• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 15 آذر 1400
کد مطلب : 147386
+
-

رئیس سازمان اموال تملیکی در گفت‌وگو با همشهری جزئیات بزرگ‌ترین مزایده سال را اعلام کرد

سقف شورولت‌های متروکه آمریکایی زده می‌شود

گفت وگو
سقف شورولت‌های متروکه آمریکایی زده می‌شود

 علی ابراهیمی- خبرنگار

معاون اول رئیس‌جمهوری در بازدید اخیر خود از انبار مرکزی سازمان اموال تملیکی بر ضرورت ساماندهی انبارهای سازمان اموال تملیکی تأکید کرد. پس از این بازدید، تعیین تکلیف کالاهای دپوشده در انبارهای سازمان اموال تملیکی در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس قرار است بزرگ‌ترین مزایده فروش اموال تملیکی از 20 تا 23آذر‌ماه جاری برگزار شود. با عبدالمجید اجتهادی، رئیس سازمان اموال تملیکی در مورد جزئیات این حراج بزرگ و سرنوشت خودروهای وارداتی متروکه گفت‌وگو کرده‌ایم.

مزایده سازمان اموال تملیکی برای عرضه کالاهای متروکه چه زمانی و با چه اهدافی برگزار می‌شود؟
مزایده بزرگ سازمان اموال تملیکی از ساعت8 روز شنبه 20آذر تا دوشنبه 22آذر با فراهم‌شدن امکان بازدید خریداران از نمونه کالاهای موجود در محوطه انبار‌های سازمان اموال تملیکی سراسر کشور آغاز می‌شود. در روز سه‌شنبه 23آذر‌ماه این حراج در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی تلاش برگزار می‌شود. این مزایده بزرگ‌ترین و نخستین مزایده رسمی اموال تملیکی در سراسر کشور است. هدف از برگزاری این مزایده، جلوگیری از رانت‌هایی است که در برپایی اینگونه حراج‌ها اتفاق می‌افتاد.
 این اموال چگونه متروکه شده است؟ آیا کالاهای کشف‌شده قاچاق را نیز شامل می‌شود؟
بعضا واردکنندگان این کالاها را وارد کرده‌اند اما در فرصت زمانی مشخص قادر به دریافت مجوزهای لازم برای ترخیص آن نبوده‌اند؛ طبق قانون اینگونه کالاها متروکه می‌شود. در صورتی که اینگونه کالاهای متروکه جزو مواداولیه باشد، کمک می‌کنیم تا با دریافت حقوق و عوارض قانونی، کالاها در اختیار واحدهای تولیدی ذیربط قرار گیرد. اما سایر کالاهای کشف‌شده قاچاق طبق احکام قضایی سازمان تعزیرات یا دادگاه‌های انقلاب به نفع دولت ضبط می‌شود و در نهایت از طریق سازمان اموال تملیکی و با فرایند مزایده به فروش می‌رسد. در مزایده اخیر سازمان اموال تملیکی نیز بخشی از کالاهای کشف‌شده قاچاق به خریداران عرضه خواهد شد.
ارزش تقریبی و نوع کالاهای عرضه‌شده در این مزایده چیست؟
کالاهای عرضه‌شده در این مزایده شامل اقلامی است که مجوز فروش در داخل کشور یا امکان صادرات مجدد را داشته باشند. در واقع کالاهایی که مجوز فروش در داخل کشور را دارند، در مزایده مذکور به خریداران عرضه می‌شوند اما فروش کالاهایی که باید بازصادر شوند با برخی مشکلات مواجه است که امیدواریم با اصلاحاتی که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت خواهد گرفت، این موانع برطرف شود. برای انجام این کار در نظر داریم از رویه ترانزیت استفاده کنیم  تا با صادرات این خودروها اسناد منشأ تامین ارز نخواهد. همچنین کالاهایی مانند مواداولیه که در جهت حمایت از تولید داخل است به چرخه تولید بازگردد و روند بازصادرات کالاهای مشمول نیز تسریع شود.
خودروهای متروکه سازمان اموال تملیکی شامل چه تعداد و مدل‌هایی است؟ چه تعداد از این خودروها قبلا وارد و متروکه شده است؟
مجموع خودروهای خارجی موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی 2هزار و 366دستگاه است که از این تعداد، خودروهایی که مجوز عرضه را داشته باشند در مزایده اخیر سازمان اموال تملیکی عرضه می‌شوند؛ مثلا امکان شماره‌گذاری برخی خودروها در داخل کشور وجود ندارد، اینگونه خودروها باید دوباره صادر شوند، اگرچه برای رفع مشکل عرضه اینگونه خودروها هم متنی را به دولت ارسال کرده‌ایم که در صورت تصویب و ابلاغ در هیأت وزیران، مشکلات فروش و شماره‌گذاری این خودروها نیز برطرف خواهد شد. تعدادی از این خودروها، ازجمله خودروهایی هستند که در زمان ممنوعیت واردات خودرو وارد شده‌اند و فاقد برگ ثبت سفارش یا سایر مجوزهای قانونی لازم برای ترخیص از گمرک هستند.
چه تعداد از این خودروها، آمریکایی یا لوکس است؟ آیا این خودروها نیز عرضه می‌شوند؟
شورولت‌های آمریکایی در مزایده سازمان اموال تملیکی واگذار نمی‌شوند. پیشنهادی که برای این خودروها داده‌ایم، امحای فنی آنهاست. بر این اساس خودروهای مذکور سقف زده شده و پس از اوراق از قطعات آن برای تامین بازار یدکی خودروهای موجود در بازار استفاده می‌شود. همچنین برخی خودروها مانند پورشه، مازراتی و نظایر آن نیز هستند که به‌دلیل رعایت‌نشدن ضوابط واردات در زمره خودروهای لوکس محسوب شده و امکان ترخیص و شماره‌گذاری آنها وجود ندارد؛ این خودروها نیز در مزایده سازمان اموال تملیکی عرضه نخواهند شد.
وزیر اقتصاد اعلام کرده برخی خودروهای لوکس دولتی که در این مزایده عرضه می‌شوند به‌دلیل نبود امکان شماره‌گذاری و صادرات، خریداری ندارند. منظور چه خودروهایی است؟
اطلاعی از این اظهارنظر وزیر اقتصاد ندارم اما خودروی لوکس و قاچاق دولتی نداریم، شاید منظور اموال مازاد برخی دستگاه‌های دولتی بوده است. مقرر شده اینگونه اموال به فروش برسد و طبق قانون این اموال نیز می‌تواند در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد تا نسبت به فروش این اموال اقدام کنیم.
اما با نامه رئیس سازمان بورس، وزیر اقتصاد خواستار اقدام فوری برای عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در بورس کالا شده است. بالاخره این خودروها چگونه عرضه خواهند شد؟
اگرچه در اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اصل بر عرضه اموال تملیکی در بورس کالاست اما هنوز این اصلاحیه قانونی ابلاغ نشده و لازم‌الاجرا نیست. البته در صورتی که وزیر اقتصاد یا دولت روش خاصی را برای واگذاری این خودروها در بورس کالا تعیین کند، سازمان اموال تملیکی نیز در واگذاری اینگونه خودروها به شیوه مذکور اقدام خواهد کرد.
علاوه بر خودرو، عمده کالاهای عرضه‌شده در این مزایده شامل چه اقلامی است؟
در این مزایده همه نوع کالایی که در انبارهای سازمان اموال تملیکی در سراسر کشور وجود دارد و آرای قطعی برای متروکه شدن آنها صادر شده، عرضه خواهد شد. از نظر کیفیت اغلب این کالاها نو است اما ممکن است برخی خودروهای متروکه عرضه‌شده در این مزایده، دست دوم باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید