• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 26 آبان 1400
کد مطلب : 145778
+
-

افتادن از چاله به چاه قیمت‌گذاری خودرو

 خبر: محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت می‌گوید: هنوز مصوبه‌ای از سران سه قوا درباره حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو دریافت نکرده‌ایم، خلط مبحث شده و وزیر صنعت، معدن و تجارت راه میانبر پیشنهادهای خود را به سران قوا اعلام کرده و باعث شده قیمت پراید به ۱۹۵ میلیون تومان برسد.
  نقد: در شرایطی که انتقال فرایند قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار به محل مناقشه این شورا و متولیان صنعت خودرو تبدیل شده است، مصرف‌کنندگان ایرانی هنوز بر اثر پیامدهای چند سال اعمال فرمول قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت دچار گرفتاری و دردسر هستند. فرمولی که برخلاف وعده‌های اعضای شورای رقابت، نه‌تنها موجب کاهش شکاف میان قیمت مصوب کارخانه و بازار نشد، بلکه به در جا زدن صنعت خودرو در جاده کیفیت و افزایش زیان انباشته آن به 85هزار میلیارد تومان و شکل‌گیری زنجیره‌ 120هزار میلیارد تومانی از رانت در بازار خودرو برای برخی افراد منجر شد. در شرایط فعلی، بعد از مانور خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر برداشتن گام اول آزادسازی قیمت خودرو با وعده عادی‌سازی بازار و نفی این مانور از سوی رئیس‌جمهور، بازار خودرو بیش از پیش دچار سردرگمی شده و حتی قیمت برخی از خودروهای ارزان‌قیمت دچار التهاب بیشتر شده است. در این وضعیت، به جای موضع‌گیری درست در قبال قیمت‌گذاری در صنعت خودرو، همچنان بحث درمورد مسائل بدیهی و درون دستگاهی ادامه دارد. به‌نظر می‌رسد اعضای شورای رقابت پیش از هرگونه اظهارنظردر مورد آنچه فعلا در بازار و صنعت خودرو می‌گذرد،  بهتر است از نتایج عملکرد گذشته خود درس بگیرند و صادقانه اعتراف کنند که آنچه در همه این سال‌ها با بازار و صنعت خودرو انجام شده، کمترین نفعی به حال مصرف کننده نهایی نداشته و همواره خودروسازان را نیز به بهانه سرکوب قیمت، از قرار گرفتن در جایگاه پاسخگویی به مشتریان و افکار عمومی معاف کرده است. بد نیست که اعضای شورای رقابت با بیشترین میزان سابقه دخالت در بازار خودرو،به این موضوع توجه کنند که تنها راه نجات صنعت و بازار خودرو، رقابت‌پذیر کردن و آزادسازی قیمت است؛ در غیر این صورت با هرگونه تلاش برای قیمت‌گذاری دستوری، اگر  از چاله قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت هم خارج شویم، این بار به چاه تولید و عرضه انحصاری خودرو فرو خواهیم افتاد و این یعنی چراغ سبز به تداوم تولید خودروهای رده خارج با قیمت نجومی و التهاب بازاری که خودروی خارجی منفذی برای نفوذ در آن ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید