• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147104
+
-

دلیل تبادل آتش مرزی میان ایران و طالبان

سیاسی
دلیل تبادل آتش مرزی میان ایران و طالبان

برخی منابع خبری عصر دیروز از تبادل آتش نیروهای مرزی ایران و طالبان خبر دادند که پس‌از مدت کوتاهی متوقف شده‌است. اگرچه تا لحظه تنظیم این خبر، منابع رسمی در وزارت کشور یا نهادهای مرتبط دراین زمینه اظهارنظر نکرده‌اند، اما اخبار منتشر شده حاکی‌است بعدازظهر دیروز در منطقه «شغالک» در نزدیک ولایت نیمروز برسر یک سوءتفاهم مرزی، درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده‌است.
ماجرا از این قرار بوده‌است که طی سال‌های گذشته در داخل خاک ایران و در چندصدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقچیان و اشرار کشیده می‌شود که دیروز برخی از کشاورزان ایرانی با عبور از این دیوارها، اما در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده‌است.
به‌دنبال این اتفاق نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این موضوع با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود؛ درگیری‌هایی که لحظاتی بعد پایان یافت و گفته می‌شود ایران درپی این ماجرا نیروهای طالبان را نسبت به خطوط مرزی توجیه کرده‌است.
انتشار گسترده اخبار و فیلم‌هایی از تبادل آتش میان نیروهای مرزی ایران با طالبان درحالی ‌است که یک مقام مطلع در گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرده‌است که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران ازسوی طالبان از اساس کذب است. همچنین برخی تصاویر منتشر شده مربوط به لحظات اولیه درگیری بوده و نیروهای مرزی به‌طورکامل بر مرزهای کشور تسلط دارند.
تبادل آتش دیروز میان نیروهای مرزی ایران و طالبان درحالی ‌است که پس‌از به‌قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و تسلط آنان بر مرزهای این کشور، به‌ویژه با ایران، هرازچندگاهی اخباری پیرامون بروز تنش‌های مرزی میان دوطرف منتشر می‌شود که بیشتر به‌دلیل عدم‌آشنایی عوامل طالبان با سازوکارهای مرزبانی است.
برهمین اساس بود که در مردادماه امسال نیز برخی منابع خبری از احتمال درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران در مرز «اسلام‌قلعه» خبر دادند؛ اخباری که درپی ورود یکی از اعضای طالبان به‌طور اشتباهی به خاک ایران منتشر و البته ازسوی منابع امنیتی بروز هرگونه تنش و درگیری تکذیب شد. با توجه به این موضوع نیروهای مرزبانی ایران ضمن آگاهی بخشیدن به نیروی طالبان درخصوص مسائل و قوانین مرزی، او را به‌طرف مقابل تحویل دادند.
این موضوع درحالی ‌است که مسئولان طالبان، ازجمله «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی امارت اسلامی، بارها اعلام کرده‌اند که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشور ایران صورت نخواهد گرفت.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان گفت: عصر چهارشنبه اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید