• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 آذر 1400
کد مطلب : 147430
+
-

تست پی‌سی‌آر؛ خشن یا ملایم؟

آزمایش PCR که با سواب انجام می‌شود، به‌دلیل فرورفتن به حفره‌های حلق و بینی برای بسیاری ناخوشاینداست اما متخصصان می‌گویند این تست دقیق‌ترین روش برای تشخیص کروناست

زهرا خلجی- خبرنگار
تست PCR کووید-19شاید یکی از ناخوشایندترین آزمایش‌های موجود برای تشخیص این بیماری باشد. از زمان شروع همه‌گیری کووید-19، همواره از این تست که به وسیله سواب(وسیله‌ای شبیه به یک گوش‌پاک‌کن اما بلندتر) انجام می‌شود، به‌عنوان دقیق‌ترین یاد می‌شود اما انجام آن به‌دلیل وارد شدن سواب به عمیق‌ترین نقطه حفره حلق و بینی، ناخوشایند و برای برخی حتی دردناک است.

تجربه‌های متفاوت
درحالی‌که ممکن است انجام تست PCR با سواب برای خیلی از مردم عادی و بدون مشکل باشد، برخی حس می‌کنند، سواب وارد مغزشان شده و آنجا را خراش داده است. حتی تجربه یک زن فرانسوی با خونریزی شدید بینی همراه بوده است و برخی دیگر سردرد گرفته‌اند، گریه کرده‌اند یا در شوک مانده‌اند. پل چین، که یک تهیه‌کننده موسیقی در تورنتو است درباره تجربه تست PCR با سواب در بینی می‌گوید: احساس می‌کردم کسی دقیقا به عمق سمت راست مغزم وارد شده است و دارد چیزی را داخل آن می‌چرخاند. قبلا چنین تجربه‌ای نداشتم. سواب تا حدی عمیق وارد بینی‌ام شد که تصورش را هم نمی‌کردم.

مدل‌های مختلف آزمایش
از زمان ظهور کروناویروس، میلیون‌ها سواب در میلیون‌ها بینی گیر کرده‌اند تا ویروس خطرناکی را آزمایش کنند که میلیون‌ها نفر را در سراسر کره زمین به کشتن داده است. مقامات می‌گویند یکی از راه‌های مبارزه با ویروس، آزمایش گسترده و آزمایش‌های مکرر است. از آنجا که دقت و صحت آزمایش‌ها بسیار مهم است، ضروری است از تستی استفاده شود که افراد مایل به انجام مکرر آن هستند و سواب کاملا مناسب است. در برخی از بخش‌های آمریکا کارکنان سیستم‌های بهداشتی سواب را به مردم می‌دهند تا خودشان کار آزمایش را انجام دهند، این کار باعث می‌شود تا حدی احساس آرامش داشته باشند اما در برخی از استان‌های آفریقای‌جنوبی، سخت‌ترین و دردناک‌ترین نوع تست انجام می‌شود و سواب را تا حد ممکن در حلق پایین فرو می‌کنند.

چرا تست با سواب؟
اما سؤال اینجاست که چه‌کسی درست‌ترین روش را اجرا می‌کند؟ سواب باید تا چه عمقی وارد حفره بینی شود؟ اینکه یک تست تا این حد احساس ناراحتی داشته باشد، صحیح است؟  در ابتدا کافی است یک درس مختصر درباره آناتومی بدانیم: سواب یک مسیر تاریک را تا حفره بینی طی می‌کند؛ جایی که توسط استخوان پوشیده شده و در بافت نرم و حساس محصور شده است. در پشت این حفره، نازوفارنکس قرار دارد که پشت بینی و بالای حلق است. این یکی از جاهایی است که ویروس کرونا به‌طور فعال در آنجا تکثیر می‌شود و احتمالا نمونه‌های خوبی از ویروس را می‌توان از آن جمع‌آوری کرد. بیشتر مردم نمی‌توانند تحمل کنند که یک شیء نوک‌تیز تا این حد وارد بینی‌شان شود. تست علاوه بر این، آزمایش‌ها برخی از تاریک‌ترین ترس‌های ما را تداعی می‌کند: از چیزهایی که می‌توانند وارد حفره‌های بینی ما شوند و به مغز وارد شوند.
دکتر نوح کوجیما، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا درباره لمس نازوفارنکس با سواب می‌گوید: مردم عادت به احساس کردن این بخش از بدنشان ندارند و برای همین برایشان ناخوشایند است. دکتر یوکا مانابه، استاد پزشکی و متخصص بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، می‌گوید: هنگامی که سواب با زاویه اشتباه وارد بینی شود، درد و ناراحتی ایجاد می‌کند. اگر شما سرتان را به عقب نکشید، سواب به حلق‌تان نمی‌خورد و مثل این است که چیزی به استخوان بینی کوبیده می‌شود.

دقیق‌ترین نوع آزمایش
3مدل تست سواب بینی برای کووید-19وجود دارد: نازوفارینژال که عمیق‌ترین است، میان‌شاخکی که در میانه بینی است و نارس قدامی که قسمت کم عمق بینی است.
اوایل بیماری همه‌گیر، سواب عمیق بینی به‌طور گسترده و تهاجمی برای بزرگسالان تجویز می‌شد، زیرا این روش هنگام آزمایش آنفلوآنزا و سارس نیز کار کرده بود. اگرچه علم در حال تکامل است اما کارشناسان بر این باورند که عمیق‌ترین سواب دقیق‌ترین نتیجه را در آزمایش می‌دهد. طبق بررسی مطالعات منتشر شده در یک مجله علمی، سواب نازوفارینژال تا 98درصد دقت و صحت دارد، سواب کم‌عمق 82تا 88درصد و میان شاخکی نیز به همین میزان. در کره‌جنوبی، سواب‌های نازوفارنژیال استاندارد طلایی تست کووید را دارند. سئونگ چوی، معاون بخش خطر ارتباطات در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های این کشور می‌گوید: بسته به مهارت کارکنان پزشکی، تست با سواب ممکن است آسیب‌زننده باشد اما این تست صحیح‌ترین است و به همین دلیل به استفاده از آن ادامه می‌دهیم. سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌هایی در مورد بهترین روش آزمایش دارد که عوارض آنها نادر بوده است. دستورالعمل‌های استرالیا می‌گوید که سواب باید چند سانتی‌متر از سوراخ بینی بزرگسالان بالا برود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده می‌گوید که سواب میانی‌شاخک معمولا باید کمتر از 3سانتی‌متر یا تا زمانی که با مقاومت مواجه شود وارد بینی شود. برخی از آزمایش‌کنندگان سواب را وارد هر دو سوراخ بینی می‌کنند. در کره‌جنوبی، به آزمایش‌کنندگان اجازه می‌دهند تا در تکان دادن یا چرخاندن سواب در بینی آزادی عمل داشته باشند. این تجربه به برند سواب، تحمل درد بیمار، ساختار آناتومیک حفره بینی و مهارت آزمایش‌کننده بستگی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :