• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 17 آذر 1400
کد مطلب : 147574
+
-

مرگ در می‌زند

بارسلونا برای صعود به مرحله بعد برای اولین‌بار باید در مونیخ ببرد

مرگ در می‌زند

تنها مسابقه امشب که تماشای آن واجب است، تقابل جذاب بایرن و بارسا‌ست؛ مسابقه‌ای که برای بارسلونا و بنفیکا حکم مرگ و زندگی دارد. بایرن مثل لیورپول و آژاکس هر 5بازی اول خود را در مرحله گروهی با پیروزی پشت‌سر گذاشته، ازجمله برد 3بر صفر در دیدار رفت در زمین بارسلونا. بارسا با 7امتیاز در رده دوم است اما مساوی هم در این بازی به درد بلوگرانا نمی‌خورد. اگر بارسا از بایرن مساوی بگیرد و بنفیکای 5امتیازی بتواند دینامو کی‌یف را شکست دهد، به‌خاطر نتایج بهتر تیم پرتغالی نسبت به تیم کاتالونی، این بارسلونا خواهد بود که به رده سوم سقوط می‌کند و به لیگ اروپا می‌رود. بنفیکا دیدار رفت را با دینامو مساوی کرده بود که این تنها امتیاز تیم اوکراینی در این فصل اروپا بود.

1 مزیت بازی امشب برای بارسا این است که به‌دلیل شرایط و قوانین سختگیرانه در موج چهارم کرونا در اروپا هیچ تماشاگری اجازه حضور در ورزشگاه آلیانس آره‌نا را ندارد. درکلاسیکر به میزبانی دورتموند با حضور تماشاگر برگزار شد اما اوضاع ایالت باواریا وخیم‌تر و قوانین محلی آن سختگیرانه‌تر است و محدودیت تردد از ساعت21 به بعد وجود دارد.

2 انتخاب داوران امشب کمی سؤال‌برانگیز است. دنیز آیتکین، داور ترک همان کسی است که بازی تاریخی هشتم مارس2017را سوت زد، همان مسابقه‌ای که بارسلونا باخت 4بر صفر در بازی رفت مقابل پاری‌سن‌ژرمن را به لطف همین جناب 6بر یک برد و آن کام‌بک تاریخی موسوم به رمونتادا را ثبت کرد. باشگاه پی‌اس‌جی ادعا کرده بود آیتکین 10‌اشتباه تأثیرگذار در آن بازی داشته و از او شکایت کرد. اگرچه یوفا داورش را محروم نکرد، اما تا 2‌فصل بعد تنها قضاوت بازی‌های کم‌اهمیت مرحله گروهی را به او سپرد. حالا همین داور برای بازی امشب بنفیکا با دینامو انتخاب شده. هواداران بنفیکا نگران‌اند مبادا قضاوت او دوباره به سود بارسا رقم بخورد و تیم پرتغالی نتواند این بازی را ببرد.

3 بایرن هم که این بازی برایش تشریفاتی است، برای بردن بی‌انگیزه نیست. نخستین دلیل گرفتن انتقام نرسیدن توپ طلا به لواندوفسکی از تیم محبوب مسی و دوم به مسائل مالی مربوط می‌شود. بایرن از هر برد در مرحله گروهی 2.8‌میلیون ‌دریافت می‌کند که در دوران کرونا رقم کمی نیست.

4 بارسا با ژاوی 3‌بازی خوش‌شانسی آورد اما سرانجام با بدشانسی به بتیس برای اولین‌بار باخت. حالا فاصله این تیم با رئال مادرید در صدر جدول 16امتیاز است و با آخرین تیم در ته جدول 15امتیاز. 23‌امتیاز در 16‌بازی، این بدترین آمار بارسلونا در لالیگا از فصل 03-2002 است که این تیم در آن دوره با فان‌خال 22 امتیاز کسب کرد. بارسا رده هفتمی به مصاف بایرن که صدرنشین بوندس‌لیگاست و این هفته از برد 2-3 در درکلاسیکر مقابل دورتموند برگشته، روبه‌رو می‌شود.

5 صعود به دور حذفی یا سقوط به لیگ اروپا می‌تواند تأثیر زیادی بر اوضاع اقتصادی کاتالون‌ها در این فصل بگذارد. بارسلونا درصورت راهیابی به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مبلغ 9.6میلیون یورو پاداش دریافت خواهد کرد. اما درصورت عدم‌صعود به مرحله بعد، راه دیگری برای دستیابی به یک پاداش بیشتر وجود دارد؛ فینالیست‌شدن در لیگ اروپا. بارسا درصورت حذف از لیگ قهرمانان اروپا و حضور در لیگ اروپا، 500هزار یورو دریافت خواهد کرد. پاداش حضور در فینال لیگ اروپا 10.9میلیون یورو و پاداش قهرمانی در آن 14.9میلیون یورو است که 5.3میلیون از پاداش قهرمانی در لیگ قهرمانان کمتر است اما دستیابی به آن آسان‌تر.

6 در رویارویی‌های 2تیم در رقابت‌های اروپایی 7پیروزی برای بایرن به‌دست آمده، یک تساوی و 2‌برد برای بارسلونا؛ 25گل بایرن زده، ازجمله 2‌فصل قبل که 8 بر 2 برد و 13گل هم بارسا زده.

7 ارزش بازیکنان بایرن طبق آمار ترانسفرمارکت 840.5میلیون یورو است و بازیکنان بارسلونا 659میلیون. میانگین سنی بایرن 26.1سال و بارسلونا 25.8سال است. بایرن 15خارجی و 19ملی‌پوش دارد در مقابل بارسا از حضور 21خارجی و 17ملی‌پوش استفاده می‌کند.

8 توماس مولر که محصول آکادمی بایرن‌مونیخ است، در 22بازی این فصل برای بایرن 6گل و 15پاس‌گل ثبت کرده. این آلمانی 32ساله تنها یک‌بار مقابل بارسلونا بازنده بوده و 5بار این تیم را برده و 7گل به بلوگرانا زده است.

9 بارسا هرگز در مونیخ برنده نبوده و 3‌باخت و یک‌تساوی نصیبش شده؛ 9گل خورده و تنها 3‌گل زده! بارسا برای صعود باید این طلسم را نابود کند.

10 لواندوفسکی در این سال 66‌گل به ثمر رسانده است و فقط به 4گل برای رسیدن به رکورد کریستیانو 2013 نیاز دارد. تا پایان سال میلادی، 4‌بازی با تیم‌های بارسلونا، ماینتس، اشتوتگارت و ولفسبورگ باقی مانده است.

11 مسی سابقه 4بار گلزنی به بایرن را داشت اما بهترین گلزن دیدارهای رودرروی 2تیم توماس مولر است با 7گل زده و لواندوفسکی هم به‌اندازه مسی گل زده دارد.

12 بازیکنانی مثل کوتینیو، ویدال، تیاگو، پاتریک اندرسون، مارک هیوز و فان‌بومل در هر 2تیم سابقه بازی دارند.

13 ترکیب احتمالی بایرن: نویر، اوپامکانو، زوله (لوکاس ارناندس)، دیویس، پاوار، موسیالا (گورتسکا)، تولیسو، مولر، کومان، گنبری (سانه) و لواندوفسکی

14 ترکیب احتمالی بارسا: تراشتگن، آلبا، آرائوخو، پیکه، دست، بوسکتس، نیکو گونسالس، دی‌یونگ، گاوی، دمبله و ممفیس

15 روزنامه موندو برنامه ژاوی را برای پیروزی بر بایرن به این شرح لو داد؛ داشتن ذهنیت مثبت، فشار زیاد روی حریف وقتی با توپ بیرون می‌آیند، توپ را به‌خوبی از زیر فشار حریف بیرون بیاورند، قطع حملات حریف از طریق خطا کردن (گاوی)، جست‌وجوی دمبله در فضاها، تقویت خط حمله به وسیله هافبک‌ها، دادن پاس‌های ریسکی، تسلط روی ضربه نهایی، برنامه‌ریزی برای ضربه‌های آزاد، مراقبت از مولر و لوا.

16 اوویدیو هاتگان قضاوت بازی امشب بارسا و بایرن را برعهده دارد. بارسا ‌با قضاوت این داور 4‌بازی‌اش را با برد پشت سر گذاشته و تنها یک‌مساوی به حریفان داده است. برد 7 بر یک مقابل سلتیک (2016)، برد یک‌ بر صفر مقابل اسپورتینگ (2017)، برد 2 بر صفر مقابل اینتر (2018)، تساوی بدون گل مقابل دورتموند (2019) و پیروزی یک بر صفر مقابل دینامو (2021)، نتایج بارسا با قضاوت این داور بلژیکی بوده است.

17 در اردوی بایرن مونیخ کیمیش و چوپوموتینگ به‌دلیل ابتلا به کووید-19 غایب‌اند. زابیتسر، استانیسیچ و سار هم به‌دلیل آسیب‌دیدگی به این بازی نمی‌رسند. بارسا هم برای این بازی کم مصدوم ندارد. فاتی که دوباره مصدوم شده، سرخی روبرتو که تن به جراحی داده، بریتویت که از ابتدای فصل مصدوم است و آگوئرو که به‌دلیل تپش قلب ممکن است فوتبال را کنار بگذارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید