• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 8 آذر 1400
کد مطلب : 146776
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YE83O
+
-

نزدیک‌ترین مکان به اسکار

امیر جدیدی در فهرست 15شانس اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد

نزدیک‌ترین مکان به اسکار

آرش نهاوندی - روزنامه‌نگار

پیش‌بینی سایت‌های وانیتی‌فر و ورایتی حکایت از آن دارد که امیر جدیدی، بازیگر فیلم قهرمان از شانس‌ حضور در رشته بهترین بازیگر مرد در اسکار 2022برخوردار خواهد بود. وانیتی‌فر نام جدیدی را در میان 15نامزد اول شانس دریافت جایزه اسکار قرار داده است. دیوید کانفیلد، یکی از منتقدان سینما در وانیتی‌فر، نام امیر جدیدی را در میان نامزدهایی که شانس کمتری برای حضور در رشته بهترین بازیگر مرد دارند، قرار داده و در این‌باره گفته اگر آکادمی اسکار در زمینه انتخاب نامزدها کمی متفاوت‌تر عمل کند، احتمال نامزدی امیر جدیدی در رشته بهترین بازیگر مرد بالا خواهد بود و با این نامزدی جریانی آغاز خواهد شد که به شناخت بهتر بازیگران غیرانگلیسی‌زبان در عرصه بین‌الملل خواهد انجامید. کلیتون دیویس در ورایتی نیز نام امیر جدیدی را در رده بیست‌وهفتم نامزدهای دارای شانس برای حضور در رشته بهترین بازیگر مرد قرار داده است. 


امیر جدیدی: درصورتی که امیر جدیدی در این رشته کاندیدای دریافت جایزه اسکار شود، نخستین بازیگر ایرانی خواهد بود که نامش در رشته بهترین بازیگر مرد آکادمی اسکار مطرح می‌شود. درصورت دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نیز نخستین بازیگر ایرانی خواهد بود که معتبر‌ترین جایزه سینمایی سال را به‌خود اختصاص می‌دهد؛ البته به استثنای شهاب حسینی که توانسته جایزه بهترین بازیگر مرد را به‌خاطر ایفای نقش در فیلم «فروشنده» در جشنواره کن به‌خود اختصاص دهد. امیر جدیدی سابقه دریافت سیمرغ بلورین از سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر به‌دلیل بازی در فیلم‌های تنگه ابوقریب و عرق سرد را نیز در کارنامه خود دارد. علاوه بر امیر جدیدی، نام بازیگران مطرح و شناخته‌شده بسیاری برای حضور در رشته بهترین بازیگر مرد جایزه اسکار2022 اعلام شده است.

رقیب‌های اصلی

ویل اسمیت:
این بازیگر، خواننده و تهیه‌کننده مطرح آمریکایی که پیش‌تر در سال‌های 2001 و 2006 به‌ترتیب به‌دلیل ایفای نقش در فیلم‌های «علی» در نقش محمد‌علی کلی و «در جست‌وجوی خوشبختی» نامزد دریافت جایزه اسکار شده، به‌دلیل بازی در فیلم «شاه ریچارد» در نقش پدر ونوس و سرنا ویلیامز، قهرمانان زن تنیس جهان، از بخت بالایی برای کسب جایزه اسکار برخوردار است.


اندرو گارفیلد
: این بازیگر بریتانیایی- آمریکایی که سابقه دریافت یک جایزه تونی و یک جایزه آکادمی بریتانیایی جوایز تلویزیونی و نامزدی برای دریافت یک جایزه اسکار و یک جایزه لورنس الیویه و 2گلدن‌گلوب و 3جایزه آکادمی بریتانیایی فیلم را در کارنامه خود دارد، نیز از اصلی‌ترین گزینه‌های دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «تیک‌تیک...بوم» است. فیلم تیک‌تیک...بوم با اقتباس از نمایشی موزیکال به همین نام ساخته شده است.


 بندیکت کامبربچ:
این بازیگر انگلیسی نیز به‌دلیل ایفای نقش در فیلم قدرت سگ به کارگردانی جین کمپیون از بخت بالایی برای دریافت بالای جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر مرد برخوردار است. کامبربچ سابقه دریافت یک جایزه لارنس اولیویه به‌دلیل ایفای نقش در نمایش «فرانکشتین» و دریافت جایزه پرایم تایم امی به‌دلیل بازی شاخص در سریال‌ها و فیلم «شرلوک هلمز» را در کارنامه دارد. او همچنین به‌دلیل بازی در فیلم «بازی تقلید» (2014) نامزد دریافت یک جایزه اسکار، یک جایزه بفتا، یک جایزه انجمن بازیگران و یک جایزه گلدن‌گلوب شده است.


دنزل واشنگتن
: این بازیگر مطرح آمریکایی به‌دلیل ایفای نقش در فیلم «تراژدی مکبث» به کارگردانی جوئل کوئن از گزینه‌های اصلی دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر مرد است. دنزل واشنگتن در این فیلم که اقتباسی است از یکی از نمایشنامه‌های بزرگ شکسپیر، در نقش مکبث بازی می‌کند. فرانسس مک دورمند نیز در این فیلم ایفاگر نقش لیدی مکبث است. دنزل واشنگتن توانسته در طول دوران فعالیت هنری خود 2جایزه اسکار، 3جایزه گلدن‌گلوب، یک جایزه انجمن بازیگران و یک جایزه تونی را به ‌خود اختصاص دهد. دنزل واشنگتن ازجمله بازیگران آمریکایی است که سابقه حضور در تئاتر و بازی در نمایش‌هایی با اقتباس از نمایشنامه‌های شکسپیر را دارد.


لئوناردو دی‌کاپریو:  این بازیگر مشهور به‌دلیل ایفای نقش در فیلم «به بالا نگاه نکن» کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده است. فیلم «به بالا نگاه نکن» نگاه هجوآمیزی به بحران آب‌وهوایی دارد. لئوناردو دی‌کاپریو سابقه دریافت یک جایزه اسکار، یک جایزه آکادمی بریتانیایی فیلم، یک جایزه انجمن بازیگران و 3گلدن‌گلوب را در کارنامه خود دارد. بازی او در فیلم «خلبان» در نقش هواد هیوز تحسین منتقدان را برانگیخته است. در سال2016 او توسط مجله تایم به‌عنوان یکی از 100فرد تأثیر‌گذار سال انتخاب شد.


آدام درایور:  این بازیگر شناخته‌شده آمریکایی به‌دلیل ایفای نقش در 2فیلم «خانه گوچی» و «آنت» می‌تواند در رشته بهترین بازیگر مرد، کاندیدای دریافت جایزه اسکار شود. آدام درایور در سال‌های اخیر در رشته بهترین بازیگر مکمل مرد به‌خاطر بازی در فیلم «بلک کلنزمن» در سال2018 در رشته بهترین بازیگر مرد  و به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «داستان ازدواج» ساخته شده در سال2019 کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده است. او همچنین سابقه دریافت جایزه ولپی در رشته بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز را در کارنامه خود دارد.


ماهر شالا علی: این بازیگر آمریکایی به‌دلیل بازی در فیلم «آواز قو» از شانس کاندیداتوری در رشته بهترین بازیگر مرد سال برخوردار شده است. ماهر شالا علی، بازیگر و خواننده آمریکایی تا‌کنون 2جایزه اسکار، 3جایزه انجمن بازیگران، یک بفتا، یک گلدن‌گلوب و یک جایزه پرایم تایم امی را به‌خود اختصاص داده است. مجله تایم در سال2019 او را به‌عنوان یکی از 100مرد تأثیر‌گذار سال برگزیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید