• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147048
+
-

جنگ‌ نابرابر هندبال زنان ایران با جهان

شیما زارع، کاپیتان تیم ملی از شرایط متفاوت ایران با حریفان خبر دارد اما می‌گوید تیم باغیرت و جنگنده بازی می‌کند و به همه نشان می‌دهد که مسابقات جهانی سفر تفریحی نیست

جنگ‌ نابرابر هندبال زنان ایران با جهان

آلما سپهر
تیم ملی هندبال زنان ایران دیشب تهران را به مقصد مادرید ترک کرد. این تیم که چندی پیش در مسابقات قهرمانی آسیا چهارم شد، حالا می‌‌خواهد برای نخستین بار مسابقات قهرمانی جهان را تجربه کند. قبل از مسابقات آسیایی تدارکات در حد رقابت‌ها نبود. این بار هم وضعیت همین است. تیم ملی فقط در لیگ ایران و اردوها برای رقابتی سنگین آماده شده است. ایران که حتی رنک جهانی ندارد با تیم‌های نروژ، رومانی و قزاقستان هم‌گروه است. نروژ از مدعیان قهرمانی است و رومانی جزو 10تیم اول. قزاقستان هم که یکی از تیم‌های قدر آسیاست. تفاوت ایران با حریفان در این است که رومانی و نروژ از هفته‌های پیش به اسپانیا رفته و کمپ زده‌اند اما دریغ از یک بازی دوستانه برای تیم ایران. در این شرایط است که شیما زارع، کاپیتان تیم می‌گوید بازی با این تیم‌ها جنگ نابرابر است. با این حال او به همشهری می‌گوید که تیم می‌تواند با بازی خوب جزو 15تیم اول مسابقات شود.

  نخستین‌بار است که به مسابقات جهانی می‌روید، استرس نداری؟
هم هیجان داریم و هم استرس. در اردوی آخر هیجانات و استرس‌ها بیشتر هم شد. به هر حال این نخستین تجربه جهانی ماست. به‌خاطر اینکه هیچ‌وقت در این مسابقات حاضر نبوده‌ایم، جایی در رنکینگ نداریم اما با تیم‌هایی بازی داریم که رنک بالایی دارند. نروژ تیم سوم جهان است، رومانی تیم دهم جهان. قزاقستان هم در رده سوم آسیاست.

   نتیجه گرفتن مقابل این تیم‌ها خیلی سخت است. نگران نیستید که با اختلاف زیاد ببازید و از نظر روحی لطمه ببینید؟
هدف ما کسب تجربه و ورود به رنکینگ جهانی است. 32تیم در مسابقات شرکت کرده‌اند و می‌خواهیم نماینده خوبی برای ایران و هندبال آسیا باشیم. اگر بتوانیم در جدول بازنده‌ها خوب بازی کنیم، اتفاق خوبی است. ما تنها تیمی هستیم که با حجاب کامل اسلامی در مسابقات شرکت می‌کنیم و می‌خواهیم به همه بگوییم می‌شود با حجاب هم هندبالیست خوبی بود و حتی به جهانی رسید.

 گرفتن سهمیه جهانی اتفاق بزرگی بود اما به‌نظر می‌رسد فدراسیون بعد از این سهمیه اشباع شد و دیگر برایش مهم نبود تیم با چه شرایطی به مسابقات اعزام می‌شود و تدارکات چندانی ندید.
نه اینطور نیست. نه ما اشباع شدیم و نه فدراسیون. ما با بدن‌های کاملا آماده از مسابقات آسیایی برگشتیم و خیلی زود سوپرلیگ شروع شد. بعد از چند بازی هم به اردو رفتیم. در اردوی آخر هم بیشتر کارمان روی هماهنگی تیم و مرور تاکتیک بود. ما از نظر آمادگی بدنی مشکل چندانی نداریم. یک بازی تدارکاتی هم با یکی از تیم‌های لیگ برتری داشتیم. فرصتی نبود که بخواهیم بازی دیگری داشته باشیم. ما خودمان با خودمان کار کردیم.

  از همگروهی‌های ایران خبر دارید؟ آنها چه تدارکاتی دیده‌اند؟
نروژ 2هفته پیش به اسپانیا رفت. آنجا کمپ زده است و می‌خواهد بدن بازیکنانش به آب‌وهوای اسپانیا عادت کند. رومانی هم همین‌طور، چند روزی است که در اسپانیا کمپ دارد. برای آنها مهم قرار گرفتن در رده‌های اول است و اینکه بتوانند برای بازی‌های المپیک پاریس امتیاز جمع کنند.

  این شرایط اصلا برابر نیست.
ما جنگ نابرابر داریم ولی قرار نیست تیم دست و پا بسته‌ای باشیم. کادر فنی ما با همه وجود برایمان زحمت کشیده‌ است و باید به آنها خسته نباشید بگوییم. ما با این تیم‌ها فاصله داریم و برای اینکه به سطح آنها برسیم، سال‌ها زمان می‌برد. ما تازه کار را استارت زده‌ایم، چند سال دیگر همه کشورهای دیگر می‌خواهند با ما بازی دوستانه داشته باشند.

  فدراسیون از تیمی خواسته است که با شما بازی کند و قبول نکرده‌اند؟
نه، برنامه‌ای برای بازی دوستانه نبود. در کل این حرف را زدم. فدراسیون درگیر اعزام چند تیم دیگر به مسابقات است و خیلی سرش شلوغ است. ما هم واقعا فرصتی برای بازی دوستانه نداشتیم. کادر فنی نگران بود که آسیب ببینیم. اگر فاصله مسابقات آسیایی و جهانی چند‌ماه بیشتر بود حتما فدراسیون برنامه‌های بهتری برای ما می‌چید.

  بعد از صعود تیم به مسابقات جهانی، گفتید پاداش نمی‌خواهید و خواسته‌تان این است که همه تیمی که در مسابقات آسیایی بود به جهانی اعزام شود. این اتفاق افتاد؟
نه. تیم تغییر داشت و 2بازیکن جوان به تیم اضافه شدند. صلاحدید کادر فنی این بود که این دو نفر جایگزین
 شوند.

  ولی پاداش گرفتید.
بله. مراسم بدرقه تیم برگزار شد و نفری 15میلیون پاداش دادند.

  کم نیست؟ نظر بعضی‌ها این است که این مبلغ، بیشتر توهین به تیم بود.
چه بگویم؟ پولی نیست ولی می‌توانستند همین را هم ندهند. دستشان درد نکند. ما به قدری خوب کار می‌کنیم که نگفته خودشان پاداش بدهند.

  بعید است این اتفاق بیفتد.
ما تلاشمان را می‌کنیم بقیه‌اش را خودشان می‌دانند.

  نظر بعضی‌ها این است که تیم در جهانی نتیجه نمی‌گیرد و بهتر است اعزام نشود. حتی گفته شد این سفر، بیشتر تفریحی است. این نگاه اذیت‌کننده نیست؟
این حرف‌ها ما را قوی‌تر می‌کند. وقتی این مدلی حرف می‌زنند ما غیرتی‌تر و جنگنده‌تر می‌شویم. به همه ثابت می‌کنیم که ما به سفر تفریحی نمی‌رویم.

  در اسپانیا چه اتفاقی بیفتد از نظر شما موفقیت است؟
باید واقع‌بین باشیم. ما نمی‌توانیم از جدول صعود کنیم ولی می‌توانیم در گروه ‌بازنده‌ها خوب بازی کنیم. اگر بتوانیم بین 15تیم اول باشیم، اتفاق خوبی است. در سطح جهانی هیچ‌کس ما را نمی‌شناسد و دلمان می‌خواهد همه هندبال ایران را ببینند و به جایگاه خوبی برسیم.

  برنامه بازی‌های ایران:
  رومانی ............................ ایران، جمعه 12آذر، ساعت 20:30
  ایران..................................... نروژ، یکشنبه 14آذر، ساعت 23
   قزاقستان .................. ایران، سه‌شنبه 16آذر، ساعت 20:30

این خبر را به اشتراک بگذارید