• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 10 آذر 1400
کد مطلب : 146964
+
-

تازه‌های نشر/ کامپیوتر و مغز


کتاب«کامپیوتر و مغز» اثر جان فون‌‌نویمان را رضا امیر رحیمی به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است. جان فون‌نویمان از بزرگ‌ترین نوابغ قرن بیستم است؛ با اکتشافات و ابداعاتی مهم و تأثیرگذار در حوزه‌های متعددی از ریاضیات و فیزیک و علوم کامپیوتر. جان فون‌نویمان به‌خاطر ابداع نظریه بازی‌ها و کارش در پروژه ماشین محاسبه الکترونیک در مؤسسه مطالعه عالی پرینستن شهرت داشت. او در تکوین کامپیوتر به مفهوم امروزین آن نقشی اساسی داشته است و این کتاب ناتمام آخرین اثر اوست. نشر نو این کتاب 120صفحه‌ای را با شمارگان هزار و 100نسخه به بهای 45هزار تومان منتشر کرده است.

  شهر موسیقیدان‌های سپید

«شهر موسیقیدان‌های سپید» رمانی است از نویسنده کرد، بختیار علی که مریوان حلبچه‌ای آن را به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی نشر ثالث منتشر شده است. ادبیات بختیار علی، تعریفی تازه‌ و غیرسیاسی از انسان ارائه‌ می‌دهد. در این رمان نویسنده از زبان یکی از شخصیت‌ها می‌گوید:«انسان بسیار پیش‌تر از آنکه به سیاست بپردازد، حکایت روایت کرده است، بسیار پیش از آنکه امپراتوری‌ها به‌وجود آیند، موجودی حکایت‌گو بوده است. انسان نخستین پس از هر شکاری، نشانه‌های خویش را در حکایت‌گویی دیده است. چنان‌که ارسطو می‌گوید انسان حیوانی سیاسی‌ نیست بلکه حیوانی حکایت‌گوست.» از این‌رو می‌توانیم رمان‌های بختیار علی را رمان‌های فریادرس بنامیم؛ زیرا همگی علیه جنگ و مرگ هستند و در ستایش زندگی. نشر ثالث این رمان ۸۳۵ صفحه‌ای را با قیمت ۲۲۰ هزار تومان منتشر کرده است.

  فردا و فردا و فردا

این کتاب صد قطعه شعر از ویلیام شکسپیر است که رزا جمالی آنها را ترجمه و بازسرایی کرده است. این گزینه‌ها از غزل‌ها و نمایشنامه‌های شکسپیر انتخاب شده‌اند که هویت شعری مستقلی دارند. شکسپیر مهم‌ترین شاعر نمایشی دوره رنسانس و عصر الیزابت انگلستان است. غزل‌های او بیشتر بر مدار دو موضوع عشق آسمانی و عشق اهریمنی است. قطعات شاعرانه‌ای که از نمایشنامه‌های او انتخاب شده‌اند توانایی او را در شخصیت‌پردازی و صدا دادن به روح این شخصیت‌ها نمایان می‌کند. شعر شماره 3 این مجموعه چنین است: «تو می‌گویی که عاشق بارانی/ اما چترت را باز می‌کنی/ تو می‌گویی که عاشق خورشیدی/ اما جایی در سایه می‌یابی/ تو می‌گویی که عاشق بادی/ اما پنجره‌هایت را می‌بندی/ و این چیزی‌ست که من از آن می‌ترسم/ مثل زمانی که می‌گویی مرا دوست‌داری» انتشارات ایهام این کتاب 118صفحه‌ای را به بهای 38هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید