• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145042
+
-

از گور بر خاسته

شهاب زاهدی چگونه از محرومیت به یک گلزن اروپایی تبدیل شد

از گور بر خاسته

درحالی‌که در فوتبال ایران کلی مهاجم خوب داریم و مهدی طارمی هم که شناخته‌شده‌ترین بازیکن فعلی فوتبال ماست، از اردوی تیم ملی خط خورده و آقای گل لیگ و برخی مهاجمان خوب دیگر هم به تیم ملی دعوت نمی‌شوند، 2‌بازیکن ایرانی دیگر در خط حمله تیم زوریا در لیگ اوکراین غوغا کرده‌اند. لیگ اوکراین 2‌سهمیه در لیگ قهرمانان دارد و شاختار و دینامو کی‌یف از این کشور همواره بین بزرگان اروپا جای دارند. برای همین نمی‌توان گفت درخشش شهاب زاهدی و‌اللهیار صیادمنش در ترکیب زوریا و گلزنی‌های مداوم آنها اتفاقی یا بی‌ارزش است. در بازی آخر و در هفته چهاردهم لیگ برتر اوکراین، تیم زوریا لوهانسک با هت‌تریک شهاب زاهدی میهمانش ورس لیونه را 3بر صفر شکست داد. گل اول را هم‌ اللهیار برایش ساخت. شهاب در 37دقیقه هت‌تریک خود را ثبت کرد تا زوریا با 29امتیاز به رده سوم لیگ معتبر اوکراین صعود کند و در فاصله 6امتیازی 2تیم سرشناس این کشور که در لیگ قهرمانان با رئال و بارسا همگروه شده‌اند، قرار بگیرد. حالا در 5بازی آخر زوریا، ‌اللهیار ۵‌گل و یک‌ پاس‌گل به نام خودش ثبت کرده و شهاب ۶‌گل و 3‌پاس‌گل. به این نکته هم باید اشاره داشت که این نخستین هت‌تریک مهاجم 26‌ساله سابق پرسپولیس در خارج از ایران نبوده است. او زمانی که برای المپیک دونتسک توپ می‌زد، مقابل لووف هت‌تریک کرد. حالا که زاهدی اوج گرفته، بدنیست نگاهی به کارنامه فوتبالی او داشته باشیم. شهاب فوتبالش را از جوانان پیکان آغاز کرد و سپس در همین رده سنی به مقاومت و در رده سنی امید به پرسپولیس رفت. تا پیش از مثبت‌شدن تست دوپینگش، از او به‌عنوان یک بازیکن آینده‌دار یاد می‌شد اما هواداران پرسپولیس زیاد جدی‌اش نمی‌گرفتند. شهاب پیش از خروج از فوتبال ایران مدتی هم به‌عنوان بازیکن قرضی در ماشین‌سازی حضور داشت و 4‌سال پیش نخستین تجربه لژیونری‌اش را در وستمانایا در لیگ ایسلند به‌دست آورد؛ تیمی که هم‌اکنون در دسته دوم به‌سر می‌برد. پس از عملکرد خوبی که در وستمانایا ایسلند داشت (زدن 8‌گل در 23‌بازی لیگی)، مورد توجه تیم سوون سامسونگ کره‌جنوبی قرار گرفت و در نقل و انتقالات نیم فصل‌۲۰۱۹ به این تیم مطرح آسیایی پیوست. البته این اتفاق چندان برای زاهدی خوشایند نبود. پس از اطلاع تیم کره‌ای از محرومیت گذشته‌اش به‌دلیل دوپینگ، قرارداد این بازیکن فسخ شد و در روز 27‌دی‌ماه زاهدی از این تیم جدا شد. مهاجم ملایری در سال1393به‌دلیل دوپینگ و استفاده از ماده ممنوعه از گروه استروئیدهای آنابولیک به‌مدت 2سال از فعالیت‌های رسمی مرتبط با فوتبال محروم شده بود. او در سال‌۲۰۱۹ به باشگاه المپیک دونتسک اوکراین پیوست. او سال اول برای این تیم در 23‌بازی لیگی، 6‌گل زد و سال دوم در 11‌بازی لیگی، 8‌گل به ثمر رساند. او در سال‌2020 سر از زوریا درآورد و در 12‌بازی لیگی تنها 2‌گل به ثمر رساند اما حالا امسال شرایط برای او فرق کرده است.
عملکرد شهاب در این فصل عالی بوده. او در 19بازی در همه رقابت‌ها 10گل و 4پاس‌گل ثبت کرده. در 13بازی لیگ 6گل و 3پاس‌گل و در لیگ کنفرانس اروپا که امسال برای نخستین‌بار برگزار می‌شود، توانسته در 5بازی شامل مرحله گروهی و پلی‌آف، 2‌گل بزند و یک‌ پاس‌گل بدهد. او و‌اللهیار در بازی پنجشنبه این تیم مقابل زسکا صوفیه بلغارستان موفق به گلزنی شدند. در این گروه تیم آاس‌رم هم با مورینیو حضور دارد و تیم نروژی که 5گل به رم زد. این را هم درنظر بگیرید که آمار فوق‌العاده زاهدی در حالی به‌دست آمده که او بازیکن فیکس نیست و تنها در نیمی از بازی‌های زوریا از ابتدا در ترکیب قرار گرفته است. او در مجموع در 56درصد دقایق ممکن برای این تیم به میدان رفته و در عین حال روی 50درصد گل‌های زوریا نقش داشته. در این فصل شهاب و‌اللهیار با 3‌پاس‌گل بعد از الکساندر گلادکی، بهترین پاسور تیم بوده‌اند و مشترکا بالاتر از گلادکی بهترین گلزن تیم. این دو در کنار سباستین تیل و ۴‌بازیکن دیگر مشترکا در رده سوم برترین گلزنان لیگ قرار دارند.
درباره او و ‌اللهیار شاید سخت باشد از الان بگوییم شایسته به‌دست آوردن فرصت در تیم ملی ایران هستند؛ آن‌هم با وجود مهاجمانی مثل طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، قائدی و مهاجمان صاحب‌کلاسی که در لیگ برتر ایران بازی می‌کنند و شانسی برای حضور در تیم ملی به‌دست نمی‌آورند. اما قطعا تجربه‌ای که در بازی‌های خارجی به‌دست می‌آورند، در آینده به درد فوتبال ما خواهد خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :