• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 1 آذر 1400
کد مطلب : 146157
+
-

اجرای سیاست اعمال جریمه ‌علیه مشترکان پرمصرف‌ برق و گاز جدی شد

آغاز مقابله با بدمصرف‌ها

در شرایطی که تعرفه جدید برق پرمصرف‌ها در انتظار تصمیم دولت است وزارت نفت از امروز جریمه مشترکان پرمصرف گاز را اعمال می‌کند

در شرایطی که وزیر نیرو در تلاش برای گرفتن مجوز دولت برای واقعی‌سازی قیمت برق برای بدمصرف‌هاست، وزیر نفت هم می‌گوید از امروز، اول آذر، مشترکانی که گاز را بیش از اندازه مصرف کنند، جریمه می‌شوند. این تازه‌ترین تدبیر دولت سیزدهم برای جلوگیری از روند افزایش قیمت برق و گاز است. بعید نیست که همین الگو در تابستان برای آب هم پیاده شود.
به‌ گزارش همشهری، سیاست دولت و مجلس در افزایش قیمت آب، برق و گاز در واقع، اعمال یک‌ نوع سیاست قیمت‌گذاری جدید دولتی و جایگزینی تعرفه‌های جدید به‌جای تعرفه‌های فعلی است. البته تجربه نشان داده این سیاست در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌تواند جلوی روند افزایش مصرف را بگیرد زیرا پس از گذشت چند‌ماه مصرف‌کنندگان به قیمت‌های جدید عادت می‌کنند. جایگزینی قیمت‌های جدید دولتی به‌جای قیمت‌های فعلی و آزادسازی واقعی قیمت‌ها و اختصاص درآمد ناشی از آزادسازی به‌صورت شفاف بین همه شهروندان، در طول 3دهه گذشته نشان داده در نهایت سیاستگذاران انرژی به هدف مطلوب نمی‌رسند. چنان‌که در سال آخر دولت قبل هم تصمیم گرفته شد که برق، آب و گاز کم‌مصرف‌ها رایگان شود و به‌جای آن قیمت برای پرمصرف‌ها زیاد شود به‌گونه‌ای که دخل و خرج شرکت‌های عرضه‌کننده این حامل‌ها تغییر نکند.

پیشنهاد افزایش قیمت برق
مصطفی رجبی‌مشهدی  با اشاره به برنامه دولت برای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف و حتی اخذ قیمت تمام‌شده از آنها گفت: هم‌اکنون هیچ افزایش قیمتی در هیأت‌وزیران تصویب نشده است. طبق تعرفه کنونی، از اردیبهشت ۷درصد به قیمت برق افزوده شده است البته مشترکان پرمصرف ۱۶درصد علاوه‌بر این میزان هزینه بیشتر پرداخت می‌کنند. سخنگوی صنعت برق در عین حال تأکید کرد: پیشنهاد افزایش قیمت برق منتظر تأیید هیأت دولت است. زمانی که این پیشنهاد در دولت تصویب شود مورد اجرا قرار خواهد گرفت. او توضیح داد: هم‌اکنون نرخ هزینه برق مشترکانی که در حد الگو مصرف می‌کنند، ۸۰تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت تخمین زده می‌شود که سهم مصرفی این بخش ۴۰میلیارد کیلووات‌ساعت است. او گفت: در نقطه مقابل نرخ مشترکان پرمصرف 2.5برابر این رقم است و به ۲۵۰تومان، به‌ازای هر کیلووات ساعت می‌رسد.
این مقام وزارت نیرو می‌گوید: آیین‌نامه اصلاح قیمت برق، براساس ماده8 قانون بودجه1400، برای اصلاح تعرفه‌های مشترکان خانگی، در مراحل کارشناسی و طراحی به پایان رسیده است؛ در صورت تصویب آن در هیأت دولت، با کاهش یارانه برق پرداختی به این دسته از مشترکان، نرخ برق مصرفی مشترکان پرمصرف با قیمت تمام‌شده محاسبه خواهد شد.

رونمایی از فرمول جدید
یک نماینده مجلس هم تأیید کرد که وزارت نیروی دولت سیزدهم فرمولی برای محاسبه تعرفه‌گذاری اعلام کرده و کمیته نیرو در کمیسیون انرژی مسئول بررسی بیشتر در این زمینه شده است. علیرضا ورناصری گفت: تعرفه‌گذاری پلکانی برای مشترکان پرمصرف دربرگیرنده همه راهکارها در بخش مدیریت مصرف و اصلاحات یارانه انرژی نمی‌شود زیرا از ابتدای فرایند تولید برق در کشور تا زمان توزیع و مصرف، مشکلات بسیار زیادی وجود دارد. او افزود: اگر به‌ دنبال اصلاح روش و الگوی مصرف برق و واقعی کردن قیمت انرژی هستیم، باید همه این فرایند چندگانه مورد بررسی قرار بگیرد. تعرفه‌گذاری پلکانی برای بخش خانگی و انتهای زنجیره مصرف مناسب و اثرگذار است.
این نماینده مجلس افزود: مشترکان پرمصرف بیشترین استفاده را از برق می‌برند، اما کمترین هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و باید جلوی آن گرفته شود. در اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی باید مناطقی که از نظر جغرافیایی مجبور به استفاده بیشتر از انرژی هستند شناسایی شوند و نرخ برق آنها به‌طور یکسان با دیگر نقاط کشور محاسبه نشود ولی اصل کار بسیار مهم، اثرگذار و درست است.
ورناصری با اشاره به بررسی طرح اصلاح تعرفه‌گذاری پلکانی در مجلس گفت: با توجه به اینکه قرار است برنامه هفتم توسعه به‌زودی به مجلس داده شود، سیاست‌های ‌یارانه‌ای و تعرفه‌ای اصلاح می‌شود و نمایندگان مجلس در قانون بودجه1400 نیز این موضوع را تأکید کردند و در مرحله اول تاکنون نیز وزارت نیروی دولت سیزدهم فرمولی برای محاسبه تعرفه‌گذاری اعلام کرده و کمیته نیرو در کمیسیون انرژی مسئول بررسی بیشتر در این‌باره شده است. او با بیان اینکه با پیش‌بینی کمبود گاز در فصول سرد سال، احتمال افزایش مصرف گاز و ایجاد بحران در ماه‌های آینده وجود دارد، تصریح کرد: شرکت گاز با اصلاح تعرفه‌های پلکانی قیمتی قبل از مواجهه با بحران می‌تواند جلوی افزایش میزان مصرف برای مشترکان پرمصرف را بگیرد.

آغاز جریمه مشترکان گاز
جواد اوجی، وزیر نفت هم دیروز با اشاره به ثبت رکورد مصرف ۵۴۰میلیون مترمکعب گاز در پاییز، گفت: برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، تعرفه‌ها از امروز(اول آذرماه) افزایش پیدا می‌کند. او با اشاره به اینکه گازبهای مشترکان به ‌صورت پلکانی و در ۱۲پله محاسبه می‌شود، افزود: مشترکانی که در ۳پله اول هستند همان قیمت گاز پارسال را می‌پردازند و مشترکان پرمصرف و خارج از الگوی مصرف به‌صورت پلکانی شامل جریمه می‌شوند. وزیر نفت با تأکید بر اینکه بیشترین یارانه انرژی را مشترکان پرمصرف دریافت می‌کنند، ادامه داد: با این حال مبنای افزایش تعرفه گاز مشترکان پرمصرف، قیمت گاز صادراتی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید