• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 20 آبان 1400
کد مطلب : 145262
+
-

انسان تنبل در کرمانشاه

چهره روز
انسان تنبل در کرمانشاه

چهره روز این صفحه به کشف انسان 2میلیون ساله راست‌قامت (انسان هومو ارکتوس) در کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه سنگ‌معدن کرمانشاه اختصاص دارد. باستان‌شناس‌های ایرانی توانسته‌اند ظرف یک هفته بررسی پیمایشی در منطقه سنگ‌آهن کرمانشاه، نزدیک روستای گاکیه این استان، ده‌ها تبر سنگی، ساطور ابزار و سنگ مادر مربوط به دوره پارینه سنگی کهن کشف کنند که در بازه زمانی ۲۵۰هزار سال تا ۱.۵‌میلیون سال پیش ساخته می‌شدند. بدین‌ترتیب باستان‌شناس‌ها توانسته‌اند بقایای بازمانده از انسان‌های راست‌قامت یا هومو ارکتوس را که گفته می‌شود حدود 700هزار تا یک‌میلیون سال قبل در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند را از زیر خاک بیرون بکشند. 
سامان حیدری گوران که سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه است به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی خبر داده است احتمالا سازندگان ابزارهای منطقه سنگ‌معدن کرمانشاه «انسان‌ریخت»های موسوم به «هومو ارکتوس» بوده‌اند. بدین‌ترتیب پای انسان راست‌قامت که 2میلیون سال قبل می‌زیسته است از آفریقا به کرمانشاه در ایران رسیده. انسان هومو ارکتوس یا راست‌قامت 2میلیون سال قبل در آفریقا می‌زیست و از آنجا به دیگر نقاط کره زمین ازجمله آسیا و اروپا مهاجرت کرد. نسل راست‌قامت‌ها اما مانند بسیاری از گونه‌های قبل از خود ازجمله هوموهابیلیس‌ها و انسان‌های اوسترالوپیتکوس، قادر به بقا نبود و درنهایت منقرض شد. دانشمندان و دیرینه‌شناس‌ها عامل انقراض انسان راست‌قامت را تنبلی اعلام کردند.
دانشگاه ملی استرالیا با تحقیق روی بقایای انسان هوموارکتوس در شبه‌جزیره عربستان اعلام کرده است که انسان راست‌قامت که پیش از نئاندرتال‌ها روی زمین زیست کرده است، از روش‌های سخت برای ادامه زندگی و بقا پرهیز کرده و در ساختن ابزار و جمع‌آوری غذا همیشه ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کرد. به‌دلیل همین گرایش ذاتی انسان راست‌قامت به تنبلی و دوری از انجام کارهای سخت در مقایسه با شرایط محیطی پرمخاطره و در حال تغییر بود که بقای انسان راست‌قامت به خطر افتاد و این گونه از انسان نتوانست خود را با شرایط و چالش‌های محیطی تطابق دهد و منقرض شد. انسان هومو ارکتوس می‌دانست اگر کمی تلاش کند با طی مسافت‌های کوتاه می‌تواند به منابع غنی‌تر دست یابد، اما این کار را نمی‌کرد. درحالی‌که گونه‌های بعد از انسان هوموارکتوس، شامل انسان نئاندرتال و هوموساپینس‌ها، بسیار در زمینه جمع‌آوری موادغذایی و ساخت ابزار حساسیت داشتند و به‌منظور دسترسی به بهترین منابع حاضر بودند مسافت‌های بسیار طولانی را هم طی کنند. 
حالا باستان‌شناس‌های ایرانی ردپای انسان هومو ارکتوس یا انسان راست‌قامت تنبل را در منطقه سنگ‌معدن کرمانشاه یافته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که انسان راست‌قامت توانسته است پیش از انقراض خود را به این منطقه برساند. اما رسیدن هومو ارکتوس‌های تنبل به ایران بیش از یک‌میلیون سال زمان برده و به همین دلیل چهره روز امروز به انسان راست‌قامتی اختصاص یافته است که بیش از یک‌میلیون سال قبل در کرمانشاه 
زیسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید