• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 1 آذر 1400
کد مطلب : 146183
+
-

رکوردشکنی دوباره کرونا در اروپا

 مریم سرخوش- خبرنگار

کشورهای اروپایی پس از یک دوره آرام شیوع کرونا، بار دیگر تبدیل به کانون بحران ویروس شده‌اند. آخرین بررسی‌ها از وضعیت شیوع کووید-19 در این کشورها، نشان می‌دهد که از چند روز اخیر، کرونا، جان دوباره‌ای در این کشورها گرفته به‌طوری که رکوردهای جدیدی از ابتلا به این ویروس در کشورهای اتریش، جمهوری چک، هلند، دانمارک، آلمان، نروژ و فنلاند به ثبت رسیده است. همه اینها در حالی است که وضعیت شیوع در این کشورها از آغاز سال نو میلادی تا یک‌ماه پیش، آرام گزارش شده بود. حالا در شرایط جدید، تعدادی از کشورهای اروپای غربی، بازگشت به محدودیت‌ها و قرنطینه‌های سراسری را در دستور کار قرار داده‌اند. در میان این کشورها، در اتریش از امروز (دوشنبه) علاوه بر اجرای قانون اجباری تزریق واکسن کرونا، قرنطینه سراسری آغاز می‌شود.
هشدار نگران‌کننده اما از سوی «هانس کلوگه» رئیس دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت رقم خورده است. به‌گفته او، با وجود موج تازه کرونا در قاره اروپا و افزایش موارد ابتلا، ممکن است ۵۰۰هزار مرگ‌ومیر دیگر تا‌ ماه مارس (فروردین1401) به ثبت برسد؛ مگر اینکه اقدامی فوری برای جلوگیری از شیوع کرونا صورت گیرد. او عواملی ازجمله سرما، پوشش ناکافی واکسیناسیون و غلبه‌کردن سویه دلتا در این منطقه را از عوامل شیوع این بیماری عنوان کرده است.
علی میلانی، ایمونولوژیست ساکن اسپانیا و عضو انجمن ایمنی‌شناسی و آلرژی ایران اما نظر دیگری دارد. او تأکید می‌کند که آمار فوتی‌های اروپا کمتر از گذشته خواهد بود، چراکه هم‌اکنون سیستم‌ ایمنی بدن به‌دلیل تزریق واکسن، مقاومت بیشتری در برابر ویروس پیدا کرده و درست عمل می‌کند. این مسئله می‌تواند حتی با افزایش ابتلا، منجر به کاهش مرگ شود، اما با توجه به جمعیت ضدواکسن، احتمال مرگ‌ومیر این افراد بیشتر خواهد بود. او درباره شیوع گسترده بیماری در اروپا توضیح بیشتری به همشهری می‌‌دهد: «در اسپانیا هم با وجود پوشش واکسیناسیون نزدیک به 95درصد، چندی پیش با افزایش موارد ابتلا مواجه بودیم، اما بلافاصله تزریق دوز بوستر در دستور کار قرار گرفت و این مسئله مورد استقبال مردم هم بود. ولی در کشورهایی مانند آلمان و اتریش که با افزایش موارد ابتلا مواجه شده‌اند، جمعیت زیادی از ضدواکسن‌ها وجود دارند؛ به‌ویژه در آلمان که سرعت واکسیناسیون هم بسیار کم بود.» میلانی ادامه می‌دهد: «در اتریش به‌دلیل وضعیت بحرانی ابتلا، امروز و فردا تعطیل سراسری اعلام شده و در هلند هم دولت به کسانی که تاکنون واکسن تزریق نکرده‌اند، هشدار ماندن در خانه در شب عید سال نو میلادی را داده است. در این وضعیت، مردم این مناطق، در واکنش به واکسیناسیون اجباری و شروع دوباره قرنطینه‌ اعتراضات گسترده‌ای کرده‌اند.»
به‌گفته این پزشک، با وجود اثرگذاری مناسب واکسن بر افزایش ایمنی، نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، از بین رفتن اثربخشی واکسن‌ها پس از گذشت مدت‌زمان مشخصی است: «افزایش چرخش ویروس در جامعه و ابتلا به بیماری حاکی از کاهش ایمنی است. هم‌اکنون مشخص شده که ایمنی‌زایی 90درصدی واکسن فایزر و واکسن‌هایی با پلتفرم mRNA بعد از 5 تا 6‌ماه نصف می‌شود. این یکی از معضلات کشورهای اروپایی شده، چراکه دولت‌ها با تلاش زیاد برخی افراد مخالف واکسن را مجاب به تزریق کرده‌اند و اکنون با وجود کاهش ایمنی‌زایی در مقابل واریانت‌هایی ازجمله دلتا آنها دوباره برای تزریق دوز بوستر مراجعه نخواهند کرد. این مسئله در کشور روسیه هم اتفاق افتاده است. آنها اصلا واکسن نمی‌زنند، به همین دلیل مرگ‌ومیر در این کشور بیداد می‌کند. اما در اسپانیا با توجه به آگاهی زودهنگام از این وضعیت، رونق دوباره مراکز واکسیناسیون را شاهد بودیم و همین مسئله منجر به کنترل بیماری شد.»
میلانی در ادامه، میزان استقبال از واکسیناسیون در ایران را مطلوب می‌داند و بر تزریق دوز سوم پس از گذشت مدت‌زمان مشخص، تأکید می‌کند تا سرنوشت فعلی کشورهای اروپایی برای ایران تکرار
نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید