• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 22 آبان 1400
کد مطلب : 145352
+
-

وضعیت صعود

ایران بهترین میانگین امتیاز در دور رفت انتخابی جام‌جهانی را ثبت کرد

تیم ملی فوتبال ایران در مسیر ششمین صعود به جام‌جهانی قرار دارد؛ مسیری که نتایج عالی دور رفت مرحله گروهی مسابقات انتخابی جام‌جهانی باعث شده حالا هواداران تیم ملی، امیدوار به رکوردشکنی هم باشند. تیم ملی درحالی‌که در مرحله قبلی در یک‌قدمی حذف قرار گرفته بود، حالا با کسب 13امتیاز از 15امتیاز ممکن دور رفت، به صدر جدول تکیه زده و اگر با همین میانگین امتیازگیری پیش برود، یک رکورد استثنایی را به نام خود می‌زند و احتمالا رکورد زودهنگام‌ترین صعود تاریخ تیم ملی به جام‌جهانی را می‌شکند. در همین راستا بد نیست به عملکرد ایران در دور رفت مقدماتی جام‌جهانی ادوار گذشته نگاهی داشته باشیم.
در دور رفت مقدماتی جام‌جهانی 1978 آرژانتین، ایران با 3برد و یک مساوی از 8امتیاز ممکن، 7امتیاز به‌دست آورد. در این بازی‌ها به تیم برنده 2امتیاز تعلق می‌گرفت اما با معدل بر مبنای 3امتیاز، ایران در هر بازی معدل 2/5امتیاز را ثبت کرده است. برای دومین صعود به جام‌جهانی که در سال1998 و در فرانسه برگزار می‌شد، ایران با 2تساوی و یک پیروزی معدل 2/33امتیاز را ثبت کرد. تیم ملی 8‌سال بعد (ایران به جام‌جهانی2002 صعود نکرد) برای راه‌یابی به جام‌جهانی2006 آلمان، بازی‌های دور رفت را با یک تساوی و 2پیروزی و ثبت معدل 2/33امتیاز به پایان رساند. در راه صعود به جام‌جهانی2014 برزیل، شاگردان کی‌روش در دور رفت مقدماتی جام‌جهانی یک تساوی، یک شکست و 2پیروزی داشتند تا میانگین 1/75 را ثبت کنند. در دوره قبلی هم (جام‌جهانی2018 روسیه) در دور رفت با کی‌روش 2/2امتیاز در هر بازی را ثبت کردیم. حالا اما بهترین رکورد تیم ملی در دور رفت مقدماتی‌های جام‌جهانی در دستان اسکوچیچ و تیمش است. آنها از 12بازی آخر خود در همه رقابت‌ها، 11بازی را برده و یک‌بار مساوی کرده و درنهایت معدل 2.6امتیاز را به‌دست آورده‌اند.

  وضعیت گروه A
ایران با یک تساوی و 4برد با 13امتیاز مقتدرانه در صدر ایستاده است اما وضعیت کره‌جنوبی هم خوب است. کره‌ای‌ها 2تساوی به‌دست آورده‌اند و بقیه بازی‌ها را برده‌اند و 11امتیاز دارند. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده همین لبنان است که جلوی ایران در زمین خودش در محوطه جریمه حبس شده بود. لبنانی‌ها 5امتیاز دارند و خوبی این تیم این است که می‌توانند باز هم از بقیه مدعیان و رقبای ایران امتیاز بگیرند. عراق که کاتانچ را پیش از این مرحله از کار برکنار و ادووکات هلندی را جایگزین او کرد، هیچ بردی به‌دست نیاورده، اما لطفی که به ما کرده این بوده که توانسته از کره‌جنوبی امتیاز بگیرد. عراق غیر از باخت به ایران همه بازی‌هایش را مساوی کرده. وضعیت ادووکات به‌قدری وخیم است که خودش در کنفرانس مطبوعاتی پس از تساوی با سوریه گفته آمادگی اخراج را دارد.
امارات متحده عربی که به‌نظر می‌رسید با ملی‌پوش کردن بازیکنان خارجی و استخدام یک مربی مشهور به نام فان‌ماوریک جزو مدعیان خواهد بود، در دور رفت حرفی برای گفتن نداشت و حتی در خانه خودش به ایران باخت. امارات یک باخت هم به کره داد و 3بازی دیگرش را مساوی کرد. سوریه تنها 2تساوی به‌دست آورد. ایران در صورت پیروزی برابر سوریه در بازی سه‌شنبه این هفته در اردن، امتیازات خود را به 16 خواهد رساند. کره که بعید است پا پس بکشد اما لبنان و عراق و امارات و سوریه در رویارویی فرسایشی و باخت-باخت مقابل هم می‌توانند کمک کنند تا صعود ایران خیلی زودتر از ادوار پیش و پایان یافتن مسابقات گروهی قطعی شود. باخت احتمالی عراق در بازی این هفته مقابل کره می‌تواند خیال ما را راحت و این مدعی را از گردونه رقابت خارج کند.

  وضعیت گروه B
هروه رنار که می‌توانست سرمربی تیم ملی ایران باشد اما فدراسیون قبلی عجله کرد و با ویلموتس عهدنامه ترکمانچای بست، توانسته از تیم ملی عربستان مدعی شماره‌یک صعود از این گروه بسازد. رنار و تیمش تنها در بازی آخر گروه در زمین استرالیا امتیاز از دست دادند و بدون گل مساوی کردند. بازی بعدی در زمین خودی مقابل ویتنام است. دیدار رفت در ویتنام 1-3 به سود سعودی‌ها شد. عربستان دقیقا هم‌اندازه ایران امتیاز گرفته و میانگین 2/6امتیاز در هر بازی دارد. استرالیا به عربستان امتیاز داد و با شکست مقابل ژاپن باعث شد شانس صعود ژاپنی‌ها زنده بماند. ژاپن در زمین خودش به عمان که برانکو ایوانکوویچ را روی نیمکت دارد یک بر صفر باخت و در عربستان هم همین نتیجه را تکرار کرد، اما 3بازی بعدی با برد این تیم همراه بود. برانکو هم همان 4امتیاز را به دست آورد و 2باخت به عربستان و استرالیا داد. او توانست با تیمش در زمین چین امتیاز بگیرد و ژاپن را در بازی خارج از خانه ببرد. با این ‌حال بعید است عمان شانس زیادی برای صعود و ادامه رقابت داشته باشد. ویتنام هر 5بازی خود را باخته و احتمالا بازی ششم را این هفته در عربستان می‌بازد. چین هم فقط یک‌تساوی و یک‌برد به‌دست آورده و کسی روی این تیم برای صعود حساب نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید