• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 19 آبان 1400
کد مطلب : 145131
+
-

هشدار هواشناسی برای 9 استان

ساکنان استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، زنجان، قزوین، کردستان، گلستان، گیلان و مازندران مراقب باشند

آب و هوا
هشدار هواشناسی برای 9 استان

پرنیان سلطانی- خبر‌نگار

 پس از گذشت 19روز از‌ماه آبان، پاییز با هوای سرد و بارانی‌اش رفته رفته در استان‌های مختلف نمود بیشتری پیدا می‌کند تا جایی که سازمان هواشناسی برای 9استان در روزهای آخر هفته هشدار صادر کرده است و به کوهنوردان توصیه می‌کند در روزهای پیش‌رو از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.امین‌حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه روز گذشته، سه‌شنبه 18آبان برای استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، زنجان، قزوین، کردستان، گلستان، گیلان و مازندران هشدار صادر شده بود، توضیح می‌دهد: بارش باران و برف در مناطق کوهستانی و سردسیر، احتمال وقوع پدیده کولاک، وجود پدیده مه، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، کاهش دید افقی بر اثر مه و... از مواردی است که موجب شد سازمان هواشناسی کشور برای 9استان هشدار صادر کند.

خروج موج بارشی از شنبه
علاوه بر این هشدارهای پاییزه، براساس اعلام سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود از بعدازظهر امروز، چهارشنبه شمال استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران بارانی شود. فردا، پنجشنبه نیز این بارش‌ها به شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز یعنی استان‌های قزوین، البرز و تهران و همچنین غرب استان مرکزی خواهد رسید. ساکنان استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، سمنان و خراسان شمالی می‌توانند برای روز جمعه منتظر باران باشند و روز شنبه بارش‌ها به‌صورت پراکنده در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رخ خواهد داد. این موج بارشی روز شنبه از کشورمان خارج خواهد شد.

هشدار دریایی برای استان‌های ساحلی
در کنار هشدار هوایی برای استان‌های ذکر شده سازمان هواشناسی برای دریای خزر و سواحل بوشهر و خوزستان هم هشدار دریایی صادر کرده است. این یعنی دریای خزر و مناطق شمال و غرب خلیج‌فارس در روزهای آخر هفته مواج و متلاطم خواهد بود و به همین دلیل ساکنان و مسافران این شهرها باید از شنا کردن در دریا پرهیز کنند.
کوهنوردان هم در این روزهای پیش رو از صعود به ارتفاعات خودداری کنند؛ زیرا براساس اعلام امین‌حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی به روزنامه همشهری، روز پنجشنبه روی رشته کوه‌های البرز غربی و مرکزی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل شاهد بارش برف و باران خواهیم بود که شدت بارش‌ها بیشتر متوجه ارتفاعات گیلان و مازندران است.  جمعه نیز با اینکه از شدت بارش‌های سرتاسر کشور کاسته خواهد شد، اما بارش‌ها به زاگرس مرکزی کشیده می‌شود و هوای کوهستان‌های زاگرس شرایط مساعدی برای کوهنوردی ندارند.

کاهش کیفیت هوا در 5استان
درحالی‌که فردا استان اردبیل کاهش محسوس دما خواهد داشت، در مناطق پرجمعیت و پرتردد و همچنین صنعتی استان‌های تهران، البرز، مرکزی، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی، به‌دلیل وجود جو آرام و وزش باد ملایم، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پیش‌بینی شده است؛ درنتیجه در این مناطق شاهد کاهش کیفیت هوا خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید