• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145088
+
-

گزارش/ سفر سردار قاآنی به عراق در روزهای پرتنش بغداد

اتفاقات منطقه چندی است که به‌سرعت در حال تغییر است و شاهد تحولات جدی و پشت سر هم هستیم. این روزها تحولات عراق بر افغانستان چربیده است تا آنجا که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سفری از پیش اعلام‌نشده، به بغداد رفت و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
شبکه المیادین از سفر روز یکشنبه سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عراق و دیدار با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و «برهم صالح» رئیس‌جمهور این کشور خبر داد. به‌گزارش فارس، سفر فرمانده نیروی قدس سپاه به عراق و دیدار با مقامات بلندپایه این کشور در شرایطی است که اوضاع داخلی عراق درپی حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی در بامداد یکشنبه، همچنان تنش‌آمیز است. به‌گفته المیادین، سردار قاآنی همچنین با چند مقام دیگر عراقی   دیدار و تأکید کرده است که عراق نیاز به ثبات و حفظ وحدت داخلی خود دارد و لازم است تا از هرگونه اقدامی که امنیت عراق را تهدید می‌کند، دوری شود. او در این دیدارها همچنین تأکید کرده که ضروری است تا خواسته‌های مردم و معترضان به نتیجه انتخابات در چارچوب قانون مورد توجه قرار گیرد. تحولات پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و اعتراض گروهی از مردم این کشور به نتایج آن، رخدادهای خونین جمعه گذشته در بغداد و موضوع حمله پهپادی به منزل نخست‌وزیر این کشور وضعیت عراق را قابل تامل کرده است. سفر قاآنی هم در حالی صورت گرفته که یک ‌ماه پیش   برخی رسانه‌ها شایعه سفر سردار قاآنی به بغداد را دقیقا ۲۴ساعت پس از انتخابات پارلمانی عراق ‌منتشر کردند که آن زمان واکنش ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد را بر‌انگیخت و خبرسازی‌ها در مورد سفر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق را رد کرد. مسجدی در صفحه توییتر خود نوشت: اخیرا سردار قاآنی سفری به بغداد و عراق نداشته و موضوع مطرح‌شده توسط برخی رسانه‌ها و در فضای مجازی صحت ندارد و دروغ است. همچنین روز گذشته سخنگوی وزارت امورخارجه   در پاسخ به اینکه حمله انجام‌شده در عراق بیشتر به نفع چه‌کسی یا چه کسانی است و آیا آمریکا دنبال راه‌انداختن جنگ شیعه با شیعه در عراق است، تصریح کرد: باید اجازه دهیم گروه‌های ذیربط و نهادهای قانونی در عراق بررسی‌های خود را تکمیل کنند.
سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود به تماس تلفنی امیرعبداللهیان و فؤاد حسین همتای عراقی او اشاره و اظهار کرد که در این تماس روی این موضوع بحث شد که همه باید کمک کنیم تا مسببان، عاملان و آمران این ماجرا پیدا شوند. مسیر ثبات عراق از مسیر همین همکاری‌ها و حکومت قانونی می‌گذرد لذا باید اجازه دهیم فضای مناسب برای نهادهای ذیربط قانونی و قضایی عراق ایجاد شود تا بتوانند درخصوص واقعه بررسی‌های دقیق‌تر داشته باشند. او در ادامه درباره موضع صریح وزارت خارجه به ترور الکاظمی، گفت: وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه مواضع را مشخص می‌کند که دیروز با صراحت و بدون لکنت گفته شد. مواضع ایران همان است که توسط دستگاه دیپلماسی مطرح می‌شود و ما به امنیت و ثبات در عراق و حاکمیت قانون در این کشور تأکید داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید