• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144788
+
-

رهبر طالبان: مراقب نفوذی‌ها باشید

آسیا
رهبر طالبان: مراقب نفوذی‌ها باشید

هیبت‌‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان به اعضای این گروه هشدار داده که مراقب افرادی که در این گروه رخنه کرده و علیه دولت افغانستان فعالیت می‌کنند، باشند.
به گزارش الجزیره، این هشدار در بیانیه‌ای منصوب به آخوندزاده که به‌صورت گسترده در حساب‌های فضای مجازی طالبان منتشر شده آمده است.
رهبر گروه طالبان، از 3‌ماه گذشته که این گروه، کنترل افغانستان را در اختیار گرفته، در انظار عمومی ظاهر نشده است. طالبان 15 آگوست (میانه تابستان)، 2 دهه بعد از سرنگونی توسط نیروهای مجاهد مورد حمایت آمریکا، کابل را فتح و برقراری امارت اسلامی افغانستان را اعلام کرد. 2 هفته بعد از فتح کابل، تخلیه نیروهای آمریکایی در افغانستان که به دستور جو بایدن تسریع شده بود به پایان رسید.  از آن زمان، طالبان کنترل کشور را به‌دست گرفته و رهبری آن بارها درباره عضویت مجرمان و کلاهبرداران در این گروه هشدار داده‌ و گفته‌ رفتارهای این اعضا، می‌تواند باعث بی‌آبرویی طالبان شود. در ماه سپتامبر، ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع امارت اسلامی در پیامی صوتی در این‌باره این گونه هشدار داده بود : « افراد ناشایست و فاسدی هستند که می‌خواهند به ما ملحق شوند...هدف آنها این است که به منافع خود برسند و یا اینکه ما را بی‌آبرو کنند و بد جلوه بدهند.»  یعقوب، پسر ملا محمد عمر، نخستین رهبر طالبان، اضافه کرده بود که به هرگونه خودسری در سلسله مراتب نیروهای طالبان به‌صورت جدی رسیدگی خواهد شد. در ماه‌های اخیر، طالبان به‌شدت جذب نیرو را افزایش داده تا مهم‌ترین وعده خود را که تامین امنیت در سراسر افغانستان است محقق کند. اما چندین حمله مرگبار از سوی داعش خراسان، رقیب طالبان در افغانستان، ‌اعتبار این گروه و وعده آن برای تامین امنیت را زیر سؤال برده است.
همین سه‌شنبه گذشته، 19نفر در حمله به بیمارستان نظامی درکابل، جان خود را از دست دادند. بعد از این حمله، داعش خراسان، مسئولیت آن را به‌عهده گرفته است. طالبان فرمان عفوی در سراسر افغانستان صادر و به شرکت‌های رسانه‌ای خصوصی اجازه داده که به‌صورت آزادانه فعالیت کنند. با این حال، گزارش‌هایی درباره آزار روزنامه‌نگاران توسط نیروهای طالبان و همینطور مصادره اموال شرکت‌های خصوصی در برخی استان‌ها منتشر شده است. در پی انتشار این گزارش‌ها، دفتر آخوندزاده در فرمانی در انتهای تابستان، اعضای این گروه را از ورود به منازل و ادارات منع کرد. همچنین به نیروهای طالبان دستور داده شده که از ضبط خودروها و وسایل مردم دست بردارند. اما با وجود همین فرمان، ‌گزارش شده که جنگجویان طالبان صدها خانواده را از منازل شان در ولایت مرکزی دایکندی بیرون کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید