• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 7 آذر 1400
کد مطلب : 146643
+
-

تیمی که می‌توانست قهرمان شود

تیم ملی والیبال ساحلی ایران با شکست مقابل استرالیا نایب‌قهرمان آسیا شد. فرخی ملی‌پوش سابق این رشته می‌گوید تیم بدون اردو و بازی تدارکاتی به مسابقات رفت

تیمی که می‌توانست قهرمان شود

بهمن سالمی و ابوالحسن خاکی‌زاده تیم ملی والیبال ساحلی ایران را به دومی آسیا رساندند. تیم ایران که در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قهرمانی آسیا با پیروزی مقابل قزاقستان فینالیست شده بود، دیروز مقابل استرالیا ضعیف‌تر از آن بود که بتواند به سکوی قهرمانی فکر کند. استرالیا در مرحله قبل قطر را شکست داده بود و با توجه به اینکه قطری‌ها چند سال قهرمان آسیا بودند، این پیروزی استرالیا را مدعی اصلی قهرمانی معرفی کرد. نتیجه هم غیراز این نبود. تیم پول بوربنت و کریستوفر مک‌هیو در 2ست 21بر16و 21بر13تیم سالمی و خاکی‌زاده را برد. با این حال هستند کسانی که می‌گویند حق ایران قهرمانی بود البته به شرطی که قبل از رفتن به پوکت تایلند و شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا تیم در چند اردو و چند بازی تدارکاتی شرکت می‌کرد.
پرویز فرخی که سال2011به همراه آق‌محمد سلاق قهرمان آسیا شد، تدارکاتی را که فدراسیون برای تیم ملی درنظر گرفته بود، درحد مسابقات قهرمانی آسیا نمی‌داند:‌ «قبل از اینکه تیم اعزام شود فقط یک اردوی 9روزه داشت. در چند روز که نمی‌شود یک تیم را آماده کرد. بعد از اینکه لیگ تعطیل شد، فرصت زیادی بود که تیم چند اردو داشته باشد اما نمی‌دانم چرا این اردوها برگزار نشد.» تیم ملی بدون بازی تدارکاتی به پوکت اعزام شد. فرخی می‌گوید: «مسابقات قهرمانی آسیا از مهم‌ترین مسابقات والیبال ساحلی است. هم امتیاز خوبی برای بالا رفتن رنکینگ تیم‌ها دارد و هم جایزه دلاری خوبی به تیم‌ها می‌دهند. تیم برای حضور در مسابقه‌ای به این مهمی باید چند بازی تدارکاتی انجام می‌داد و در چند تورنمنت شرکت می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد.»
پیش از این بهمن سالمی و آرش وکیلی ترکیب اصلی تیم را تشکیل می‌دادند اما برای این مسابقات خاکی‌زاده که در مسابقات جوانان آسیا پدیده شده بود، جایگزین وکیلی شد. این تغییر در ترکیب، نیاز تیم را به بازی تدارکاتی دوچندان کرد. فرخی می‌گوید: «تیم جدید فرصت زیادی برای هماهنگ شدن نداشت. اگر تیم اردوی بیشتر و بازی تدارکاتی داشت، حتما می‌توانست بهتر کار کند و بهتر نتیجه بگیرد.» در این مسابقات بعضی از مدعیان غایب بودند و فرخی معتقد است که ایران بهترین فرصت برای قهرمانی را از دست داد: «نمی‌خواهم ارزش مسابقات را پایین بیاورم اما اندونزی و چین نبودند. ژاپن تیمی را که در المپیک داشت، به این مسابقات نیاورده بود. استرالیا هم یکی از بازیکنان اصلی‌اش را نداشت. در این شرایط اگر تدارکات بهتری داشتیم، حتما می‌توانستیم قهرمان شویم اما این فرصت را از دست دادیم.» فرخی گلایه‌ دیگری هم از فدراسیون والیبال دارد: «تمرکز فدراسیون روی لیگ است، نمی‌گویم لیگ بد است اما از لیگ واجب‌تر برگزاری تور و تورنمنت است. در لیگ حداکثر 20تیم شرکت می‌کنند اما در یک تورنمنت 60تا 70تیم حاضر می‌شوند. هم بازیکنان بیشتری می‌توانند در تورنمنت شرکت کنند و هم بازی‌های بیشتری انجام می‌شود و بازیکنان آماده‌تر می‌شوند. کشورهای دیگر برای والیبال ساحلی‌شان هزینه می‌کنند ولی ما اهمیت چندانی برای این رشته قائل نیستیم.»
دیروز تیم‌های قطر و قزاقستان دیدار رده‌بندی این تورنمنت را برگزار کردند و قطر با پیروزی در 2ست به مقام سومی رسید. بعد از این مسابقات نوبت مسابقات قهرمانی زیر19سال و 21سال جهان است که روزهای آینده در پوکت برگزار می‌شود. خاکی‌زاده در تایلند ماند و به این  دو تیم اضافه شد تا خودش را برای مسابقات جهانی آماده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید