• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 آبان 1400
کد مطلب : 145504
+
-

آغاز فعالیت‌های متنوع هفته کتاب‌وکتابخوانی در تهران

برپایی جشنواره کتاب‌های ارزان و اجرای 460برنامه کتاب‌محور

برپایی جشنواره کتاب‌های ارزان و اجرای 460برنامه کتاب‌محور

در آستانه فرا رسیدن بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب بیش از 460ویژه برنامه کتاب‌محور در گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور نویسندگان، شاعران و اعضای فعال در کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار می‌شود. همچنین جشنواره «کتاب‌های ارزان قیمت» به مناسبت هفته کتاب از روز گذشته، تا ۵ آذرماه در باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد. در ادامه به مهم‌ترین این برنامه‌ها پرداخته‌ایم.

کتاب‌های ارزان قیمت 
جشنواره «کتاب‌های ارزان قیمت» به‌مناسبت هفته کتاب از ۲۳آبان شروع شده و تا ۵آذر در باغ کتاب تهران ادامه خواهد داشت. این جشنواره، از مهم‌ترین برنامه‌های باغ کتاب به مناسبت هفته کتاب است که در فروشگاه کودک‌و‌نوجوان این مجموعه آغاز شده است. دورهمی با کسب‌وکارهای حوزه کتاب و کتابخوانی با عنوان «کسب و کتاب» نیز از دیگر برنامه‎های باغ کتاب تهران در این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است.

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی 
طرح‌های سراسری عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد منابع امانی در کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به مناسبت هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از روز ۲۴ آبان‌ تا ۲۶ آبان‌ماه اجرا می‌شود. علاقه‌مندان برای استفاده از این طرح و عضویت در کتابخانه‌های عمومی کشور باید ابتدا به نشانی 
http://libs.plib31.ir مراجعه کنند و پس از انتخاب کتابخانه، درصورتی که گزینه کد تخفیف برای کتابخانه موردنظرشان در بالای صفحه فعال باشد، روی آن کلیک کنند. در مرحله بعد نیز پس از وارد کردن کد ملی و شماره تماس، درصورتی که متقاضی در کتابخانه‌های عمومی عضو نباشد یا پیش‌تر به سقف مجاز دریافت کد نرسیده باشد، کد تخفیف برای او پیامک خواهد شد. متقاضی پس از این مراحل می‌تواند در مهلت مشخص شده به کتابخانه مراجعه و از تخفیف مورد نظر استفاده کند. همچنین طرح بخشودگی جرائم دیرکرد منابع امانی نیز در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اجرا می‌شود. بر این اساس، اعضایی که منابع امانی خود را در تاریخ‌های ۲۲آبان تا اول آذرماه۱۴۰۰ به کتابخانه‌ها عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰درصدی جرائم دیرکردی خواهند شد.

رونمایی و نقد و بررسی کتاب
نشست «کتابخوان 1400» با معرفی و بررسی کتاب «نا» با حضور مریم برادران، نویسنده اثر، یکشنبه (23آبان) ساعت 10صبح؛ رونمایی کتاب«روزهای جنگی سعید» با حضور عالمه محمدی، نویسنده کتاب و سرهنگ حاج سعید بلوری، راوی اثر، دوشنبه 24آبان ساعت15:30 برگزار می‌شود. همچنین نشست معرفی و گفت‌وگو درباره کتاب‌های «عشق به زبان فارسی»نوشته محمود اکرامی، شنبه 29آبان‌ماه ساعت 10صبح، نشست تخصصی گفت‌وگو درباره کتاب«تنها گریه کن » با حضور راوی اثر، اشرف سادات منتظری و نویسنده کتاب، اکرم اسلامی برگزار شده و خواهد شد که تمامی نشست‌ها به‌صورت زنده از طریق صفحات مجازی کتابخانه‌های عمومی تهران پخش خواهد شد.

تجلیل از کتابداران
برای تجلیل از مروجان کتاب و کتابداران نمونه، چهارشنبه 26آبان‌ماه کتابخانه مرکزی پارک شهر میزبان برگزاری مراسم تجلیل خواهد بود. این مراسم با حضور عده‌ای از مسئولان و جمعی از کتابداران و دوستداران کتاب در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار خواهد شد.

برگزاری محافل ادبی
آغاز به‌کار محفل ادبی «در آیینه تقریظ» خوانش شاعرانه و جمع‌خوانی کتاب با حضور اعضای محفل و سرایش شعر براساس کتاب‌های تفریظی با حضور مولف اثر یکشنبه (30آبان‌ماه) و جشن هفته کتاب محفل ادبی «جوانه‌های ادبی-مولفان کوچک» پنجشنبه (27آبان) از نشست‌های محافل ادبی این هفته است که با حضور اعضای کودک و نوجوان محافل ادبی استان تهران برگزار خواهد شد.

افتتاح کتابخانه
کتابخانه عمومی «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» شهرستان ورامین، همزمان با هفته کتاب افتتاح خواهد شد. همچنین 2 بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی «شیخ کلینی ری»و «شهید رجایی ملارد» بخش ناشنوایان در کتابخانه «باباطاهر تهران» و بخش کودک در کتابخانه «شهید چمران» به‌مناسبت هفته کتاب آماده بهره‌برداری خواهد شد.

محافل قرآنی
افتتاح محافل قرآنی شهرستان‌های استان تهران، برگزاری ویژه برنامه‌های رونمایی از کتاب‌های دفاع‌مقدس برگزاری جشن کتاب کودک و نوجوان و نمایشگاه نقاشی و پوستر با موضوع کارتون کتاب و جشنواره رضوی، ارائه خدمات WIFI رایگان به اعضای کتابخانه‌های عمومی استان در 20کتابخانه شهر تهران و مسابقه مشاعره با موضوع کتاب از دیگر برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های استان تهران در هفته کتاب خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید