امروز 110دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حملونقل همگانی تهران افزوده میشود؛ 65اتوبوس دیگر هم در راه است
بهار اتوبوسها در پاییز پایتخت
رئیس شورای شهر در جلسه دیروز از تصمیم دولت برای کمک به بهبود ناوگان حملونقل عمومی تهران خبر داد
زینب زینالزاده - خبرنگار
رئیس شورای شهر تهران دیروز قبل از شروع جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و از حمایت و همکاری دولت برای بهبود وضعیت ناوگان حملونقل عمومی خبر داد و گفت: «امروز(دوشنبه) 110دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی میشود و تعدادی هم چند روز دیگر وارد شبکه خدمترسانی خواهد شد.» پارلمان شهری دیروز میزبان 2معاون شهردار تهران بود که در ابتدا معاون خدمات شهری و محیطزیست گزارشی از عملکرد 10هزار نیرو برای مقابله با آبگرفتگی ارائه داد و معاون فنی و عمرانی شهردار تهران هم با استناد به برنامه پنجساله دوم و سوم گفت که بیش از ۲۶پروژه باید اجرا شود و اولویت با پروژههای گلوگاهی است.
بهگزارش همشهری، جلسه دیروز با صحبتهای رئیس شورای شهر تهران شروع شد و مهدی چمران به افتخارآفرینی نیروهای سپاه در آبهای خلیجفارس اشاره کرد و گفت: «درگیری دریایی میان قایقهای سپاه پاسداران و کسانی که نفتکش ما را سرقت کرده بودند، موضوع مهمی است که با شجاعت نیروهای سپاه پاسداران، سارقان نفتکش تسلیم شدند و نفت سرقت شده به بندرعباس منتقل شد.» او ادامه داد: «این موفقیت با عملیات حساب شده و شجاعانه برادران سپاه در خلیجفارس نصیب ما شد و من این موفقیت را به ملت تبریک میگویم و باید از این موفقیتها درس عبرت بگیریم و دشمنان نیز بیاموزند در مقابل ملت آماده ما توان و یارای مقاومت ندارند.» رئیس پارلمان شهری به بارندگیهای اخیر و اقدامات بموقع شهرداری تهران هم اشاره و عنوان کرد: «بارندگی همیشه پیامدهایی دارد و باید سعی کنیم این پیامدها کمتر شود. در روزهای اخیر نیروهای شهرداری با آمادگی کامل موضوع را مدیریت کردند و تا ساعت پایانی زیر بارش ایستادند و تلاش کردند تا مشکلی برای شهر و شهروندان پیش نیاید.»
لایروبی بیش از ۵۳۰کیلومتر شبکه اصلی
معاون خدمات شهری و محیطزیست شهردار تهران دیروز در صحن شورا گزارشی از عملکرد نیروهای این معاونت ارائه داد و گفت که لایروبی و پاکسازی انهار، کانالها و مسیلهای اصلی و بیرون کشیدن زبالهها از جویها از مهمترین اقدامات برای مقابله با آبگرفتگی است. بهگفته جلال بهرامی لایروبی و رسوببرداری بیش از ۵۳۰کیلومتر شبکه اصلی، لایروبی 120کیلومتر شبکه کولگذاری شده، لایروبی و رسوببرداری بیش از ۱۰هزار کیلومتر شبکه فرعی و... مهمترین اقدامات انجام شده در راستای کاهش معضل آبگرفتگی در پایتخت است. او با بیان اینکه زبالههایی چون تفالههای میوه و سبزی، جعبه شیرینی و کارتن موز، نخالههای ساختمانی، مبل تکنفره و لاستیک ماشین، بطری نوشابه و... از نهرها و کانالها جمعآوری شدهاند، به شناسایی مشکلات و رفع برخی از نواقص اشاره و عنوان کرد: «۱۰۸نقطه خطرساز (نقاطی که مشکلات فنی دارند) و ۷۲محدوده دارای نواقص بهرهبرداری شناسایی شدند که ۳۰درصد از نقاط دارای مشکل فنی و ۹۰درصد از نواقص بهرهبرداری در سالجاری رفع شدند.» معاون شهردار تهران با بیان اینکه در بارشهای اخیر 10هزار نیروی کارگر در حال آمادهباش و فعال بودهاند، گفت: «جهت رسیدگی به نواقص و مشکلات و کنترل نقاط آبگیر هماهنگیهای لازم با سایرمعاونتها انجام شد.»
واکنش اعضا به گزارش معاونت خدمات شهری
پرویز سروری، نایب رئیسشورا پس از استماع گزارش معاون خدمات شهری و محیطزیست به روایتگری در سیستم شهرداری اشاره کرد و گفت: «ما دچار یک غفلت بزرگ در شهرداری هستیم و این غفلت سبب میشود روایتگری را دیگران انجام دهند و شهرداری از خود روایتی نداشته باشد. شهرداری در این چندروزه عملیات بزرگی را انجام داد و 10هزار نفر فعال بودند تا با آبگرفتگی مقابله کنند، اما کسی خبر ندارد و در عوض کلیپی متعلق به سال96 در فضای مجازی منتشر شد و مردم در خانههای خود فکر کردند که تهران را آب برده است. ما شهرداری را مقصر میدانیم. اگر روایتگری نکند و همچون یک فرد مظلوم در گوشهای بایستد، چنین وضعی بروز میکند.» ناصر امانی هم درباره مدیریت بارندگی پایتخت، گفت: «در این چند روز بارندگی شهرداری تهران حضور فعالی داشته و از زحمات همه نیروها تقدیر میکنیم، اما آبگرفتگی موضوعی نیست که مربوط به این دوره باشد و در همه ادوار با این مشکل روبهرو بودهایم. در شهرهای صنعتی بزرگ دنیا که پیشرفتهترین سیستمها را دارند، باز هم با یک بارندگی سیلاب ایجاد میشود، اما میخواهیم مردم بدانند که شورای شهر بیتفاوت نیست.» او تأکید کرد: «سازمان هواشناسی، بارانهای سیلآسا و احتمال آبگرفتگی را هشدار داده بود. آیا امکان نداشت قبل از آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب با استفاده از تجربه گذشته و نقاط مشخص شده آبگرفتگی که نقشه آن در اختیار همه مناطق است، علاج واقعه را قبل از وقوع میکردیم؟» مهدی پیرهادی هم گفت: « مشکل آبگرفتگی چندروزه اخیر تهران در مقایسه با سنوات گذشته وضعیت بهتری داشت؛ از این رو پیشنهاد میکنم که معاون خدمات شهری نسبت به ستادهای برفروبی با اهتمام بیشتری این موضوع را دنبال کند تا با بارش برف دچار مشکل نشویم.»
جبران عقبماندگیهای عمرانی با 74هزار میلیارد تومان
معاون فنیوعمرانی شهردار تهران اما در جریان ارائه گزارش از برنامههای پیشبینیشده گفت که وظایف شهرداری ساخت خیابان، زیرساختهای عمرانی و نگهداشت و پاسبانی از حریم زیرساختهاست. عباس شعبانی با بیان اینکه فعالیت عمده معاونت فنی و عمرانی طراحی و اجرای پروژهها، مرمت، بازسازی و مقاومسازی زیرساختها و هدایت، نظارت و کنترل سازمانی پروژههاست، گفت: «تکالیف مهمی در برنامه پنج ساله دوم و سوم باقیمانده و بیش از ۲۶پروژه باید اجرا شود و اولویت با پروژههای گلوگاهی است و درخواست دارم در بودجه۱۴۰۱ برای نگهداشت شهر بودجههای دائمی درنظر گرفته شود؛ چراکه نگهداشت مسئله مهمی محسوب میشود.» او به وضعیت تقاطعها هم اشاره و عنوان کرد: «۹۹تقاطع در شهر داریم که بیش از ۷۴۱کیلومتر، راه شهروندان را طولانی میکند که درصورت اصلاح تقاطعها، این مسیر به ۵۷کیلومتر کاهش مییابد و بیش از یکمیلیارد و۷۰۰میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفهجویی میشود.» بهگفته او، اصلاح تقاطعها در مدت 4سال و با 2هزارو100میلیارد تومان اعتبار قابل انجام است و اگر امسال بودجه موردنیاز تأمین شود ۱۳تقاطع در مرحله اول اصلاح میشود. شعبانی به اجرای پروژه ال.آر.تی در بزرگراه همت هم اشاره و عنوان کرد: «بودجه امسال معاونت فنی و عمرانی 1500میلیارد تومان است و برای جبران عقبماندگی و اجرای پروژههای نیمهتمام تا سال1404 نیاز به 73 تا 74هزار میلیارد تومان بودجه است و اجرای پروژه منوریل هم نیاز به یکمیلیارد یورو بودجه دارد.» معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در پایان به اهمیت تکمیل پروژه شهید شوشتری و بروجردی اشاره کرد و گفت: «با اتمام پروژه بزرگراه شهید شوشتری رینگ شرقی تهران تکمیل میشود و پروژه بزرگراه شهید بروجردی هم باتوجه به اینکه حلقه اتصال بزرگراه یادگار امام است، اهمیت دارد.»
نظر اعضا در مورد برنامههای معاونت فنی و عمرانی
پس از این، ناصر امانی ابتدا از برنامه ارائه شده در مورد تکمیل پروژه بزرگراههای شوشتری و بروجردی تقدیر کرد و گفت: «550کیلومتر این شبکه بزرگراهی تکمیل شده و کمتر از 20کیلومتر کسری رینگ تهران تا تکمیل شدن باقیمانده که از طریق بروجردی، شوشتری و یادگار امام به نتیجه برسد؛ بنابراین کار سختی نیست که در مدت 4سال، پروژهای که 75درصد پیشرفت دارد به 100درصد برسد و تکمیل شود.» او در ادامه تأکید کرد: «ایجاد ال. آر.تی در بزرگراه همت اتفاق بسیار خوبی است، اما اتفاقی نیست که بهراحتی به آن دسترسی پیدا کنیم و باید نسبت به این موضوع واقعیتر فکر کنیم. همچنین یکی از تکالیف برنامه پنجساله سوم، تکمیل شبکه آبهای زیرسطحی است که به طول 523کیلومتر با پیشرفت 75درصدی رسیده و بنا بوده تا پایان سال 1398، به 76درصد، تا پایان سال 1399، به 77درصد و تا 1400به 79درصد پیشرفت برسد. معاونت فنی و عمرانی چه برنامهای برای تکمیل این پروژه دارد؟»
حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری هم به پروژههای مناطق اشاره و عنوان کرد: «بسیاری از پروژهها ناقص ماندهاند و باید از معاونت عمرانی مناطق تعیینتکلیف شود که کدام پروژه محلی اولویت دارد.»
احقاق حق؛ هدف بررسی پرونده باغها
بررسی یک پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیرباغ بودن در دستور جلسه دیروز قرار داشت که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی این پرونده گفت: «برای ما مهمترین موضوع احقاق حق است و ما برای خوشحال کردن اشخاص و گروهها، حقوحقوق دیگران را زیر سؤال نمیبریم؛ لذا درخصوص آن پروندههایی که براساس قانون وضعیتشان بهصورت باغ مشخص شده یا برای شهر ارزش دارند و باید بهعنوان باغ صیانت شوند، اعضای کمیسیون همنظر هستند و از باغها صیانت میکنند.» مهدی عباسی ادامه داد: «همچنین درخصوص پروندههایی هم که باغ نیستند قرار نیست حق شهروندان را بهعنوان باغ اعلام کنیم. در نتیجه بسیار دقیق عمل کرده و پروندهها را بارها در جلسات بررسی میکنیم و اسناد، مدارک و همچنین عکسهای هوایی سال 35به بعد یکییکی بررسی میشود؛ بنابراین در نخستین پرونده بهعلت اینکه در سند مالکیت عبارت «قطعه باغ مشجر» آمده است، آن را باغ میدانیم.» احمد صادقی در جریان بررسی این پرونده گفت: «در این پرونده باغ بودن ملک مورد تأیید است، اما سال 99قبل از ارائه رأی شورا، برای آن پروانه صادر شده است و باید این موضوع را تعیینتکلیف کنیم و شهرداری بابت این تخلف پاسخگو باشد. کسانی که مدعی دفاع از باغها بودهاند، خودشان پروانه صادر کردهاند.» مهدی بابایی هم عنوان کرد: «این ملک 11طبقه است و 3طبقه منفی دارد که طبقات روی زمین 50درصد سطح اشغال و زیرزمین 91درصد سطح اشغال دارد؛ بنابراین پیش از رأی شورا گودبرداری شده است.» پرویز سروری نیز گفت: «بههرحال اینجا حقی بهعلت تخلفی ضایع شده است و شهرداری باید گزارش دهد و باید با متخلف برخورد شود. هم مالک احساس حق میکند و هم ما باید تابع قانون باشیم.» ناصر امانی تأکید کرد: «اگر قرار است شورا در موردبحث باغها تصمیمی بگیرد، فقط پروندههایی که باغ شناخته میشود به صحن نیاید؛ چراکه معتقدم برای شفافیت و اینکه مردم بدانند ما نسبت به باغ حساسیت داریم و بیشتر از دیگران مدافع توسعه فضای سبز در شهر تهران هستیم لازم است همه پروندهها در صحن شورا مطرح شود و اگر وقت ندارید حداقل به اطلاع شورا برسانید. بههرحال این حوزه گلوگاهی است که میتواند شورای ششم را مورد هجمه قرار داده و دوباره ما را قاتل باغها کند؛ لذا پیشنهادم درباره بحث باغها این است که شورا حساسیت بیشتری داشته باشد.» در پایان اعضا نتوانستند در مورد این پرونده به اجماع برسند و قرار شد بررسیهای بیشتری انجام شود.
انتخاب نمایندگان شورا در کمیسیونها و کمیتهها
دیروز مهدی چمران بهعنوان ناظر در هیأت مؤسس خانه معمار، مهدی عباسی برای عضویت در کمیسیون قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، علیرضا نادعلی برای عضویت در ستاد ساماندهی تبلیغات محیطی در شهر تهران، جعفر بندیشربیانی برای نظارت در کارگروه نحوه محاسبه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک شهر و حجتالاسلام سیدمحمد آقامیری به عنوان عضو کمیته اجرایی چگونگی جذب و جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه مجتمعهای فرهنگی و سینمایی شهر تهران انتخاب شدند.