• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 26 آبان 1400
کد مطلب : 145779
+
-

مازوت بسوزانیم یا فسفر؟

چهره روز
مازوت بسوزانیم یا فسفر؟

مجید چگینی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: برنامه‌ای برای محدود کردن گاز صنایع نداریم، اما اگر برودت هوا شدت یابد، صنایع سیمانی باید از مازوت استفاده کنند. او تأکید می‌کند: در قراردادهایی که با صنایع داریم، تامین گاز در ۸‌ماه سال تضمین شده، اما در ۴‌ماه آخر سال، صنایعی که می‌توانند، باید از سوخت دوم استفاده کنند.
روشن است آنچه معاون وزیر نفت بر آن تأکید دارد، مهر تأییدی است بر ناترازی انرژی در ایران و ناگفته پیداست که اگر قرار بر رشد بالای اقتصاد باشد، انرژی پایداری برای استمرار رشد تولید تضمین نمی‌شود. در این شرایط سخت، هدف‌گذاری رشد 8درصدی اقتصاد با ناپایداری منابع تامین انرژی نشان می‌دهد در سیاستگذاری و هدف‌گذاری اقتصادی، به محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها توجه نمی‌شود و روند رشد مصرف انرژی درنهایت باعث برهم خوردن تراز انرژی و وابستگی می‌شود. البته می‌توان صنایع را محدود کرد که گاز کمتری بسوزانند و به‌جای آن از سوخت دوم یا مازوت استفاده کنند، اما بدیهی است که این، چاره راه نیست بلکه از سرناچاری است.
بحران کمبود گاز در زمستان و خطر خاموشی هم در تابستان به‌دلیل خشکسالی و کاهش تولید برق نیروگاه‌های برقابی و کسری گاز در زمستان تنها یک روی سکه است و روی ناپیدای ماجرا را باید در سطوح بالاتری جست‌وجو کرد. بدیهی است که دولت‌ها وقتی نخواهند به هر دلیلی تصمیم سخت بگیرند، در نهایت مجبور به پرداخت هزینه سخت‌تری هستند و در زمانه‌ای که همه در جست‌وجوی راهی برای افزایش تولید و صادرات هستند، در ایران برخوردار از منابع عظیم نفت و گاز، در زمستان به صنایع می‌گویند گاز نیست، مازوت بسوزانید، به نیروگاه‌ها حکم می‌کنند که برق تولید کنید؛ حتی به زیان و با سوخت کثیف. روشن است که این رویه تصمیم‌گیری در نهایت میزان آلایندگی هوا را افزایش می‌دهد و نفس‌ها را تنگ می‌کند. اکنون که قرار است گاز صنایع قطع شود تا مازوت بسوزانند، کاش فکری هم به تنگی نفس شهرها و شهروندان شود.
نتیجه یک اشتباه در سال‌های دور مبنی بر اینکه انرژی ارزان است، به مردم بدهیم تا مصرف کنند و ترس از اصلاح تدریجی قیمت و اعلام پیروزی تثبیت قیمت‌ها، اکنون میوه تلخی برای اقتصاد ایران به ارث گذاشته است. تصمیم سازان در قوای سه گانه باید بدانند آنها در قبال آینده مسئولیت دارند و اگر به هر دلیلی بموقع تصمیم نگیرند، هزینه آن را سال‌ها باید بدهیم. قبول ندارید؟ همین رویه را ادامه دهید 10سال دیگر دود ناشی از کمبود انرژی از اقتصاد ایران بلند خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید