• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 24 آبان 1400
کد مطلب : 145548
+
-

زلزله بزرگ هرمزگان خسارت عمده نداشت

وحشت 6/4 ریشتری

داخلی
وحشت 6/4 ریشتری

2زلزله شدید که بعدازظهر دیروز در منطقه قلعه قاضی در استان هرمزگان رخ داد، هرچند جان یک نفر را گرفت، اما خوشبختانه خسارت عمده‌ای نداشت.
به گزارش همشهری، حدود ساعت 15:36 دیروز زلزله‌ای به قدرت 6.4ریشتر استان هرمزگان را لرزاند. کانون زلزله منطقه قلعه‌قاضی در 59کیلومتری بندرعباس بود و تنها یک دقیقه پس از پایان لرزش زمین، این بار زمین‌لرزه‌ای به قدرت 6.3ریشتر رخ داد و وحشت به جان مردم هرمزگان انداخت. تصاویری که در ساعات نخست پس از زلزله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ریزش برخی کوه‌های منطقه را نشان می‌داد که با گرد و خاکی شدید همراه بود و همچنین دیوار برخی از خانه‌ها که ترک‌های شدید خورده یا بخش‌هایی از آنها ریخته بود. مردم مناطق زلزله‌زده نیز برای در امان ماندن از پس لرزه‌های احتمالی به خیابان‌ها و فضاهای باز پناه برده و همین باعث ازدحام و شلوغی در برخی شهرها ازجمله بندرعباس شده بود.

شدت این دو زمین‌لرزه به حدی بود که نه‌تنها در استان‌های فارس، بوشهر و کرمان، بلکه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله امارات، بحرین، عمان و عربستان نیز احساس شد.
هر چند با توجه به قدرت زلزله، بیم آن می‌رفت که امدادگران شاهد خسارات مالی و جانی زیادی باشند، اما با اعزام تیم‌های ارزیاب از هلال‌احمر و اورژانس به مناطق زلزله‌زده، مشخص شد که خوشبختانه این زمین‌لرزه‌ها با خسارات عمده‌ای همراه نبوده‌اند. حسن‌ امینی‌زاده، معاون عملیات آتش‌نشانی بندرعباس در گفت‌وگو با همشهری گفت: به‌دنبال وقوع زمین‌لرزه‌ تیم‌های آتش‌نشانی به حالت آماده‌باش درآمدند، اما تا این لحظه(عصر دیروز) خوشبختانه از عملیات سخت و دشوار خبری نبود. تنها گزارش‌هایی که به آتش‌نشانی مخابره و در پی آن درخواست کمک شد، گرفتار شدن افراد در آسانسور، سقوط تعدادی تیربرق و ریزش جزئی آوار بود که تیم‌های آتش‌نشانی راهی محل‌های حادثه‌دیده شده و عملیات امدادرسانی را انجام دادند.
براساس این گزارش، تنها قربانی زلزله نیز جوانی 22ساله بود که هنگام فرار از زلزله و رفتن به خیابان، یکی از همین تیرهای برق روی او سقوط کرد و متأسفانه جانش را گرفت.

جست‌وجوی روستا به روستا

منطقه قلعه‌قاضی که به‌گفته مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، کانون زمین‌لرزه بود، شامل ۱۳۷روستاست که تیم‌های هلا‌ل‌احمر به سرعت راهی آنجا شدند و تا عصر دیروز بیش از ۵۴روستا را به‌صورت کامل مورد ارزیابی قرار دادند، اما خوشبختانه جز ترک‌خوردگی برخی دیوارها، خسارت دیگری در این روستاها اعلام نشد. همچنین به‌گفته استاندار هرمزگان خرابی‌های به‌وجود آمده فقط محدود به ریزش دیوار بوده است. با این حال به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنیم که در خانه بماند و به بخشدارها اعلام شده محوطه‌ای را فراهم کنند تا مردم شب را در آنجا سپری کنند و برای این کار، چادرهایی برای مردم در حال ارسال است.
فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان نیز درباره تعداد مصدومان این زمین‌لرزه گفت: تا عصر دیروز تنها 8نفر به بیمارستان شهید محمدی، مهم‌ترین بیمارستان استان مراجعه کردند که برخی از آنها دچار درد قفسه سینه ناشی از ترس و برخی دیگر نیز به‌صورت جزئی مصدوم شده بودند که تحت درمان قرار گرفتند. 
درپی وقوع زلزله شدید عصر دیروز، تمامی یگان‌های امدادی از یگان‌های واکنش سریع و امدادی گرفته تا یگان‌های درمانی، به‌صورت آماده‌باش درآمدند تا درصورت نیاز به کمک هموطنان بشتابند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :