• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 آبان 1400
کد مطلب : 144857
+
-

امکانات شهرداری به کمک ندامتگاه‌ فشافویه می‌آید

شهردار تهران در بازدید از ندامتگاه تهران بزرگ از ساخت ایستگاه مترو ، فرهنگسرا و ایستگاه آتش‌نشانی برای این مجموعه خبر داد

گزارش
امکانات شهرداری به کمک ندامتگاه‌ فشافویه می‌آید

زندان فشافویه محل نگهداری تعداد زیادی از محکومان قضایی استان تهران است اما فاصله حدود 30 کیلومتری آن از شهر و کمبود برخی از امکانات مورد نیاز، مشکلاتی را برای محکومان، خانواده زندانیان و کارکنان این مجموعه ایجاد کرده است.
شهردار تهران در بازدید از مجموعه ندامتگاه تهران بزرگ و اردوگاه فشافویه، ضمن تأکید بر حمایت شهرداری از خانواده‌های زندانیان، از احداث ایستگاه متروی ندامتگاه و ایجاد فرهنگسرا و ایستگاه آتش‌نشانی در محوطه این مجموعه خبر داد.
به‌گزارش همشهری، علیرضا زاکانی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات صورت‌گرفته در بخش‌های بهداشتی، درمانی، فرهنگی و آموزشی در این 2 مرکز گفت: لازم است با تمام امکانات شهری برای حمایت از خانواده‌های زندانیان تلاش کنیم.
علیرضا زاکانی ادامه داد: زندان جزء جدایی‌ناپذیر جامعه است و موجب برقراری نظم و امنیت شهروندان می‌شود.
زاکانی همچنین گفت: کمک‌های آموزشی و فرهنگی در اختیار زندانیان به‌ویژه مددجویان زن قرار خواهد گرفت.
مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز در حاشیه این بازدید گفت: پدیده زندان، برای جامعه خوشایند نیست ولی با کمی تأمل می‌توان به این نتیجه رسید که هر جا خانواده و جامعه به وظیفه تربیتی‌اش عمل نکرده، یک نفر به مجموعه زندان اضافه شده است.
علی رستمی همچنین مشکلاتی مانند فاصله زیاد از شهر و تردد دشوار کارکنان و خانواده‌های زندانیان، نیاز به عملیات تعریض جاده و ساخت سالن ملاقات جدید، سختی تهیه آب و فرسایش‌های سامانه‌های آبرسانی و موارد دیگر را مطرح کرد.
رستمی ادامه داد: اگر زندان نباشد، جامعه و اجتماع امنیت ندارد، آزاد بودن یک قاتل یا سارق موجب سلب آسایش شهروندان می‌شود اما با این حال تلاش می‌شود زندان آخرین مرحله در مجازات‌ها باشد.
او گفت: زندان نباید در مقابل کم‌کاری تربیتی خانواده و جامعه تنها بماند و مسئولیت اصلاح زندانی را بر دوش بکشد.
رستمی افزود: تمام نهادهای شهری و اجتماعی، اندیشمندان و نیکوکاران باید به عرصه کارزار تربیتی وارد شده، زندانی را به مسیر درست زندگی هدایت کرده، وی را مورد پذیرش قرار دهند.
او حضور مسئولان عالی شهر و استان تهران در زندان‌ها را نقطه آغاز تعامل سازنده و بازگشت سالم زندانیان به جامعه دانست و گفت: هر چه این حضورها بیشتر باشد، مشکلات زندان‌ها حل شده، به جای دغدغه آبرسانی و دیگر امور رفاهی بر آموزش، تربیت و حرفه‌آموزی تمرکز خواهیم داشت.
شهردار تهران و مسئولان سازمان زندان‌ها در ادامه به اردوگاه کاردرمانی فشافویه رفته، وضعیت نگهداری معتادان متجاهر شهری و روش‌های درمان اعتیاد در این مرکز را نیز بررسی کردند. شهردار تهران در بازدید از کارگاه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی ندامتگاه فشافویه که معتادان متجاهر در آن مشغول به‌کار بودند، این اقدام را ارزشمند خواند.

پشتیبانی شهرداری از زنجیره اصلاح زندانیان
شهردار تهران همچنین در جلسه‌‌ای با رئیس سازمان زندان‌ها گفت: نگاه ما از ظاهر شهر به هویت شهر و حقوق انسان‌هاست. باید مسئولیت خود را بپذیریم که یکی از مسئولیت‌های ما مسئولیت اجتماعی خواهد بود؛ همانا شهرداری در ایفای این مسئولیت خود را متولی می‌داند و در این ماجرا، پشتیبانی از خانواده زندانیان نیز یکی از وظایف ماست.
زاکانی با تأکید بر توجه شهرداری به حقوق شهروندان گفت: در شهرداری تهران، شهروندان را همچون والدین و فرزندان خود خواهیم دانست و آماده‌ایم با تدوین نقشه راه مشترک، به انجام وظایف محوله اقدام کنیم.
محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها نیز در این جلسه تأکید کرد: یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های سازمان در حوزه حمایت از خانواده زندانیان است؛ تا جایی هم که قانون به ما اجازه داده است از حضور انجمن‌ها و ظرفیت‌های مردمی استفاده خواهیم کرد، بنابراین ظرفیت شهرداری برای ارتقای خدمات و نیل به این هدف لازم است.
او با اشاره به دغدغه‌های مشترک این 2 نهاد گفت: قطعا سازمان زندان‌ها با ورود شهرداری قادر است زنجیره توانمندسازی و اصلاحی زندانیان و اقشار آسیب‌پذیر را تکمیل کند. دوری راه زندان زنان از شهر یکی از آسیب‎های اجتماعی است که شهرداری می‌تواند با ورود برای حل این مشکل مساعدت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید