• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145966
+
-

چهارمین قرار خدمت در تکه سوم پایتخت

شهردار تهران: حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج را وظیفه اساسی می‌دانیم؛ چرا که معتقدیم باید به روح و روان و جسم جامعه بپردازیم

گزارش
چهارمین قرار خدمت در تکه سوم پایتخت

 چهارمین مرحله از پویش «قرار خدمت» شهردار تهران با بازدید یک روزه از منطقه۳ شهر تهران برگزار شد. منطقه3 تهران با وجود بزرگراه‌ها و فضای سبز فراوان، از محدودیت‌هایی مانند کمبود جای پارک، محدودیت دسترسی در معابر و همینطور مشکلات کاربری‌ ساختمان‌‌‌ها و پهنه‌‌بندی‌ها رنج می‌برد.
 به گزارش همشهری، پروژه‌های نیمه‌کاره و نیاز به توسعه مسیر‌های انتقال آب سطحی نیز از دیگر مشکلات این منطقه شمالی شهر است. علیرضا زاکانی در بخشی از این برنامه از تشکیل مجمع نخبگان مناطق در تهران خبر داد. به‌گفته او این مجمع‌ها بدون برگزاری انتخابات تشکیل می‌شود.
یکی دیگر از تصمیم‌‌هایی که در این بازدید و در جریان نشست با نیکوکاران منطقه مطرح شد، کمک شهرداری به بیماران صعب‌العلاج بود.
در ابتدای این بازدید، زاکانی پس از حضور در مقبره‌الشهدای منطقه ۳ و ادای احترام به مقام شامخ شهدا در امامزاده اسماعیل(ع) زرگنده حاضر شد. علیرضا زاکانی پس از زیارت امامزاده اسماعیل(ع) زرگنده به همراه معاونان و حمید جوانی، شهردار منطقه۳ تهران در جلسه هماهنگی بازدید منطقه حضور پیدا کرد.
او در بازدید از منطقه۳ سری به محل اسکان کارگران پسماند زد و سپس  به سمت طرح نیمه‌کاره پارکینگ طبقاتی مجتمع تجاری اداری نیایش رفت. براساس گزارش سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، پیشرفت پروژه پارکینگ طبقاتی مجتمع تجاری اداری نیایش نزدیک به ۵۰ درصد است. این پارکینگ درصورت رسیدن به بهره‌برداری می‌تواند بخشی از مشکل کمبود پارکینگ در مناطق اطراف بزرگراه نیایش و خیابان ولیعصر را کاهش دهد.
شهردار تهران در ادامه از تجهیزات سوله مدیریت بحران منطقه۳ نیز بازدید و در جریان نیازها و نقاط قوت و ضعف منطقه در برابر بحران قرار گرفت.
شهردار تهران  پس از بازدید از شیرخوارگاه آمنه،  به رسم بازدیدهای هفته گذشته، به دیدار خانواده شهید نصرت‌الله کرمی رفت. شهید کرمی از کارکنان شهرداری تهران شاغل در اتوبوسرانی بود.

دیار فرهنگ و ملل
شهردار تهران گفت: این منطقه با بررسی اولیه و نگاه اجمالی یک منطقه فرهنگ‌پایه، فرهنگ‌پرور و منطقه‌ای دارای زمینه حضور ملل مختلف است. دوستان در حال بررسی بودند که چه عنوانی برای این منطقه بیان کنند که به‌نظرم، دیار فرهنگ و ملل پیشنهاد مناسبی است و منطقه ۳ می‌تواند امکانی را فراهم کند که به رشد، تعالی و گسترش فرهنگ و همچنین تعامل و پیوستگی بین ملل کمک کند.
زاکانی با اشاره به کودکان کار و زباله‌گردی در پایتخت ادامه داد: ناظر به حوزه اجتماعی اعلام کردیم مسئولیت‌های بزرگ را می‌پذیریم که نمونه این معضلات اجتماعی وجود ۲۱هزار معتاد متجاهر است.
او افزود: در گذشته این باور وجود داشت که برخی از معضلات اجتماعی به شکل تک‌بعدی مانند ورود بهزیستی قابل حل است اما ما در نگاه جدید به‌دنبال حضور در تمام حوزه‌ها برای حل معضلات اجتماعی هستیم. شهردار تهران افزود: از یک‌ماه پیش به تمامی همکاران اعلام کردیم که در بوستان‌ها چه اقدامی می‌توان انجام داد تا پدیده‌ای مثل دستفروشی فرصتی برای ایجاد هویت باشد. ایجاد یک قرض‌الحسنه در هر محله نیز مورد توجه ما قرار دارد و شهرداری می‌تواند از طریق بانک شهر سهم خود را بپردازد.
شهردار تهران با اشاره به صحبت نخبگان درباره برخی بیماری‌ها مانند ای‌بی و اوتیسم، افزود: باید بپذیریم مسئولیت رنج مردم بر عهده ماست اما حل این نوع مشکلات نیازمند همکاری گسترده ماست. مشکلات بیماران ای‌بی ۳هفته گذشته در هیأت دولت مطرح و تصمیماتی اجمالی گرفته و نامه‌ای زده شد که شهرداری چه خدمتی را می‌تواند در این زمینه ارائه کند. البته مسئول اصلی این ‌کار در کشور وزارت بهداشت و درمان است.
 او در پاسخ به پرسشی درباره نقش شورایاری‌ها در مجمع نخبگان و آخرین وضعیت آنها در مدیریت شهری بیان کرد: بحث شورایاری‌ها که در دوره‌های گذشته دنبال شد همچنان ادامه دارد اما باید به اقتضای قواعد کشور و مجامع مؤثر در این‌باره عمل کنیم مثلا دیوان عدالت اداری اعلام کرده که این کار تکلیف شهرداری‌ها نبوده و خارج از تکلیف این کار را انجام دادند. بنابراین احکامی را برای ما صادر کرده که ما مکلفیم آنها را دنبال کنیم.
زاکانی با اشاره به امکان استفاده از ظرفیت ۲۵۰۰بوستان پایتخت برای فعالیت دستفروشان، عنوان کرد: به این مسئله معتقدیم که محلات را باید به‌دست نخبگان و مؤثرین هر محله بسپاریم.  بخش زیادی از همه این نخبگان و مؤثرین و معتمدین محلی همین شورایاری‌ها هستند و البته ممکن است برخی از معتمدین در شورایاری‌ها حضور نداشته باشند. بنابراین مجمع نخبگان در مقابل بحث شورایاری‌ها مطرح نشده است.
شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که آیا برای مجمع نخبگان انتخابات برگزار می‌شود توضیح داد: برای مجمع نخبگان نیز انتخاباتی برگزار نمی‌شود. در واقع پس از ممنوعیت انتخابات شورایاری‌ها مجمع نخبگان می‌تواند پایه‌ای را برای خدمت بالاتر به محلات تشکیل دهد.

بررسی مشکلات ده‌ونک
ده ونک به‌دلیل شکل خاص محله و همچنین مشکلات متعدد ملکی و عمرانی، با دیگر محله‌های منطقه3 متفاوت است. شهردار تهران برای حل مشکلات این محدوده که عمده آن مربوط به مشکلات سندی و وقفی است از تشکیل کارگروهی برای بررسی مجدد طرح تفصیلی و رایزنی با دستگاه قضا و اداره ثبت اسناد خبر داد.
علیرضا زاکانی در حاشیه دیدار مردمی خود در مسجد شهید نواب صفوی منطقه۳ گفت: توفیق داشتیم در منطقه۳ طی کار کارشناسی از هفته پیش و بازدیدهای امروز سلسله مصوباتی را برای منطقه داشته باشیم و بنا شد طی زمانبندی‌های یک ماهه و دو ماهه و تا دهه فجر7 تا 8دسته اقدام را در منطقه انجام دهیم. او بیان کرد: اساس عدم‌رسیدگی به ده ونک به‌دلیل مشکل بخش‌های وقفی و سندی آن است. البته در این باره، بخشی که به شهرداری بر می‌گردد ناظر به طرح تفصیلی است که در آن بنا شد هم برای شورای شهر و هم کمیسیون ماده 5 اقتضائاتی دیده شود که نهایتا به نفع مردم شود.
شهردار تهران گفت: محله دیگر زرگنده است که قرار بر این شد برای آن محله نیز اقتضائاتی دیده شود. همچنین ناظر به پارکینگ نیمه‌ساز در کنار پارک ملت، بنا شد که ظرف یک‌ماه وضعیت آن تعیین تکلیف و عملیات عمرانی آن آغاز شود.
در انتهای بازدید، علیرضا زاکانی شهردار تهران در مسجد شهید نواب صفوی واقع در شهرک فجر منطقه۳ تهران حاضر و به شکل چهره به چهره شاهد بیان مشکلات آنها بود.
در این دیدار مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز شهردار تهران را همراهی می‌کرد.

عباس شعبانی - معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران: در منطقه۳ با تکمیل و نوسازی زیرساخت‌های لازم باید در فصل سرما و زمان بارش، شهروندان دچار مشکل نشوند. پارکینگ نیایش قابلیت این را دارد که اگر زمانی در تونل نیایش با مشکلاتی نظیر تصادف خودرو‌ها مواجه شدیم از ظرفیت این مجموعه برای تخلیه بار ترافیکی استفاده کنیم.

جلال بهرامی - معاون خدمات شهری شهرداری تهران: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای کاهش هزینه‌های نگهداشت شهر صورت گیرد و قطعا در این مسیر باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی در موضوعات مختلف حوزه خدمات شهری منطقه 3با توجه به نیاز و پتانسیل موجود استفاده شود.

محمدامین توکلی‌زاده - معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران: خودمان را موظف می‌دانیم تا از کمک شعرا، ادیبان، استادان حوزه ادبیات و نخبگان ادبی در مناطق و محلات شهر تهران، استفاده کنیم. از تمام متخصصان این حوزه دعوت کرده‌ایم تا محافل ادبی و فرهنگی را در سطح محلات و مناطق تهران، به‌زودی به‌صورت کامل، فعال کنند.

حمیدرضا صارمی - سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران: منطقه 3از مناطقی است که تجمع مراکز اداری، درمانی و مجتمع‌های تجاری در آن فراوان است. از سوی دیگر به‌دلیل شرایط ویژه ده‌ونک، تدوین طرح ویژه و تعیین پهنه فضای سبز برای آن، همچنین فاقد سند بودن بخشی از املاک، دهه‌هاست که ساخت‌وساز زیادی در این محله صورت نگرفته است .

انقلاب باید به اسم امام، رهبر و شهدا شناخته شود

شهردار تهران گفت: حساب انقلاب از حساب مسئول خطاکار جداست؛ این انقلاب باید به اسم امام، رهبر و شهدا شناخته شود. علیرضا زاکانی در نخستین یادواره شهدای تهرانسر که در مسجد سیدالشهدا(ع) تهرانسر برگزار شد، گفت: پرسشی مطرح می‌شود که ما تا کجا باید برای انقلاب اسلامی هزینه کنیم و کجا خاطرجمع خواهیم شد که وظیفه دیگری نداریم؟ انقلاب اسلامی یک رخداد جهانی بود، کانون شکل‌گیری آن ایران بود اما اهداف و ابعاد آن زمینه‌سازی‌ ظهور را به‌دنبال خواهد داشت. او افزود: بالاتر از اسلام و امامین انقلاب اسلامی که مفتخر نایب امام زمان (عج) بودند و هستند، چیزی نیست. حضرت امام(ره) و رهبر عزیزتر از جانمان هر دو در دوران معاصر ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فردی داشتند و دارند و آن رهبری و هدایت جامعه و مجاهدت در میدان است. رهبر و امام، ۲ روی یک سکه هستند و هیچ فرقی با هم ندارند و در تصمیم‌گیری‌ها نیز هم این موضوع صدق می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید