• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 16 آذر 1400
کد مطلب : 147448
+
-

گزارش میدانی همشهری از موج تازه افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو حکایت دارد

شوک توقف عرضه و گرانی ارز به بازار خودرو

شوک توقف عرضه و گرانی ارز به بازار خودرو

 علی ابراهیمی- خبرنگار

افزایش نرخ ارز و عرضه قطره‌چکانی خودروهای داخلی به بازار موجب افزایش 3 تا 5درصدی قیمت خودروها شده است.
به‌گزارش همشهری، بازار خودرو در 2ماه اخیر، متاثر از مباحث مطرح در زمینه افزایش رسمی قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی و تصویب طرح واردات خودرو در مجلس، با رکود تورمی مواجه بود. در چند روزگذشته، با افزایش نرخ ارز، فعالان بازار خودرو شاهد افزایش چندباره قیمت‌ها بوده‌اند، اگرچه در این بازار برای خرید خودرو مشتری چندانی وجود ندارد اما دوگانه توقف عرضه محصولات خودروسازان، به‌دلیل طولانی شدن روند اصلاح قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار و بلاتکلیفی طرح واردات خودرو و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز، موجب رونمایی از قیمت تازه در بازار خودرو شد. این افزایش قیمت در برخی خودروها مانند خانواده پراید و پژو206 که عرضه آن به بازار کم یا متوقف شده و برخی خودروهای مونتاژی تازه‌وارد چینی که فعلا با اقبال نسبی بازار مواجه شده، بیش از سایر خودروهای تولید داخل و وارداتی بوده است.

خانواده 206 پیشتاز گرانی پرتیراژها
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت و گو با همشهری، با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موجب شده در 4روز گذشته قیمت‌های اعلامی فروشندگان نیز افزایش یابد، گفت: بازار خودرو با تشدید رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند و نسبت به 2سال گذشته، خریداری در بازار وجود ندارد. در چند هفته گذشته عرضه خودرو به بازار بسیار کم بوده یا متوقف شده است. ستاد تنظیم بازار هم در مدت زمانی که اختیار قیمت‌گذاری خودرو را برعهده گرفته، کار مثبتی برای افزایش عرضه و تامین نیاز بازار نکرده است. سعید موتمنی با اشاره به اینکه در خودروهای داخلی بیشترین افزایش مربوط به خانواده پژو206 بوده است، گفت: در 4روز گذشته قیمت پژو206 تیپ2 با رشد 4میلیونی از 261 به 265میلیون تومان و پژو207 دنده پاناروما سقف شیشه‌ای با افزایش 14میلیون تومانی از 353 به 367میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت پژو207 ساده با فرمان برقی به 350میلیون و با فرمان هیدرولیک به 345میلیون تومان رسیده که بیانگر رشد 6میلیون تومانی قیمت این خودروهاست. او افزود: همچنین انواع محصولات خانواده پرایدها ، تیبا و کوئیک رشد یک تا 3میلیون تومانی قیمت را شاهد بوده است.

سبقت مونتاژی‌های چینی در گرانی
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با تأکید بر اینکه وقتی عرضه خودرو کاهش یافته و با افزایش نرخ ارز مواجه هستیم، خودرو نیز گران می‌شود، گفت: در دوره اخیر میزان افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از پرتیراژها بیشتر بوده است، چنان‌که قیمت برخی خودروهای جدید گروه بهمن رشد بیشتری نسبت به سایر خودروها داشته است.
موتمنی افزود: به‌عنوان مثال خودروی دیگنیتی با رشد 40میلیون تومانی بیشترین افزایش قیمت را در خودروهای مونتاژی داشته و نرخ این خودرو از یک میلیارد و 210میلیون به یک میلیارد و 250میلیون و قیمت فیدلیتی از یک میلیارد و 20 میلیون تومان  به یک میلیارد و 50میلیون تومان افزایش یافته است. او افزود: همچنین قیمت انواع محصولات کرمان‌موتور به‌خصوص برند جک نسبت به 4روز پیش 30 تا 40میلیون تومان رشد داشته است.

علت مسابقه رشد
موتمنی در تحلیل دلایل این رویداد توضیح داد: مشکل اصلی آن است که عرضه خودرو به بازار کاهش یافته، اگر عرضه خودرو به اندازه کافی بود حتی با افزایش نرخ ارز نیز قیمت خودرو رشد چندانی نداشت. او افزود: باید یک‌بار برای همیشه به انحصار در تولید و عرضه خودرو پایان داده شود اما اکنون عرضه خودرو از خطوط تولید خودروسازان، متناسب با نیاز بازار نیست. با گذشت 9‌ماه از سال عرضه خودرو افزایش نداشته و خودروسازان قادر به تامین نیاز 600‌و‌700هزار دستگاهی بازار نبوده‌اند. موتمنی تأکید کرد: خودروسازان آمار دقیقی از عرضه خودرو نمی‌دهند. آنها پس از مباحث مطرح در زمینه اصلاح قیمت خودرو، عرضه خودرو را عملا متوقف کرده‌اند به‌نحوی که برای تهیه یک خودروی ایرانی برای معدود مشتریان باید به چندین نمایشگاه زنگ بزنیم. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: در شرایط کنونی تنها راه نجات بازار خودرو واردات با تعرفه پایین برای ایجاد تعادل و جلوگیری از زیان بیشتر مشتریان است. گرچه قرار بود تا با اصلاح قیمت‌ها 150هزار دستگاه خودروی ناقص خودروسازان تکمیل و به بازار عرضه شود اما این اتفاق نیفتاده و عرضه خودرو در ماه‌های آبان و آذر به‌شدت کاهش یافته است.

ناکارآمدی حذف قیمت‌های مجازی
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد دستور اخیر وزیر صنعت برای حذف قیمت از آگهی‌های فروش مجازی خودرو و تأثیر آن بر بازار گفت: حذف قیمت خودرو در فضای مجازی قادر به رفع مشکلات کنونی بازار خودرو نیست زیرا ریشه مشکلات بازار خودرو کاهش شدید عرضه است و اگر این نیاز تامین نشود شرایط برای رشد دلال بازی فراهم می‌شود.
 موتمنی افزود: باید ستاد تنظیم بازار، با برآورد نیاز بازار بررسی کند که آیا خودروسازان می‌توانند نیاز بازار خودرو را مرتفع کنند و درصورتی که چنین توانمندی‌ای وجود نداشته باشد باید این نیاز از طریق واردات تامین شود. او افزود: بدیهی است وقتی عرضه خودرو کم و ارز گران شود، نرخ فروش خودرو در آگهی‌های فروش مجازی نیز افزایش می‌یابد. در واقع با گرانی سکه و ارز، صاحبان خودرو نیز قیمت‌های جدیدی را برای خودروهایشان اعلام می‌کنند و نرخ پایه‌ای برای خودرو در بازار آزاد وجود ندارد.

بازار وارداتی‌ها
موتمنی گفت: در بازار خودروهای وارداتی نیز خریدار کم است. درست است که با افزایش نرخ ارز قیمت این خودروها افزایش یافته اما به‌دلیل قیمت‌های بالا و کاهش قدرت خرید تقاضا برای خرید این خودروها کم است. او افزود: قیمت خودروهای وارداتی نیز از 50 تا 200میلیون تومان بنابر ارزش خودرو افزایش یافته و بازار این خودروها نیز رشد حداقل 5درصدی قیمت را تجربه کرده درحالی‌که از 3 تا 4هفته پیش به‌دلیل مطرح شدن اصلاح قیمت خودروهای داخلی، بازار خودرو بلاتکلیف است و با تعلل در اصلاح قیمت این خودروها عرضه آن به بازار متوقف شده و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار تعادل بازار خودرو با افزایش نرخ ارز را داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید