• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 146006
+
-

ماسک 48درصد پروتکل‌های بهداشتی 47درصد

بررسی‌ها از کاهش قابل توجه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک حکایت دارد

بررسی وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در کشور از روند نزولی در میزان استفاده از ماسک و توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی حکایت دارد؛ به‌طوری که بر اساس اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور در یک هفته گذشته، ۴۸.۳۶درصد و میانگین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر پروتکل‌های بهداشتی هم ۴۷.۴۳درصد اعلام شده است. بنا بر آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، هم‌اکنون ۲۶شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۷شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۲شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱۳شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. البته با وجود کاهش شهرستان‌های قرمز نسبت به هفته‌های گذشته، شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی چندان خوب نیست و میانگین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور تا ۲۶آبان، ۴۷.۴۳درصد است؛ آماری که قطعا برای پیشگیری از شیوع مجدد کرونا در کشور، مناسب نیست و می‌تواند منجر به ‌شدت‌یافتن بیماری شود.
بالاترین میزان رعایت پروتکل‌ها در استان‌های همدان و آذربایجان غربی و خراسان‌شمالی با میزان رعایت ۵۰ تا ۶۱درصد بوده است. کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها هم مربوط می‌شود به ۱۰استان‌ کشور که میزان آن بین ۴۱ تا ۴۳درصد بوده است. همچنین میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۹ تا ۲۶آبان‌، ۴۷.۴۳درصد ثبت شده و بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی با ۶۱.۴۳درصد در آذربایجان غربی و کمترین میزان آن با ۴۰.۶۵درصد در بوشهر ثبت شده است. میانگین میزان رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۶آبان، ۵۲.۴۲درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت مربوط به استان خراسان شمالی با ۸۱.۳۷درصد و کمترین میزان رعایت هم مربوط به استان بوشهر با ۴۲.۵۱درصد است. همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۹ تا ۲۶آبان۱۴۰۰، ۵۰.۶۶درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت در این شاخص مربوط به استان خراسان شمالی با ۸۰.۷۵درصد و کمترین میزان رعایت نیز مربوط به استان هرمزگان با ۴۲.۲۹درصد رعایت بوده است. میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور هم در هفته‌ای که گذشت، ۴۸.۳۶درصد بوده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی با ۸۰.۷۰درصد مربوط به استان هرمزگان و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به استان کرمان با ۴۱.۶۶درصد ثبت شده است. میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۹ تا ۲۶ آبان، ۴۷.۴۳درصد بوده که استان خراسان شمالی با ۷۱.۹۳درصد بیشترین میزان رعایت و بوشهر با ۴۰.۶۵درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.
در این میان، براساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ ۱۹ تا ۲۶آبان۱۴۰۰، از 3میلیون و 577هزار و 807مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بیش از 233هزار و 828مورد بازرسی انجام شده است. همچنین در این مدت 33هزار و 613مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۱۱۳۰مورد از این مراکز هم پلمب شده‌اند. سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها، نانوایی‌ها و رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در میان اماکن عمومی از تاریخ ۱۹ تا ۲۶آبان به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌ها، مطب‌ها، ادارات و سازمان‌ها، اماکن متبرکه، تالارهای پذیرایی، مراکز ورزشی، پیشخوان و پلیس+۱۰، آرامستان‌ها، داروخانه‌ها، پاساژها و پایانه‌های مسافربری درون‌شهری قرار دارند. در حوزه صنایع هم به‌ترتیب کارگاه‌ها و صنایع کوچک، کشاورزی، دامپروری و معادن، صنایع تولید، نفت، گاز و انرژی و سایر، صنایع ساخت‌وساز و مراکز شماره‌گذاری و معاینه فنی بیشترین اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در مدت ۱۹ تا ۲۶آبان‌۱۴۰۰ دریافت کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید