان


در رادیو جولون پادکستی منتشر شده با عنوان «پاکستان، دور آتش» که گوینده خاطرات خود از سفر به پاکستان را با دوستانی که به دور آتش نشسته‌اند به اشتراک می‌گذارد. گوینده این پادکست نازنین مطیعی است و از روزهایی که در پاکستان حضور داشته است می‌گوید؛ از سختی‌ها و مشکلات در کنار زیبایی‌های غیرقابل وصف در کشور همسایه. از نگاه خانم مطیعی پاکستان یک کشور بسیار زیباست که هر آدمی قبل از مرگ حتماً باید آن را ببیند. برای شنیدن این پادکست جالب و پرهیجان باید یک ساعت و 30دقیقه زمان صرف کنید تا با همه خاطرات گوینده آشنا و همراه شوید. پاکستان دور آتش به‌عنوان چهل و چهارمین پادکست در رادیو جولون منتشر شده است.

فیلم
  میس سان‌شاین کوچولو

اگر به فیلم‌های خانوادگی با موضوع سفر علاقه دارید دیدن این فیلم را از دست ندهید. فیلم «میس سان‌شاین کوچولو» (Little Miss Sunshine) روایت یک سفر خانوادگی است که در پی تصمیم آنها برای شرکت در مسابقه‌ای که آرزوی دخترشان است اتفاق می‌افتد. سفری که این خانواده تصمیم می‌گیرند پا به آن بگذراند کمی متفاوت است و در مسیر جاده‌ای که به کالیفرنیا ختم می‌شود با چالش‌های متعددی مواجه می‌شوند. چالش‌های عجیب و غریبی که شاید کمتر اتفاق بیفتد اما این خانواده را برای رساندن دخترشان به آرزویی که دارد حسابی به دردسر می‌اندازد. این فیلم در سال 2006ساخته و منتخب جایزه دریافت اسکار شد و توانست در رتبه‌بندی برترین فیلم‌های هالیوودی عدد 7.7 را به‌خود اختصاص بدهد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید