• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 9 آذر 1400
کد مطلب : 146857
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yPjVg
+
-

تمهیداتی جدید برای حیات محیط‌زیست آرادکوه

زهرا کریمی- خبر‌نگار

مرکز ‌MRF (پردازش تمیز) کوهک تا 45روز آینده در منطقه22 آغاز به‌کار خواهد کرد. انتظار می‌رود با راه‌اندازی چنین مرکزی از حجم ورودی پسماند به مرکز آراد‌کوه کاسته شود. مرکز آراد‌کوه با عمر بیش از 50سال آنچنان محیط‌زیست حوالی کهریزک را آلوده کرده که این روند سبب نگرانی مدیران شهری شده است. سال‌هایی که نه تهران به این وسعت و نه ری به این بزرگی بود، مرکز پردازش پسماند آرادکوه در جنوبی‌ترین نقطه تهران واقع در محدوده کهریزک برای دفن زباله‌های تولید‌شده، راه‌اندازی شد. حالا بعد از نیم‌قرن با سرریز‌شدن 5هزار تن پسماند، این مرکز دیگر پاسخگوی زباله‌های تولیدی ساکنان پایتخت نیست و منجر به بازدید میدانی و برپایی جلسه‌های مکرر توسط مدیران شهری و مدیران محیط‌زیست برای نجات محیط‌زیست آن منطقه شد. محمد‌مهدی عزیزی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران نیز جا‌به‌جایی این مرکز را با توجه به گزاف‌بودن هزینه‌ها مقرون‌به‌صرفه نمی‌داند و به‌گفته او به همین منظور مشاوران شهرداری با امکان‌سنجی جابه‌جایی سایت کهریزک، کارشان را آغاز کرده‌اند اما با توجه به محاسبه‌های صورت‌گرفته چیزی حدود 30هزار میلیارد تومان هزینه‌های جابه‌جایی زیرساخت می‌شود. همچنین به زمینی حدود 500هکتار نیاز است. درحالی‌که یکی از 100طرح ارائه‌شده از مسئولان محیط‌زیست، تعطیلی این مرکز و انتقال آن به جایی دیگر بوده است. اما بهترین راه‌حل برای ادامه فعالیت تنها مرکز مدیریت پسماند شهر تهران، کاهش حجم پسماندهای انتقالی عنوان شده است. برای این منظور قرار است 4مرکز پردازش تمیز در ایستگاه‌های میانی به بهره‌برداری برسد تا با جداسازی پسماندهای خشک، متراکم‌سازی‌ پسماندهای ‌تر و ریجکت و تصفیه شیرابه در محل انجام و سپس به مرکز آرادکوه منتقل شود. بر این اساس، مرکز کوهک به‌عنوان یکی از 4مرکز پردازش تمیز پسماندهای انتقالی به‌زودی شروع به‌کار خواهد کرد.

آمادگی ژاپنی‌ها برای انتقال دانش
‌ژاپن یکی از کشورهای موفق در مدیریت زباله و پسماند است که از گذشته تاکنون طرح‌های مشترک خوبی را با شهرداری تهران انجام داده است. طی جلسه‌ای که به‌تازگی شهردار تهران با سفیر کشور ژاپن داشت، مجدد به این موضوع اشاره کردند و سفیر این کشور اظهار آمادگی کرد با شهرداری تهران همکاری کند تا طرح دفع زباله در این کلانشهر بهبود یابد و همچنین طرح جدیدی نیز برای تهران آماده کند. یکی از طرح‌های اجرایی کشور ژاپن نیز در تهران با اهدای دستگاه بازیافت خودکار (RVM) برای بازیافت بطری پلاستیکی به شهرداری تهران انجام شد و در این جلسه آیکاوا کازوتوشی، سفیر ژاپن نیز از اهدای ۳۳دستگاه جدید دیگر خبر داد.

اقدامات ژاپن برای رفع زباله
 مرحله اول:  تولید کمپوست از زباله‌های خام خانگی
سال‌1994، دولت محلی یک طرح پروژه شهر بازیافت را تهیه کرد و توفان فکری را برای کاهش ضایعات آغاز کرد. این موضوع منجر به ساخت دستگاه‌هایی شد که با بهره‌گیری از آنها می‌توان پسماندهای ‌تر و ته‌مانده‌های غذا را ظرف 24 تا 48ساعت به کمپوست عالی تبدیل کرد.
 مرحله دوم:  تقسیم‌بندی و تفکیک
بعد از اینکه دولت ژاپن اقدامات خود را در رابطه با تفکیک زباله‌ها آغاز کرد، به مردم شهر برشور و سبدهایی داده شد برای تفکیک زباله‌ها از یکدیگر؛ البته مردم ژاپن هم تلاش بسیاری برای بهبود وضعیت زباله کردند و تمام دستورات دولت را با دقت اجرا کردند.
 مرحله سوم:  فشرده‌سازی
اقدام سومی که دولت ژاپن برای زباله انجام داد، این بود که زباله‌های جامد را به کوچک‌ترین حالت ممکن فشرده سازد و آنها را با دستگاه‌های مخصوص دفع کند.

بهره‌برداری 4مرکز MRF تهران؛ به‌زودی
   1-ایستگاه میانی کوهک منطقه‌22
  2- ایستگاه حکیمیه منطقه‌4
   3-ایستگاه دوکوهه منطقه‌13
   4-ایستگاه آزادگان

این خبر را به اشتراک بگذارید