• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147262
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ERjlY
+
-

مأمور نجات

به بهانه خداحافظی غیررسمی رضا قوچان‌نژاد

اگرچه خود رضا قوچان‌نژاد تا به حال اظهار نظر رسمی نکرده، اما گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که او با دنیای فوتبال وداع کرده است. مهاجم 34ساله و پیشین تیم ملی کشورمان، آخرین‌بار در زووله هلند دیده شد؛ جایی که اغلب فصل را روی نیمکت نشست و حتی با وجود ثبت هت‌تریک به‌عنوان بازیکن جانشین هم فرصت حضور در ترکیب اصلی را به‌دست نیاورد. گوچی با یک مصاحبه خیلی تند علیه کادرفنی زووله به دوران حضورش در این باشگاه خاتمه داد و از آن به بعد خبری از این بازیکن نشد. با توجه به سن و سال قوچان‌نژاد، 7‌ماه بی‌خبری از او در فوتبال می‌تواند به‌معنای بازنشستگی رضا باشد؛ بازیکنی که برای فوتبال ایران نقش یک کمک‌رسان غیرمنتظره در بزنگاه‌های سخت را داشت.

  بهتر از هاشمیان و انصاری‌فرد
رضا قوچان‌نژاد کمتر از 6سال عضو تیم ملی فوتبال ایران بود. او در این مدت 44بازی انجام داد و 17گل زد. گوچی میانگین گلزنی 0.39 را در مسابقات ملی به نام خودش ثبت کرد. شاید جالب باشد بدانید عملکرد او از بازیکن سرشناسی مثل وحید هاشمیان بهتر بوده است. مربی فعلی تیم ملی ایران در 50بازی 15گل به ثمر رسانده؛ یعنی به‌طور متوسط 0.30 گل در هر مسابقه. از این نظر حتی گوچی از کریم انصاری‌فرد هم عملکرد بهتری داشته است. مهاجم فعلی تیم ملی ایران در 89بازی 28بار دروازه رقبا را گشوده و این یعنی به‌طور متوسط در هر بازی 0.31 گل زده است. بنابراین ارزش عملکرد رضا قوچان‌نژاد در تیم ملی مشخص است. شاید او گاهی تصور می‌کرد شایسته دراختیار داشتن فرصت بیشتری است. این حس مخصوصا در جام‌جهانی2018 به شکلی شدید برای گوچی پیش آمد؛ آنقدر که او نتوانست نارضایتی‌اش را پنهان کند و نهایتا از تیم ملی کنار کشید.

  کیفیت، مهم‌تر از کمیت
ویژگی خاص دوران حضور قوچان‌نژاد در تیم ملی، بیشتر از آنکه تعداد گل‌های او باشد، کیفیت این گل‌ها بود. نیازی به یادآوری نیست که گوچی روز 28خرداد92 یکی از مهم‌ترین گل‌های تاریخ فوتبال ایران را برابر کره‎جنوبی به ثمر رساند. این تک گل که برخلاف جریان بازی و صرفا در اثر سماجت و پیگیری گوچی به ثمر رسید، حکم صعود ایران به مرحله نهایی جام‌جهانی2014 را امضا کرد. رضا پیش از آن هم تک گل ایران را در دوحه برابر قطر به ثمر رسانده بود؛ پیروزی دیگری در مسیر راهیابی به جام‌جهانی که ارزش آن از بازی با کره کمتر نبود. او در مرحله نهایی هم تنها گل ایران را به بوسنی زد. این گل تغییری در نتیجه ایجاد نکرد، اما مانع از آن شد که تیم ملی کشورمان برای نخستین‌بار بدون گل زده جام‌جهانی را ترک کند. رضا در جام ملت‌های آسیا2015 هم 2گل خیلی مهم به امارات و عراق زد که می‌توانست مسیر راهیابی ایران به فینال را هموار کند، اما نهایتا این اتفاق رخ نداد. به‌طور کلی دوران حضور گوچی در تیم ملی کوتاه، اما شیرین و به یادماندنی بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید