• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 7 آذر 1400
کد مطلب : 146673
+
-

کرونا؛ از جشن تا عزا

یادداشت
کرونا؛ از جشن تا عزا

محمد کاموس‌؛ دبیر سرویس ایرانشهر

خروج از وضعیت قرمز کرونا، شاید امیدوارکننده باشد اما جشن گرفتن ندارد؛ آن‌هم در شرایطی که هنوز روزانه تعدادی از هموطنانمان را بر اثر همین ویروس کشنده از دست می‌دهیم. خروج از وضعیت قرمز کرونا به‌معنای پایان یافتن آن نیست که برخی تصور ‌کنند از امروز می‌توانند ماسک‌ها را کنار بگذارند و در رعایت پروتکل‌ها کوتاهی کنند. همین عادی‌انگاری‌ها و البته نبود دانش کافی از یک ویروس پیشرفته و جدید باعث شد تا انواع تصمیمات غیرکارشناسی، اظهارنظرهای بدون پایه و اساس و از سوی دیگر اطلاع‌رسانی‌های عجولانه صورت بگیرد.
کمی به عقب برگردیم؛ اردیبهشت سال گذشته با کاهش آمار ابتلا به کرونا، عده‌ای خروج کشور از وضعیت قرمز را جشن گرفتند؛ غافل از آنکه سویه جدیدی به نام «دلتا» در راه است و عیش همه را طیش خواهد کرد و به این ترتیب، جشن کرونا، عزا شد. حالا بعد از 289روز - پس از تجربه موقت بهمن سال گذشته تا‌کنون - بار دیگر کشور از وضعیت قرمز کرونا خارج شده است. یعنی دیگر شهری با وضعیت قرمز نداریم، اما وضعیت این شهرها آبی هم نشده است. در واقع ما فقط در بحران نیستیم، اما شرایط عادی هم نیست. 8شهر به‌عنوان آخرین شهرهایی که در وضعیت قرمز بودند، اکنون در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.
هدف ناامید شدن از بهبود شرایط نیست. بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت ۲۱۹ شهرستان آبی داریم و وضعیت 207 شهرستان هم زرد شده‌ است اما، تمام اینها به‌معنای پایان کرونا و جشن رهایی نیست. چرا...!؟ به این دلیل که درست در همین روزها خبر دیگری هم منتشر شد و آن، شناسایی و تأیید سویه جدید B.1.1.529 در آفریقای جنوبی ملقب به «اومیکرون» است. کارشناسان معتقدند این ویروس یک تهدید جدی است زیرا با تکاملی که پیدا کرده می‌تواند در آینده نه چندان دور باردیگر همه دنیا را تحت‌تأثیر قرار دهد.
حالا قضاوت با شما! با آنهایی که هنوز در پذیرش اثرات مثبت واکسیناسیون مقاومت می‌کنند یا پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند. کسانی که با فرض بر عادی شدن شرایط، بساط مسافرت‌ها، مجالس، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها را راه انداخته‌اند. بعلاوه آنکه هنوز اقدام متناسب برای ایمنی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور انجام نشده است و با همین وضعیت شاهد بازگشایی مدارس، ورزشگاه‌ها، سینماها، رستوران‌ها و... هم هستیم.
اردیبهشت و بهمن99 با اعلام خروج کشور از وضعیت قرمز کرونا، شاهد همین نوع عادی‌انگاری‌ها در کرونا بودیم که نتیجه آن بالا رفتن آمار مرگ‌ومیرهای روزانه با ورود کرونای دلتا بود. بنابراین نباید به رنگ‌بندی موقتی شهرها دلخوش بود. در آینده نه چندان دور شاید خیز جدی‌تری از کرونا، اپیدمی دیگری را در کشور رقم بزند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید