• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 19 آبان 1400
کد مطلب : 145133
+
-

تعطیلی خط صادراتی تراکتور در کردستان

مالیات، تراکتورسازی کردستان را که یکی از قطب های صادرات تراکتور بود، به تعطیلی کشاند

صنعت
تعطیلی خط صادراتی تراکتور در کردستان

فرحناز چراغی- خبر‌نگار

 شرکت تراکتورسازی کردستان به مرکزیت تبریز یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی استان و تنها کارخانه تولید تراکتورهای 2و تک دیفرانسیل با قدرت 75 اسب بخار در کشور است. تراکتورسازی در کردستان از سال۸۳ آغاز شد و به‌عنوان یکی از باثبات‌ترین شرکت‌های مستقر در کردستان، محصولاتش را به عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌کند. کارخانه تراکتورسازی کردستان شبکه‌ای از کارخانه بزرگ تراکتورسازی ایران و ۹۵درصد از قطعات تراکتورهای آن ساخت داخل است.
رسیدن به تولید سالانه ۵هزار تراکتور یکی از اهداف مهم مسئولان ‌شرکت بود، اما مدتی قبل مدیرعامل شرکت تراکتورسازی از تعطیلی خط تولید این شرکت در کردستان خبر داده است. یوسف دادگرنوبران با بیان اینکه خط تولید کل مجموعه تعطیل نشده است به همشهری می‌گوید: یکی از تولیدات شرکت که صادراتی و از برندهای خط تولید تراکتورسازی در کردستان بود هم‌اکنون تعطیل شده است. مدیرعامل شرکت تراکتورسازی کردستان امور مالیاتی را عامل تعطیلی خط تولید صادراتی تراکتورسازی کردستان عنوان می‌کند و می‌افزاید: چرا وقتی صادرات تراکتور معاف از مالیات است، باید مالیات پرداخت کنیم؟ شرکت، تراکتورهای خود را به تبریز فروخته و تبریز آنها را صادر و امور مالیاتی رقم بالایی را برای خط تولید کردستان تعیین کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم خط تولید کردستان را تعطیل کنیم تا مجبور نباشیم پول گزافی را به‌عنوان مالیات پرداخت کنیم.
وی درباره فشارهای مالیاتی بر شرکت تراکتورسازی می‌گوید: با توجه به تحریم‌ها و مشکل صادرات در سال‌های گذشته مدل۲۸۵ از طریق شرکت تراکتورسازی تبریز صادر می‌شد، اما در اظهارات مالیاتی تعبیر متفاوتی از قانون وجود دارد. دادگر با بیان اینکه توسعه و افزایش تولید از برنامه‌های مدیران تراکتورسازی کردستان بوده است، می‌افزاید: افزایش چندبرابری و میلیاردی مالیات، وضعیت نامطلوبی را برای شرکت رقم زده است. وی به شرایط فروش در شرکت تراکتورسازی ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید: شرکت تراکتورسازی ایران در کنار ارتقای کیفیت تولید به‌دنبال افزایش تولید نیز هست. هم‌اکنون شرکت تراکتورسازی در کردستان مجوزهای لازم برای خرید‌ ۹هزار مترمربع زمین را برای توسعه فعالیت خود دریافت کرده است. دادگر درباره میزان تولید شرکت تراکتورسازی در کردستان می‌گوید: در دوره‌های مختلف سالانه بین هزار تا 5هزار تراکتور در کارخانه ما تولید شده که از این تعداد سهم استان ۱۴دستگاه در روز است. همچنین بیش از 5هزار نفر نیز در شرکت تراکتورسازی ایران مشغول به‌کار هستند که سهم استان کردستان ۱۰۴نفر است که در یک شیفت کاری فعالیت می‌کنند.
مدیرعامل شرکت تراکتورسازی با بیان اینکه این شرکت در مجموع ۱۶نوع تراکتور را در سبد تولید خود دارد، می‌افزاید: کارخانه تراکتورسازی کردستان شعبه‌ای از کارخانه بزرگ تراکتورسازی ایران است که ۹۵درصد قطعات ساخت داخل، روزانه ۱۴تراکتور مونتاژ و روانه بازار داخلی و خارجی می‌کند. این شرکت تراکتورسازی ۷۱نوع موتور در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خودرو تولید می‌کند. وی خاطرنشان می‌کند: گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ادوات کشاورزی حدود ۵دهه فعالیت می‌کند. این شرکت شامل 7شرکت اقماری در تبریز و ۲شرکت در سنندج و ارومیه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید