![متروی پرند؛ در انتظار 650میلیارد تومان](/img/newspaper_pages/1400/08-%20aban/16/rooyi/03-02.jpg)
متروی پرند؛ در انتظار 650میلیارد تومان
مجری خط متروی فرودگاه امام خمینیره- شهر جدید پرند: بودجه برسد این خط، یک سال دیگر آماده بهرهبرداری است
![متروی پرند؛ در انتظار 650میلیارد تومان](/img/newspaper_pages/1400/08-%20aban/16/rooyi/03-02.jpg)
مهدی اسماعیلپور- خبرنگار
تکمیل خط متروی فرودگاه امام خمینی(ره) به شهر جدید پرند به 650میلیاردتومان منابع مالی نیاز دارد؛ بودجهای که اگرچه تامین آن در شرایط فعلی اقتصادی کشور دشوار بهنظر میرسد، اما در میان بودجههای هنگفت عمرانی و تأثیری که میتواند روی کاهش آلودگی هوا و استهلاک معابر به واسطه تردد هزاران خودرو در جنوب تهران بگذارد و بهتبع افزایش سلامت شهروندان، ضروری نشان میدهد. همین حالا، روزانه بین 30 تا 40هزار نفر از پرند برای کار به تهران میآیند و جدا از آنکه ترددشان با خودروهای شخصی با افزایش ترافیک پایتخت همراه است، خودشان نیز با آسیبهای جسمی و روحی فراوانی روبهرو میشوند. این درصورتی است که پیشبینیها از افزایش جمعیت شهر پرند طی 5سال آینده از 270هزار نفر فعلی به 700هزار نفر حکایت میکند.
در این ارتباط مجری خط متروی فرودگاه امام خمینی(ره) به شهر جدید پرند درباره آخرین وضعیت این پروژه به همشهری میگوید: «قطعه اول این خط از ایستگاه شاهد تا ایستگاه آفتاب را شامل میشود و طول آن به حدود 4کیلومتر میرسد. همچنین قطعه دوم یعنی از ایستگاه آفتاب تا ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) که طول آن حدود 26کیلومتر است. این دو قطعه در سنوات گذشته راهاندازی شدهاند. قطعه سوم و مهم این خط که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند میرود و طول آن به حدود 20کیلومتر میرسد، در دست ساخت است. کارهای مربوط به زیرسازی تمامشده و تنها حدود 2کیلومتر باقی مانده تا ریلگذاری یک خط آن تکمیل شود.» علیرضا کرد رستمی با بیان اینکه ادامه کار شامل موارد تجهیزاتی و برقی، سیگنالینگ و ساختمان ایستگاه پرند در انتظار تامین اعتبار از سوی دولت است، میگوید: «با توجه به اینکه خط فرودگاه امام خمینی(ره)- پرند خارج از شهر است، تامین اعتبار آن با دولت (وزارت راه و شهرسازی) بوده و شهرداری تهران مجری طرح است. از آنجا که تکمیلشدن کامل این خط به بودجه کلان نیاز دارد و زمانبر است، برنامه و هدف ما این است که با حداقل منابع و در کمترین زمان ممکن این خط راهاندازی اولیه شده و به مرور در سالهای بعد تکمیل شود. برای راهاندازی اولیه یک خط ترددی، حدود 650میلیارد تومان اعتبار لازم است. اگر بخواهیم هر دو خط را راهاندازی اولیه کنیم، این رقم تقریبا دو برابر شده و به حدود 1200میلیارد تومان میرسد. ما در این پروژه با محدودیت منابع روبهرو هستیم. منابعی که دولت اختصاص میدهد به شکل اسناد خزانه اسلامی و اوراق اعتباری است که مستلزم پرداخت حفظ قدرت خرید هستند. در نتیجه به ازای هر 100میلیارد تومانی که به این شکل پرداخت میشود، حدود 50میلیارد تومان آن قابل هزینهکردن است. از سوی دیگر از آنجا که این منابع یکجا پرداخت نشده و به مرور تزریق میشود با توجه به تورم موجود در کشور دچار مشکل میشویم و سرعت پیشرفت پروژه بسیار کند شده است.» کرد رستمی میافزاید: «این در شرایطی است که اگر تامین اعتبار بهخوبی و با سرعت انجام شود، در بازه زمانی تقریبا یکساله میتوانیم فاز نخست پروژه را برای بهرهبرداری اولیه تکمیل کنیم. روزانه جمعیتی بیش از 10هزار نفر با خودروی شخصی از شهر پرند برای کار به تهران میآیند و برمیگردند. در نتیجه راهاندازی این خط تأثیر بسیاری در کاهش ترافیک شهری و جادهای و آلودگی هوا خواهد داشت. طبق برآوردها با راهاندازی این خط، در هریک از مسیرهای رفت و برگشت حدود 13هزار مسافر در هر ساعت میتوانند جابهجا شوند.»