• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 3 آذر 1400
کد مطلب : 146389
+
-

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد

پرونده ترخیص خودروهای خارجی روی میز دولت

 علی ابراهیمی- خبرنگار

پس از رأی مثبت مجلس به طرح واردات خودرو، در تازه‌ترین اقدام برای رشد عرضه خودروهای خارجی، اخیرا رئیس‌جمهوری دستور پیگیری وضع خودروهای دپو شده در گمرک را صادر کرده است. مقرر شده گمرک ایران پیش‌نویس پیشنهادی طرحی را برای حل موضوع به وزارت اقتصاد ارائه کند تا در هیأت دولت بررسی و تصویب شود. درصورت تأیید هیأت وزیران، به مالکان خودروهای رسوبی و دپو شده در گمرک مهلت 6 ماهه‌ای داده می‌شود تا طبق ضوابط تعیین شده به ترخیص این خودروها اقدام کنند. خودروهای رسوبی باقی‌مانده 12هزار و 261دستگاه خودرویی است که با تغییر سیاست دولت و ممنوعیت واردات در گمرک و بندرهای مختلف دپو شده است.
با مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو در مورد این دستور گفت‌وگو کرده‌ایم.

آخرین وضعیت دپوی خودروهای وارداتی در گمرک و مبنای دستور اخیر رئیس‌جمهوری برای ترخیص این خودروها چیست؟
این خودروها باقی‌مانده 12هزارو261دستگاه خودروی وارداتی است که بعد از ممنوعیت واردات خودرو در گمرک و بندرها دپو شد اما در دولت گذشته، براساس چند مصوبه هیأت دولت، 10هزارو12دستگاه از این خودروها به‌تدریج ترخیص شد، اکنون فقط 2هزارو249دستگاه خودروی وارداتی در گمرک رسوب کرده است. از 2هزارو249خودروی باقی‌مانده در گمرک نیز هزار و 24دستگاه خودرو در اختیار مراجع قضایی و تعداد 1225خودرو هم فاقد برگ ثبت سفارش است. همچنین 303دستگاه خودرو در گمرک خرمشهر متوقف شده و 210دستگاه هم از جمله خودروهای آمریکایی است که پیش از ممنوعیت ثبت سفارش به گمرک وارد شده بود. این خودروها در بندرهای مختلف کشور مانند آستارا، بازرگان، بندرلنگه و... پراکنده شده‌اند اما اغلب آنها در گمرک‌های جنوب کشور دپو شده است. ترخیص این خودروها بر مبنای دستور جدید رئیس‌جمهوری به چند الزام مانند ثبت سفارش و مجوز ورود (خودروهای آمریکایی) نیاز دارد. تهیه پیش‌نویس اعلام وضعیت این خودروها در گمرک، که در جریان ریز واردات اینگونه خودروهاست و ارائه آن به هیأت وزیران اقدام خوبی است که موجب می‌شود تا برخی مردم به اموال و دارایی‌های خود برسند.
نظر شما در مورد تعیین مهلت 6ماهه برای ترخیص این خودروها چیست؟
اینکه گمرک متولی ارائه پیش‌نویس چنین طرحی شده کار خوبی است. تعیین مهلت 6ماهه برای طی فرایند قانونی ترخیص خودروهای مذکور نیز بسیار مناسب است. در مصوبات دولت گذشته زمان 45روز و 3‌ماه برای ترخیص خودروها درنظر گرفته می‌شد که همزمانی آن با برخی تعطیلات و مناسبت‌های رسمی مانند عید نوروز یا محرم موجب می‌شد تا وارد‌کنندگان قادر به طی بوروکراسی اداری برای ترخیص خودروهایشان نباشند. ولی حالا وقتی این مصوبه صادر شود وزارت صمت به ارائه ثبت سفارش ملزم است و سازمان ملی استاندارد نیز باید ترخیص این خودروها را با تعداد استانداردهای زمان ورود این خودروها تطبیق دهد.
برآوردی از ارزش این خودروهای دپو شده و مالکان آن دارید؟
اگر متوسط قیمت هر یک از این خودروهای وارداتی را 30هزار دلار درنظر بگیریم ارزش دلاری این خودروها 67میلیون‌و470هزار دلار است که با احتساب نرخ 28هزار تومان به ازای هر دلار، ارزش ریالی این خودروها به 1889میلیارد تومان می‌رسد. به‌جز 1000 خودرو که پرونده قضایی دارند، بقیه خودروهای دپو شده به اشخاص حقیقی تعلق دارد که نسبت به واردات خودرو اقدام کرده اما به ترخیص آن موفق نشده‌اند. همچنین بعید است که خودروهای دپو شده در گمرک با خودروهای پیش‌فروش شده قبلی مرتبط باشد که بتوان با ترخیص آن از گمرک ایفای تعهد کرد زیرا اغلب واردکنندگان خودرو نسبت به ایفای تعهدات پیش‌فروش خودرو‌های خارجی اقدام کرده‌اند و کسانی نیز که قادر به ایفای تعهدات خود نبوده‌اند اصلا خودرویی در اختیار ندارند تا به مشتری بدهند و برخی نیز با احکام قضایی به پرداخت خسارت مشتریان ملزم شده‌اند اما این احتمال نیز وجود دارد که دعوای پیش‌فروش برخی از این خودروها بین وارد‌کنندگان و مشتریان همچنان ادامه داشته باشد که درصورت ترخیص این خودروها مشتریان می‌توانند دریافت خودروهای ثبت‌نامی را درخواست کنند.
با توجه به دپوی این خودروها در فضاهای باز گمرک‌ها و بندرها، وضع سلامت خودروهای مذکور برای عرضه به مشتریان چگونه است؟
این خودروها قابل استفاده است، اگرچه با گذشت چند سال از قرار گرفتن خودروهای مذکور در معرض گرما و سرمای هوا، باید برخی قطعات پلاستیکی، لاستیک‌ها، باتری، صندلی، جلوداشبورد و... تعویض شوند، ضمن اینکه رنگ این خودروها نیازمند پولیش‌کاری مناسب است. همچنین احتمالا به سیستم برقی برخی از این خودروها، به‌دلیل استفاده از الیاف جدید در سیم‌کشی‌ها، که مورد علاقه برخی جوندگان مانند موش است، آسیب وارد شده که باید عیوب آن رفع شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید