• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 16 آبان 1400
کد مطلب : 144845
+
-

خبرهای کوتاه/ جمعیت مناطق ساحلی 3برابر می‌شود


رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: جمعیت مناطق ساحلی کشور به‌زودی ۵برابر می‌شود. هم‌اکنون جمعیت مناطق ساحلی کشور حدود یک میلیون نفر است که با توجه به سیاست‌های کلان کشور بر توسعه مناطق ساحلی، به‌زودی جمعیت این مناطق به 5 میلیون نفر می‌رسد ازاین‌رو آگاهی بخشی در زمینه سونامی بسیار حائز اهمیت است. سونامی یکی از سوانح طبیعی است که آگاهی بخشی در زمینه آن بسیار حائز اهمیت است  و موجب کاهش تلفات می‌شود. وی اظهار داشت: بیشترین تلفات در سوانح طبیعی مربوط به سیل‌ها و طغیان رودخانه‌هاست، در یکی از این حوادث در چین تلفات سنگینی وارد شد به‌طوری که نزدیک به یک میلیون نفر جان خود را از دست دادند، از این رو آگاهی بخشی در این زمینه با هدف کاهش تلفات بسیار مهم است.

  ایران ۳کرسی سونامی گرفت
رئیس مرکز پیش‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با تأکید بر اینکه مخاطرات سونامی در اقیانوس هند، ۴۰کشور با جمعیت بیش از 5/1میلیارد نفر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، گفت: با آغاز به‌کار سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند در سال۲۰۱۳، ایران یکی از اعضای این سامانه است که 3 کرسی آن را در اختیار دارد.
به گزارش ایسنا، علی راست گفتار افزود: آمادگی داریم با همکاری دانشگاه‌های دریایی سامانه کامل هشدار سونامی را به‌صورت عملیاتی اجرایی کنیم.

  تأیید «مازوت‌سوزی» در 3 کلانشهر
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، آغاز مازوت‌سوزی در 3 کلانشهر تبریز، مشهد و همدان را تأیید ‌کرد. داریوش گل‌علیزاده با تأکید بر ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در شهرهای تهران، اصفهان و کرج، گفت: در سال‌های گذشته در تهران، اصفهان و کرج به هیچ‌وجه از مازوت در نیروگاه‌ها استفاده نشد و آلودگی سال‌های گذشته در این شهرها ارتباطی به سوزاندن مازوت نداشت. مشعل مازوت‌سوز در واحدهای صنعتی این استان‌ها پلمب است و این واحدها امکان مصرف مازوت را ندارند. اما در شهرهایی مانند تبریز، مشهد و همدان مازوت مصرف می‌شود و اگر این شهرها در شرایط اضطرارآلودگی هوا قرار بگیرند و شاخص کیفیت هوای آنها در وضعیت ناسالم باشد باید به استفاده از سوخت‌های پاک مانند سوخت‌های گازی و یا نفت و گاز با میزان سولفور مناسب سوق پیدا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید