• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 26 آبان 1400
کد مطلب : 145745
+
-

ایستگاه فضایی در وضعیت قرمز

زباله‌های فضایی ناشی از آزمایش موشک ضد‌ماهواره روسیه باعث شده تا فضانوردان در ایستگاه بین‌المللی به حالت آماده‌باش درآیند و هر لحظه آماده فرار از آن شوند

ایستگاه فضایی در وضعیت قرمز

ساسان شادمان منفرد - خبر‌نگار

زباله‌های فضایی، ایستگاه فضایی بیــن‌المللــی (ISS) و 7فضانورد ساکن آن را تهدید می‌کند. 4آمریکایی، یک آلمانی و 2فضانورد اهل روسیه مجبور به پناه گرفتن در کپسول‌های لنگر انداخته خود شده  و کارشان مختل شده است. به گزارش وب‌سایت الجزیره، فرماندهی فضایی آمریکا گفت که در حال ردیابی میدانی از زباله‌های فضایی در حال گردش است که نتیجه آشکار فروپاشی یک ماهواره است.
این وضعیت باعث ‌شده که زباله‌ها در مدارهای بعدی به‌طور ناخوشایندی به ایستگاه فضایی نزدیک شوند و فضانوردان را ملزم ‌کرد که هر نیم ساعت یک‌بار تا زمان خواب، چندین بخش ازجمله آزمایشگاه اروپایی را ببندند و دوباره باز کنند. کارشناسان می‌گویند تسلیحات ضد‌ماهواره‌ای که اهداف خود را در هم می‌شکند، با ایجاد ابری از قطعات که می‌تواند با اشیاء دیگر برخورد کند، یک خطر فضایی ایجاد می‌کند که به نوبه‌خود می‌تواند زنجیره پرتاب‌ها از زمین به مدار را تعطیل کند. فرماندهی فضایی ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: «ما فعالانه در حال کار برای توصیف میدان زباله هستیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که همه کشورهای فضایی اطلاعات لازم برای مانور ماهواره‌ها را درصورت برخورد دارند.» مرکز کنترل می‌گوید که افزایش تهدید ممکن است برای چند روز دیگر ادامه داشته باشد و ادامه تحقیقات علمی و کارهای دیگر فضانوردان را مختل کند. 4نفر از 7خدمه پنجشنبه شب به پاسگاه مداری رسیدند. ارتش آمریکا اعلام کرده است که از یک رویداد «تولید زباله» در فضا آگاه است و یکی از مقامات نیز می‌گوید که به‌نظر می‌رسد روسیه یک آزمایش تسلیحات ضد‌ماهواره‌ای انجام داده است. 

 اعلام آزمایش موشک ضد‌ماهواره 
مقام‌های غربی مدعی شده‌اند که روسیه طی آزمایش موشک فضایی خود اقدام به انهدام ماهواره‌ای متعلق به‌خود این کشور شده است. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که موشک روسیه، بیش از 1500قطعه ضایعات مداری قابل ردیابی را ایجاد کرده است. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا نیز همین موضوع را تکرار کرد. والاس در پستی که در توییتر وزارت دفاع منتشر شد، گفت: «این آزمایش موشکی مخرب ضد‌ماهواره توسط روسیه نشان‌دهنده بی‌توجهی کامل به امنیت، ایمنی و پایداری فضا است.» «مارک ونده هی» که در میانه‌ یک ماموریت یکساله است، آن را «یک روز دیوانه‌کننده، اما کاملاً هماهنگ» خواند و به مرکز کنترل شب بخیر گفت. او می‌گوید: «مطمئناً این یک راه عالی برای پیوند و اتحاد به‌عنوان خدمه فضایی ایستگاه بود که با نخستین روز کاری ما در فضا شروع شد.» اوایل روز، آژانس فضایی روسی «روسکوسموس» از طریق توییتر اعلام کرد که به فضانوردان درخصوص استفاده از کپسول‌های لنگر انداخته خود دستوراتی داده شده تا آنها بتوانند در موقع لزوم به سرعت فرار کنند. ناسا همچنین اشاره کرده است که بعدتر، خدمه به‌طور معمول در حال انجام عملیات و امور کاری خود بودند.» آنتون شکاپلروف، فرمانده روس ایستگاه فضایی بین‌المللی در صفحه خود در توییتر نوشت: «دوستان، همه‌‌چیز عادی است!» اما به‌نظر می‌رسید که ابر زباله در هر مداری که می‌گذرد، هر نیم ساعت یک بار، یک تهدید ایجاد می‌کند. به ماتیاس مورر فضانورد آلمانی گفته شد که کیسه خواب خود را از آزمایشگاه اروپایی به مکان امن‌تری برای شب منتقل کند. حدود 20هزار قطعه زباله فضایی ازجمله ماهواره‌های قدیمی و خراب در حال ردیابی هستند. هفته گذشته، قطعه‌ای از یک ماهواره قدیمی چینی که متعلق به یک آزمایش موشکی در سال2007بود، به طرز ناراحت‌کننده‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک می‌شد. البته اگرچه بعدا دیگر به‌عنوان یک خطر، دیده نمی‌شد، اما به هر حال ناسا، ایستگاه فضایی را جابه‌جا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید