• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 16 آبان 1400
کد مطلب : 144843
+
-

اصرار ونزوئلا برای جذب ایرانی‌ها به کاراکاس

گردشگری
اصرار ونزوئلا برای جذب ایرانی‌ها به کاراکاس

محمدباریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم

وزیر گردشگری ونزوئلا برای دومین‌بار طی 2 سال اخیر به ایران سفر کرده تا مقامات ایران را به توسعه گردشگری با آن کشور ترغیب کند.
گردشگری ایران و ونزوئلا پس از ماجرای ارسال موفق نفتکش‌های ایران به ونزوئلا بر سر زبان‌ها افتاد و این مقامات کاراکاس بودند که بیش از ایران پیگیر توسعه گردشگری دوجانبه تهران - کاراکاس بودند. حالا وزیر گردشگری ونزوئلا بار دیگر به تهران آمده است و این‌بار با معاون جدید گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دور میز مذاکره نشسته است تا شاید ایرانی‌ها را ترغیب به سفر به کشوری کند که براساس آمارهای جهانی نه‌تنها مقصد امن گردشگری نیست که حتی پرواز مستقیم با ایران هم ندارد. سایت جهانی و معتبر مبادلات اقتصادی (Economic trading) که تمام اطلاعات خود را از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌گیرد و به پردازش این اطلاعات اقدام می‌کند، همین دیروز گزارش داده است که نرخ تورم در ونزوئلا 1946درصد است و پیش‌بینی می‌شود این نرخ در آینده نزدیک به 2344درصد برسد. حال این نرخ را با نرخ تورم در ایران که حدود 45درصد است مقایسه کنید تا متوجه وقوع فاجعه اقتصادی در ونزوئلا شوید.
ونزوئلا همچنین بدهکارترین کشور جهان است و میزان بدهی این کشور نسبت به تولید ناخالص آن 350درصد است. دولت ونزوئلا کشوری که با 32.5میلیون جمعیت در شمالی‌ترین نقطه آمریکای جنوبی قرار دارد و 29درصد کسری بودجه دارد.
تولید ناخالص داخلی ونزوئلا که البته بخشی از آن از محل گردشگری نیز حاصل می‌شود با 27درصد کاهش تنها 4هزارو820میلیون دلار است و ارزش صادراتی این کشور نیز باز هم با محاسبه اقتصاد حاصل از ورود گردشگران خارجی به آن کشور که در مقوله صادرات می‌گنجد، 8.5میلیون دلار محاسبه شده است که باز هم بیشترین سهم این صادرات مربوط به صادرات نفتی آن کشور است.
هم‌اکنون نرخ تورم تنها در بخش مواد غذایی در کشور ونزوئلا، 2190درصد به اعلام سایت معتبر مبادلات اقتصادی است. پیش‌بینی می‌شود قیمت مواد غذایی باز هم در ونزوئلا افزایش یابد و تورم این بخش به 2521درصد برسد.
هم‌اکنون ارزش پول ملی ونزوئلا به اندازه‌ای کاهش یافته است که هر یک دلار آمریکا در آن کشور 971هزارو748بولیوار قیمت دارد.
حالا باآلی پادرون، وزیر گردشگری ونزوئلا با سفر به تهران به دیدار علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رفته است تا او را به توسعه روابط گردشگری 2کشور ترغیب کند. ناگفته پیداست که تلاش وزیر گردشگری ونزوئلا برای جذب گردشگران ایرانی با دلار حدود 30هزار تومانی در ایران با چه هدفی انجام می‌شود. ایرانی‌ها گردشگران ولخرج لقب گرفته‌اند و در سال‌های گذشته نیز بسیاری از مقاصد گردشگری ناشناخته و حتی محروم کشورهای همسایه را با پول خود آباد کردند.
آلی پادرون کاملا این موضوع را دریافته است که هرکجا پای ایرانی‌ها برسد ثروت سرشار نصیب ساکنان آنجا می‌شود. او به خوبی می‌داند که ونزوئلا نه‌تنها مقصد گردشگری ایرانی‌ها نیست که حتی پرواز مستقیم از ایران به آن کشور نیز وجود ندارد. پادرون که حالا مصرانه پیگیر برقراری مسیر گردشگری ایران - ونزوئلا است، به خوبی می‌داند که کشورش در ردیف مقاصد ناامن گردشگری با برخورداری از جرایم و برخوردهای خشن با گردشگران است. با این حال شرایط اقتصادی در ونزوئلا به اندازه‌ای وخیم است که پادرون حاضر شده برای توسعه روابط گردشگری ایران و ونزوئلا با هدف جذب گردشگران ایرانی به کاراکاس مسیری طولانی از بالاترین نقطه در آمریکای جنوبی را به اشتیاق جذب ایرانی‌ها به ونزوئلا تا تهران طی کند تا شاید معاون گردشگری ایران را ترغیب به برقراری این مسیر کند.
پیش از سفر اخیر وزیر گردشگری ونزوئلا، اسفندماه سال99 یک هیأت 30نفره ونزوئلایی به ایران سفر کرد تا با علی‌اصغر مونسان، وزیر سابق گردشگری کشورمان در موضوع توسعه گردشگری 2کشور مذاکره شود. وزیر سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز چنان از این سفر به هیجان آمده بود که یک مسیر ناشناخته و به زعم فعالان گردشگری مسیری خارج از بازارهای هدف گردشگری ایران را در توییتر و فضای مجازی تبلیغ کند.
ونزوئلا کشوری که تاکنون هیچ مراوده گردشگری با ایران نداشته و در سال‌های اخیر نیز به‌دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه آن کشور اقتصادی نا بسامان دارد..
علی صدرنیا، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران که تورهای زیادی از مبداء ایران به مقصد آمریکای لاتین، برزیل و آرژانتین در همسایگی ونزوئلا برگزار کرده است، پیش‌تر به همشهری گفته بود که تنها در یک دوره کوتاه، تعدادی گردشگر ماجراجوی ایرانی، آن‌هم با هدف طبیعت‌گردی و مشاهده آبشار آنجل که عنوان بلندترین آبشار جهان را به‌خود اختصاص داده است، از ایران به ونزوئلا سفر کردند. همچنین معدود گردشگرانی که به پرو سفر می‌کردند، گاهی اوقات به ونزوئلا هم می‌رفتند.
به‌گفته این فعال گردشگری، اگرچه ونزوئلا از لحاظ کیفیت گردشگری بسیار پایین‌تر از برزیل و دیگر کشورهای آمریکای لاتین است اما با زمینگیر شدن گردشگر خروجی از ایران به‌دلیل گران‌بودن هزینه‌های سفر و قیمت ارز و پروازهای 100میلیون تومانی دیگر سفر به مقاصد دور همچون ونزوئلا مقرون به صرفه نیست. ونزوئلا به‌دلیل بعد مسافت، گرانترین نقطه پروازی برای گردشگران ایرانی است و به همین دلیل تور ارزان هم نخواهد داشت. ضمن آنکه در مقایسه با برزیل و آرژانتین، جایگاه ونزوئلا در گردشگری بسیار پایین‌تر است. امنیت ونزوئلا بسیار پایین است و حتی ایرانی‌هایی که آنجا کار کرده‌اند هم این موضوع را می‌دانند.
ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران هم به همشهری گفته بود، وجود روابط سیاسی خوب به‌معنای مفید بودن این ارتباطات در حوزه گردشگری نیست. به‌گفته او، ونزوئلا تاکنون در فهرست بازارهای گردشگری ایران جایی نداشته و مورد آزمایش هم قرار نگرفته است که مشخص شود روابط گردشگری با آن کشور مفید است یا خیر؟ ضمن آنکه مردم به جایی سفر می‌کنند که از امنیت مقصد مطمئن باشند و برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد. در چنین شرایطی وزیر گردشگری ونزوئلا برای دومین‌بار طی سال٢٠٢١ به ایران سفر کرد تا درباره توسعه همکاری‌های گردشگری 2کشور به توافق جدی‌ برسد.
براساس گزارش وزارت میراث فرهنگی، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری نیز پس از دیدار با وزیر گردشگری ونزوئلا، از پیشبرد همکاری مشترک ایران - ونزوئلا به‌منظور توسعه روابط گردشگری خبر داد. ایران و ونزوئلا هر دو در دولت دهم با یکدیگر لغو روادید شدند. اما از آن زمان تاکنون مراوده گردشگری 2کشور در حد صفر بود و البته یک‌بار که گروهی از تورگردانان ایرانی به ونزوئلا سفر کرده بودند تا پس از لغو روادید به بررسی بازار گردشگری ونزوئلا بپردازند مقابل در ورودی هتل محل اقامتشان از سوی تبهکاران ونزوئلایی خفت‌گیری شده و کتک خوردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید