• چهار شنبه 13 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 26 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 03
پنج شنبه 4 آذر 1400
کد مطلب : 146445
+
-

معجزه رژیم کتوژنیک

رژیم خاص
معجزه رژیم کتوژنیک

این روزها همه جا صحبت از رژیم و کم کردن وزن است. تناسب اندام و کاهش وزن نه‌تنها با اعتماد به نفس و زیبایی افراد تأثیر مستقیم دارد، بلکه مهم‌تر از همه سلامتی و پیشگیری از امراض مختلف را به‌دنبال دارد. یکی از رژیم‌های جالب که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده، رژیم «کتوژنیک» یا کتو است که در آن کربوهیدرات‌ها کم شده اما پرچرب و پرپروتئین است.
برای درک بهتر این رژیم یک مثال می‌زنیم. فرض کنید یک خودروی دوگانه‌سوز که قابلیت کار کردن با گاز و بنزین دارد، هنگامی که با گاز کار می‌کرده، خاموش شود. در این حالت باید سراغ سوخت بنزین برود که البته بهتر هم کار می‌کند. بدن ما هم همین حالت را دارد؛ با دو سوخت کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها کار می‌کند. وقتی کربوهیدراتش تمام شود سراغ سوخت دیگر می‌رود. در این حالت کتون جایگزین می‌شود. کتون حاوی چربی است که در نبود قند در بدن تولید می‌شود تا به‌عنوان سوخت برای تأمین انرژی در بدن استفاده شود. پس با مصرف بسیار کم کربوهیدرات‌ها، درحالی‌که مصرف چربی بالاست، می‌توان لاغر شد. تعجب می‌کنید؟! بله، این رژیم با چربی بالاست، اما نوعی از چربی که با روغن‌های سالم مثل روغن زیتون، نارگیل و... به بدن می‌رسد. این رژیم علاوه بر کاهش چربی‌های شکم می‌تواند برای بیماری مزمن چون دیابت نوع ۲ و اختلال شناختی مؤثر باشد. اگر شما هم مشتاق شدید تا این رژیم را دنبال کنید ابتدا باید مصرف کربوهیدرات کمتر از ۵۰ گرم در روز شده و در عوض چربی‌های سالم را جایگزین کربوهیدرات حذف شده کنید. البته این رژیم مضراتی هم دارد که بسته به تناسب وضعیت جسمانی افراد متفاوت است. پیشنهاد ما این است که قبل از هر اقدامی برای گرفتن رژیم ابتدا با یک کارشناس تغذیه یا پزشک مشورت کنید.
  در ادامه نمونه‌ای از یک رژیم کتوژنیک را  از مجله سلامتی دکتر کرمانی برایتان آورده‌ایم:
صبحانه: املت سبزیجات: تخم‌مرغ +۳ قاشق غذاخوری گوجه فرنگی خرد شده +۱ قاشق غذاخوری پیاز خرد شده +۲ قاشق غذاخوری اسفناج خرد شده + کره.
ناهار: مرغ + کره + ۷۷ گرم زیتون + پنیر + روغن زیتون+ ۲ قاشق غذاخوری سس پستو (مخلوط از نصف لیوان ریحان خرد شده، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۳۷گرم پنیر پارمزان، یک حبه سیر و ۲عدد گردو).
شام: ماهی سالمون، هر چه چرب‌تر باشد بهتر است.
 سس مایونز+۶۷ گرم اسفناج + روغن زیتون + نصف لیموترش.

این خبر را به اشتراک بگذارید