• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 آذر 1400
کد مطلب : 146365
+
-

خدا را شکر «زرد» نبودید!

پخش جنجالی سیگار کشیدن نوجوانان در فوتبال برتر؛ آیا قرار همین بود؟

بهروز رسایلی

روزی که در یک اتفاق جنجالی و بعد از حذف برنامه 90، باکس دوشنبه‌شب‌های شبکه3به «فوتبال برتر» هدیه شد، محمدحسین میثاقی یک نطق غرا در مورد اهداف و چشم‌اندازهای این برنامه ایراد کرد. دستیار پیشین عادل فردوسی‌پور، مثل اغلب اوقات لحنی نیش‌دار خطاب به مجری 90 به‌کار گرفت و گفت:«در تمام این سال‌ها ذائقه ما را عادت داده بودند به حاشیه و هر زمان قرار بود در مورد یک موضوع جدی بحث شود، می‌گفتند حالا بگذارید برای یک زمان مناسب. آن زمان مناسب هم هرگز از راه نمی‌رسید. حالا ما آمده‌ایم که نگاهی جدی به مسائل اساسی فوتبال داشته باشیم و از حواشی بپرهیزیم.» این جملات و کنایه به عادل فردوسی‌پور در آن زمان بازتاب منفی زیادی در فضای مجازی پیدا کرد، اما گذر زمان بهترین قاضی بود برای اینکه ببینیم عوامل و سیاستگذاران فوتبال برتر پای وعده «زرد نبودن» می‌ایستند یا نه.
در 2سال گذشته به یاد نمی‌آوریم برنامه فوتبال برتر، جز به‌خاطر بولد شدن برخی حواشی آن مورد توجه قرار گرفته باشد. شب‌هایی که این برنامه کمی بیننده پیدا کرده یا آیتم‌هایی که از آن وایرال شده و به فضای مجازی راه یافته، دقیقا به‌خاطر پرداختن به سطحی‌ترین حواشی بوده؛ یعنی همان‌هایی که میثاقی می‌گفت قرار نیست مورد توجه قرار بگیرند! مشاجره بین مدیران سابق و فعلی استقلال، نشان دادن متن پیامک فرهاد مجیدی روی آنتن، پخش بدون اجازه صدای ضبط شده طرف مقابل، کشمکش لفظی شدید عوامل پرسپولیس و سپاهان، داستان تناقض‌گویی افشین پیروانی در مورد همراه جنجالی پرسپولیس در اصفهان و... . در آخرین نمونه هم برنامه فوتبال برتر نه به‌خاطر هیچ حرکت تحلیلی و تحقیقی خاصی، بلکه صرفا به‌واسطه پخش تصاویر سیگار کشیدن چند نوجوان در ورزشگاه آزادی سر زبان‌ها افتاده است.
جمعه گذشته در جریان مسابقه استقلال و نساجی، گروهی از تماشاگران فوتبال برای نخستین بار پس از شیوع ویروس کرونا امکان حضور در ورزشگاه را پیدا کردند. این بازگشت به سکوها، خیلی منظم و بهداشتی انجام نشد و اغلب رسانه‌ها هم به انتقاد از سازمان لیگ پرداختند. در این مورد جای هیچ بحثی نیست. نکته کلیدی اما اینجاست که برنامه فوتبال برتر در آیتمی که به این منظور تهیه کرده بود، چهره واضح و نزدیک گروهی از هواداران عمدتا جوان استقلال را به نمایش کشید که در حال استعمال سیگار هستند. همه جای دنیا بدیهی‌ترین مسئله هنگام تهیه چنین گزارش‌هایی آن است که صورت سوژه محو و از هویت و حریم شخصی او محافظت شود. واقعا چرا مسئولان فوتبال برتر اصل به این سادگی را هم نباید رعایت کنند؟ آیا یک لحظه تصور نمی‌کنید شاید نوجوانی که سیگار می‌کشد نزد خانواده یا نزدیکانش شرمسار شود؟ آیا پخش گزارش با صورت محو شده و صیانت از آبروی آدم‌ها، منظور فوتبال برتر را منعکس نمی‌کرد؟
پخش این آیتم در برنامه محمدحسین میثاقی انتقادهای بسیار زیادی را به همراه آورده است؛ آن هم درست در روزهایی که رئیس سازمان صداوسیما یک‌بار دیگر نسبت به بازگشت عادل فردوسی‌پور چراغ سبز نشان داده و به‌نظر می‌رسد این بار موضوع از هر زمان دیگری جدی‌تر است. وقتی 2‌برنامه را با هم مقایسه می‌کنیم، به آسانی پی می‌بریم فوتبال برتر نه‌تنها کشش، جذابیت، مخاطب و میزان اثرگذاری 90 را نداشت، بلکه حتی مبتلا به حواشی زردتری هم شد و اسمش به‌خاطر مسائل پیش پا افتاده‌تری سر زبان‌ها افتاد. واقعیت همین است؛ شما این‌کاره نبودی آقای میثاقی!

این خبر را به اشتراک بگذارید