• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145024
+
-

تهدید جدی کرونای مزمن برای کودکان

متخصصان در ماه‌های اخیر دریافته‌اند 15درصد از کودکان سراسر دنیا تاکنون به کووید-19 مزمن مبتلا شده‌اند

تهدید جدی کرونای مزمن برای کودکان

زهرا خلجی - خبر‌نگار

بیشتر کودکان و نوجوانان که تست کووید-19 آنها مثبت می‌شود یا بی‌علامت هستند یا علائم بسیار کمی دارند، اما تعداد بسیار کمی از آنها همچنان ممکن است علائم‌شان تا یک ‌ماه پس از نخستین ابتلا به کروناویروس ادامه داشته باشد که به این بیماری کووید مزمن گفته می‌شود. با بازگشایی مدارس و برداشتن بسیاری از محدودیت‌ها، خانواده‌ها از ابتلای فرزندان کودک و نوجوان خود به کووید-19 هراس دارند. این ابتلا نه‌تنها کودکان، بلکه خانواده‌ها را نیز می‌تواند در دام بیماری بیندازد. کووید معمولا در کودکان به شکل ساده‌تری نسبت به بزرگسالان بروز می‌کند، اما به این معنا نیست که این اتفاق در همه افراد کودک و نوجوان یکسان است.
دکتر ساندرا آدامز، استاد زیست‌شناسی و ویروس‌شناسی دانشگاه ایالتی مونتکلیر در این‌باره به NJ Advance Media گفت: مطالعات درباره میزان ابتلای کودکان و نوجوانان متفاوت است و اعداد از 5درصد تا 15درصد از کودکان در سراسر جهان که به‌مدت طولانی به کووید-19 مبتلا شده‌اند، متغیر است.
دکتر بروس پترسون، مدیر پزشکی سابق ویروس‌شناسی تشخیصی در دانشگاه استنفورد که اکنون در IncellDx و مرکز درمان کووید مزمن مشغول به‌کار است نیز می‌گوید: تعداد کمی از کودکانی که مبتلا به کووید می‌شوند، به نوع مزمن و طولانی آن دچار می‌شوند. پترسون گفت: همواره درصدی از افراد مبتلا به کووید-19، نوع مزمن آن را تجربه می‌کنند و می‌توان گفت آمار 10 تا 30درصدی در این رابطه، عدد صحیحی است. درباره کودکان باید بگویم که آمار در حال نزدیک شدن به این عدد است و بیشتر مطالعات از این ادعا حمایت می‌کند.
تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی بریتانیا درباره کووید-19 در کودکان در بریتانیا تخمین زده است که 14.5درصد از کودکان 12 تا 16ساله و 12.9درصد از کودکان 2 تا 11ساله پس از بروز نخستین علائم بیماری، همچنان آنها را 5هفته بعد نیز تجربه کرده‌اند، اما برخی مطالعات محدود نشان می‌دهد که درصد کودکان با کووید مزمن می‌تواند بیشتر از اینها باشد.
یک مطالعه درباره کووید مزمن در کودکان نشان می‌دهد که بیش از نیمی از کودکان بین 6 تا 16ساله که به کروناویروس مبتلا شده‌اند حداقل یک علامت طولانی‌مدت داشته‌اند که بیش از 120روز در آنها ماندگار بوده است و 42.6درصد از این کودکان علائمی را گزارش داده‌اند که زندگی روزانه آنها را مختل کرده است.

علائم کووید-19 مزمن در کودکان و نوجوانان
شایع‌ترین علامت‌های کووید مزمن در کودکان و نوجوانان شامل موارد زیر می‌شود: مه مغزی، خستگی، تنگی نفس، سرفه، درد مفاصل، درد در قفسه سینه یا شکم، تب، سردرد، اختلال خلقی، سبکی سر هنگام ایستادن، تپش قلب و از دست دادن حس بویایی و چشایی. متخصصان می‌گویند علائم مشخص، خود را تنها در کودکانی نشان می‌دهد که بیماری در آنها تبدیل به نوع مزمن می‌شود. آدامز البته در این رابطه به مطالعه‌ای اشاره کرد که برخی نشانه‌های التهابات مزمن را نیز در بچه‌ها پیدا کرده است.
پترسون می‌گوید: علائم کودکان بسیار شبیه به علائم بزرگسالان است، اما فقط یک علامت به‌ویژه در افرادی که او آنها را معاینه کرده بود، شایع بود؛‌ خستگی. برخی از کودکان به‌دنبال کووید مزمن حتی در انجام تکالیف‌شان نیز دچار مشکل می‌شوند که این از عوارض مه‌مغزی ناشی از بیماری است.

ماندگاری کرونای مزمن در کودکان
دانشمندان و متخصصان هنوز از  دانش کافی درباره مدت زمان وجود علائم کووید مزمن در کودکان و نوجوانان واکسینه شده و واکسینه نشده برخوردار نیستند. برخی کارشناسان می‌گویند دوره‌های زمانی کلی وجود دارد که کووید مزمن در آن روند خود را طی می‌کند. آدامز در این‌باره می‌گوید: کودکان مبتلا به کووید-19 مزمن معمولا علائم‌شان بین 4 تا 8هفته ماندگار است. برخی علائم ممکن است حتی تا 12هفته هم خود را نشان دهد. او البته معتقد است، مداخلات درمانی و دارویی، علائم را طی چند هفته درمان می‌کند، اما بدون دارو، ممکن است ماه‌ها باقی بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید